گروه خودرو- سمند سورن دیزلی روز گذشته در حالی با حضور وزیر «صنعت، معدن و تجارت» و در حاشیه هفتمین همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز، رونمایی شد که به گفته ایران خودرویی‌ها، تولید آزمایشی این محصول از سال ۹۲ آغاز می‌شود.

این سمند از موتوری دیزلی که در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده، بهره می‌برد. ایپکویی‌ها موتور دیزل خود را با کمک شرکت آلمانی بوش ساخته اند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و سرمایه گذاری‌های لازم انجام شود، این موتور تولید انبوه خود را از سال ۹۲ جشن خواهد گرفت. در این صورت، می‌توان با نصب آن روی خودروهایی مانند سمند و رانا، پس از حدود چهار دهه ممنوعیت، مشتریان ایرانی را باز هم صاحب خودروهای دیزلی کرد.

البته اینکه تولید انبوه موتور دیزلی از سال ۹۲ آغاز شود، اما و اگرهای خاصی دارد، به نحوی که در صورت انجام سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت های لازم، می‌توان به تحقق این هدف امیدوار بود. به هر حال از آنجاکه ایپکو تجربه چندان مناسبی را در مورد محصول قبلی خود (موتور پایه گازسوز EF۷) ندارد و این موتور هنوز به تیراژ قابل قبولی نرسیده، تردیدهایی نیز در تحقق به موقع اهداف موتور دیزلی وجود دارد. این تردیدها زمانی بیشتر می‌شوند که بدانیم قابلیت ساخت داخل موتور دیزل در مقایسه با موتور پایه گازسوز پایین‌تر است. با این حال، اگر ایران خودرو بتواند از سال ۹۲، حداقل استارت عرضه محصولات دیزلی را به بازار داخل بزند، باز هم باعث امیدواری است، زیرا دیزلی‌ها در مقایسه با خودروهای بنزین سوز هم مصرف کمتری دارند و هم راندمان شان بیشتر است. دیزلی‌ها حدود ۴۰ دهه است که به بهانه کیفیت نامرغوب گازوئیل و تولید آلایندگی زیاد، در ایران تولید و شماره‌گذاری نمی‌شوند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی دو سال پیش این ممنوعیت را لغو کرد و وزارت نفت نیز وعده داده طی امسال یا سال آینده، گازوئیل با استاندارد یورو۴ و ۵ را روانه جایگاه‌های سوخت کشور خواهد کرد.