مینیاتور رونمایی‌شد  زیر10میلیون ‌تومان

عکس:دنیای اقتصاد،حمید جانی پور. مینیاتور رونمایی شد

گروه خودرو - بعد از تولد سمند و مرگ پیکان، روز گذشته تاریخ دیگری در تقویم صنعت خودروسازی کشورمان به ثبت رسید. تولد خودرویی با پلت‌فرم مستقل ایرانی یا به قول سایپایی‌ها خودروی کاملا ایرانی.

مدیران و مقامات ارشد شرکت سایپا از آن جهت تاکیدی مضاعف بر دو کلمه «کاملا ایرانی» دارند که پلت‌فرم این خودرو برخلاف سمند، کاملا مستقل و طراحی آن نیز به دست متخصصان ایرانی صورت گرفته است. اما روز گذشته رونمایی از خودرو ایرانی سایپا با نام مینیاتور که با تبلیغات گسترده این شرکت نیز همراه بود با نوشتاری از محمود احمدی‌نژاد به عنوان یادبودی از رییس دولت نهم صورت گرفت. نوشتار رییس‌جمهور بر کاپوت خودروی مینیاتور، بسیاری از حاضران در این مراسم را به یاد نوشتار اسحاق جهانگیری وزیر صنایع وقت دولت هشتم بر روی آخرین ارابه صنعت خودرو انداخت.

هرچند بعد از یک روز پس از توقف تولید پیکان در اردیبهشت ۸۴ جشن توسعه و تکامل صنعت خودروی ایران با حضور رییس‌جمهور وقت،جشن گرفته شد، اما روز گذشته جشن دیگری برپا بود. جشنی که به واقع بر خودکفایی ایرانیان در طراحی و دانش فنی ساخت خودرو صحه می‌گذاشت.

این جشن اما این‌بار در جاده مخصوص کرج، مامن خودروسازهای کشورمان، برگزار نشد بلکه ساختمان اجلاس سران بسیاری از خودروسازها و مسوولان دولتی را گرد هم آورده بود تا پرده از خودروی «کاملا ایرانی» برداشته شود.

خودنمایی «مینیاتور» در وسط سالن اجلاس، همان جایی که در سال ۷۶ سران دیگر ممالک گرد هم آمده بودند، گویای اهمیت ویژه این خودرو برای مسوولان دولت نهم و به خصوص مدیران وقت شرکت سایپا بود.

روز گذشته محمود احمدی‌نژاد به همراه علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، احمد قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش، مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا به همراه منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، با حضور در ساختمان اجلاس سران از خودروی مینیاتور رونمایی کرد.

طراحی این خودرو در سال ۸۱ در شرکت سایپا آغاز و در سال ۸۵ و با تاکید احمدی‌نژاد رییس‌جمهور مبنی بر تولید خودروی ملی به طور جدی در دستور کار شرکت سایپا قرار گرفت و این شرکت پس از دو سال توانست طراحی و تولید این خودرو را به اتمام رساند. همچنین این خودرو در کلاس B قرار دارد. بر اساس برنامه‌‌ریزی شرکت سایپا تولید مینیاتور در سایت کاشان که قرار است اواخر سال جاری به بهره‌برداری برسد آغاز خواهد شد.

به گفته مسوولین شرکت سایپا این خودرو قیمتی در حدود ۱۰میلیون تومان خواهد داشت که در صورت تحقق این وعده مسوولین شرکت سایپا توانسته‌اند به توصیه‌های رییس‌جمهوری مبنی بر تولید خودروی ارزان قیمت و ملی جامه عمل بپوشانند. هر چند تاکنون وعده‌های بسیاری مبنی بر تولید خودروی ارزان قیمت از سوی خودروسازان داده شده اما هیچ کدام از این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است، اما مسوولین شرکت سایپا مدعی هستند که با توجه به کنترل هزینه‌ها می‌توانند به وعده داده شده مبنی بر عرضه این خودرو با قیمت کمتر از ۱۰میلیون تومان جامه‌عمل بپوشانند شرکت سایپا برای طراحی این خودرو حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. بر اساس برنامه‌های شرکت سایپا مینیاتور نیمه دوم سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و این شرکت در سال اول تولید ۱۵هزار دستگاه از این خودرو را مد نظر دارد که به مرور و طی مدت سه سال تعداد تولید آن به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

خودروی ایران باید کارآمد باشد

رییس‌‌جمهوری در این مراسم اظهار داشت: امیدوارم ملت ایران و همه کسانی که از این خودروی کاملا ایرانی استفاده می‌‌‌‌کنند از امنیت، زیبایی و کیفیت این خودرو نهایت استفاده را ببرند.

رییس‌‌جمهوری گفت: ما در تولید خودروی سمند به سمت تولید خودروی ساخت داخل پیش رفتیم و امروز با تولید این خودرو توانستیم به یک خودروی ساخت داخل دست پیدا کنیم. وی از صنعتگران عرصه ساخت خودرو خواست از ظرفیت متخصصین و کارشناسان رشته مکانیک در دانشگاه‌‌‌ها نیز به عنوان یک پشتوانه استفاده کنند.

رییس‌‌جمهوری همچنین از صنعتگران تولید خودرو خواست چندین نکته را در خصوص تولید خودرو مدنظر قرار دهند که یکی از آنها کاهش مصرف انرژی است.

وی با بیان این که روزانه ۶۴‌‌میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌‌‌‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف این خودرو ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این مصرف را نیز می‌‌‌‌توان کاهش داد.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه مراحل تصادف این خودرو در خارج از کشور تست شده است، افزود: نیاز است یک مجموعه‌‌‌ای در کشور برای این منظور طراحی شود؛ چرا که بحث ایمن‌‌سازی خودروها یک مساله بسیار مهم است و دولت نیز در این راستا کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ذائقه ایرانی در خصوص استفاده از خودرو اظهار داشت: یکی دیگر از نکاتی که باید در تولید خودروی ایرانی مورد نظر باشد مساله کارآمدی خودروها است چرا که این خودرو باید دارای قابلیتی باشد که بتواند در نقاط مختلف کشور که هر کدام شرایط آب وهوایی خاصی دارند، قابلیت و کارآیی بالا داشته باشد.

رییس‌‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر ملتی خود را باور کند و همت‌‌‌های بلند آن با نیت‌‌‌های پاک گره بخورد نهالی خواهد داد که پی در پی ثمرات شیرین به بار می‌‌‌‌آورد.

احمدی نژاد اظهار داشت: ملت ایران خود یک نهال کهن است که ریشه در اعماق تاریخ دارد و در طول هزاران سال پرچمدار علم، اندیشه، فرهنگ و خدمتگزاری بوده است.

رییس‌‌جمهوری همچنین از صنعتگران و متخصصان داخلی خواست تا افق نگاه خود را محدود به جغرافیای ایران نکنند چرا که اندیشه و استعداد ایرانی به خوبی می‌‌‌‌تواند پاسخ مناسبی برای نیازهای جامعه امروز بشری باشد.

رییس‌‌جمهوری همچنین بعد از رونمایی از این خودروی ملی مجددا در سخنانی گفت: انصافا این خودرو یک خودروی زیباست که من به همه متخصصان این خودرو برای ساخت آن تبریک می‌‌‌‌گویم.

صادرات خودرو و قطعه به ۳۹کشور

وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم گفت: خودرو و لوازم یدکی خودرو تولیدی ایران هم اکنون به ۳۹ کشور صادر می‌‌‌‌شود.

وی در ادامه افزود: با تولید انبوه خودرو «مینیاتور» انتظار داریم بازار خوبی در داخل و خارج داشته باشیم.

محرابیان با اشاره به طرح تحول اقتصادی گفت: بخش صنعت کشور از ابتدای دولت نهم در جهت اهداف طرح تحول گام برداشته و کاهش ۱۵درصدی یارانه انرژی در این بخش گواهی بر این مدعاست.

وزیر صنایع و معادن اضافه کرد: طراحی موتورهای جدید و کم مصرف از اقدامات خودروسازان کشور با هدف کاهش مصرف سوخت و همچنین یارانه آن است.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌‌‌‌خواستیم طبق گذشته بنزین مصرف کنیم روزانه باید ۹۰‌‌میلیون لیتر بنزین مصرف می‌‌‌‌شد، گفت: بدون آنکه به کسی فشار وارد کنیم، مصرف بنزین هم‌اکنون به ۶۴‌‌میلیون لیتر در روز رسیده است.

محرابیان در ادامه مشکلات بخش صنعت را محیطی و مربوط به مشکلات زیرساختی مانند گمرک، قاچاق و نظام بانکی دانست و گفت: با اجرای طرح تحول اقتصادی حمایت‌‌‌ها در مسیر صحیح ( نه از طریق یارانه انرژی) به بخش صنعت ارائه می‌‌‌‌شود.

تولید سه خودروی ملی دیگر در برنامه

بذرپاش مدیرعامل گروه سایپا نیز در این مراسم گفت: این شرکت با تولید خودروی کاملا ایرانی مینیاتور، از امروز دارای برند اختصاصی است.

وی در ادامه افزود: ساخت این خودرو یکی از بزرگترین دستاوردهای حوزه صنعت و معدن کشور در چند سال اخیر و افتخاری است که ما را در زمره شرکت‌‌‌های بزرگ خودروسازی دنیا قرار می‌‌‌‌دهد. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه ایران از نظر اقتصادی در دنیا در رتبه هفدهم و از نظر صنعت خودرو در رتبه شانزدهم جا دارد، افزود: از ۱۸۰ کشور دنیا در زمینه خودرو‌‌سازی جلو هستیم ، ولی ما به رتبه ۱۶ قانع نیستیم و با اجرای پروژه‌‌‌های دیگر وضعیت خود را بهبود خواهیم بخشید.

بذرپاش در ادامه گفت: تا سال ۱۳۹۰ سه خودروی دیگر با نشان تجاری سایپا به بازار عرضه خواهیم کرد و آن موقع همگام با شرکت‌‌‌های بزرگ خودروساز دنیا خواهیم بود.

به گفته بذرپاش پروژه خودروی کاملا ایرانی مینیاتور هم اکنون در عرصه تولید آزمایشی قرار دارد و تولید انبوه آن در کارخانه سایپا در کاشان دنبال خواهد شد.

وی هزینه صرف شده برای اجرای این پروژه را یک تریلیون و ۲۰۰‌‌میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تمام اجزای خودرو ، طراحی و ساخت آن توسط متخصصان گروه سایپا انجام شده است و مالکیت این خودرو متعلق به سایپا است.

مدیرعامل سایپا در ادامه تاکید کرد علاوه بر این خودرو تولید سه خودروی ملی دیگر نیز در برنامه سایپا قرار دارد. بذرپاش با اشاره به خودرو یادشده ،افزود: تا قبل از این خودرو که مالکیت آن مختص این شرکت است، خودرویی با برند اختصاصی نداشتیم و از این به بعد در مذاکرات و قرارداد با کشورها و شرکت‌‌‌های خارجی از موضع قوی تری برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل سایپا با اشاره به تولید سه‌‌میلیون و ۵۰۰ هزارمین دستگاه خودرو در گروه سایپا اظهار داشت: تولید گروه خودرو‌‌سازی سایپا در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشت و از نظر سودآوری نیز وضعیت شرکت بهبود یافته است. بذرپاش اظهار داشت : در راهبردهای صادراتی در چند حوزه خاورمیانه، آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین فعال شده ایم و به زودی عملیات احداث کارخانه سایپا در تاجیکستان و الجزایر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل گروه سایپا در پایان گفت: هم اکنون چهار درصد تولید ناخالص داخلی اختصاص به صنعت خودرو کشور دارد، در حالی که این رقم در دنیا به طور متوسط ۵/۳ درصد است.

تست تصادف در خارج از کشور

زارعی مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در این مراسم با اشاره به ویژگی‌‌های قیمت مناسب، کیفیت ، امنیت ، شکل ظاهری و میزان اندک آلایندگی این خودرو ابرازامیدواری کرد؛ گروه خودروسازی سایپا بتواند با تولید این خودرو ۸۰ درصد سهم بازار را در بخش خودروهای ارزان قیمت در اختیار بگیرد. زارعی افزایش۲۰ درصدی صادرات، در گروه C، B و ِD و بهبود سطح استانداردهای خودرو را از اهداف تولید این خودرو برشمرد.

وی در ادامه افزود: دوره عمر این خودرو ۵ تا ۶ سال است و طی این مدت خودروهای جدیدی را رونمایی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: برای طراحی اولیه این خودرو۸۱۰ قطعه طراحی و ۲۴۰۰ نقشه تهیه شده است. مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا افزود: تست تصادف این خودرو در خارج از کشور انجام شد. و این خودرو توانست در این مرکز مجوز ایمنی را دریافت کند.

زارعی گفت: موتور این خودرو با طراحی کاملا داخلی با حجم ۱۵۰۰ سی سی در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۷ لیتر سوخت مصرف می‌‌‌کند.

وی اضافه کرد: قدرت موتور چهار سیلندر این خودرو حداکثر۸۰ اسب بخار است و باک آن۴۱ لیتر بنزین ظرفیت دارد.

مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا با بیان این که مینیاتور در کلاس B طراحی شده است،‌ گفت: مینیاتور به ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوا AIR BAG مجهز است.

فقط مشاوره گرفتیم

مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت سایپا در حاشیه این مراسم به برخی از سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در ذیل می‌آید:

مینیاتور با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد؟

هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای قیمت این خودرو زیر ۱۰میلیون تومان است، اما با توجه به کاهش قیمت فولاد امکان عرضه آن با قیمت کمتر از ۹میلیون تومان نیز وجود دارد، هرچند که با توجه به شرایط کنونی وعده عرضه این خودرو با قیمت ۹میلیون تومان را نمی‌توانیم به متقاضیان بدهیم.

درخصوص زمان آغاز پیش‌فروش و تحویل خودروی مینیاتور توضیح دهید؟

پیش‌فروش این خودرو تا آخر سال جاری آغاز می‌شود و پس از آن در نیمه اول سال آینده خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل خواهد شد.

برای تولید این خودرو چه تیراژی در نظر گرفته شده؟

در ابتدا تولید ۱۵هزار دستگاه در سال برای این خودرو تعریف شده و طی سه سال آینده نیز تیراژ آن به ۲۰۰هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

آیا برای صادرات این خودرو برنامه‌ای در نظر گرفته شده یا خیر؟

این محصول جایگزین پراید صادراتی خواهد شد چراکه برند این خودرو متعلق به سایپا است و برای صادرات آن نیازی به اخذ مجوز از سوی شرکت‌ تولیدکننده وجود ندارد، در گذشته برای صادرات پراید ما باید از شرکت کیاموتورز مجوز می‌گرفتیم ولی برای صادرات این خودرو نیازی به اخذ هیچ مجوزی نیست به همین دلیل صادرات ۲۰۰هزار دستگاه از این خودرو تا سال ۹۰ پیش‌بینی شده است.

آیا مینیاتور جایگزین پراید خواهد شد؟

پراید برای ماندن در سایپا باید با مینیاتور از لحاظ کیفی و قیمتی رقابت کند در غیر این صورت مینیاتور جایگزین آن خواهد شد.

آیا طراحی این خودرو توسط شرکت‌های ایتالیایی و کره‌ای صورت گرفته یا خیر؟

اینکه برای طراحی این خودرو از خودرویی خارجی الگوبرداری کرده باشیم صحت ندارد اما در بخشی از قسمت‌ها از خودروسازان مطرح مشاوره گرفته‌ایم ولی کمک این شرکت‌ها تنها در حد مشاوره بوده اما کل طراحی این خودرو توسط متخصصان داخل صورت گرفته است.

مذاکرات سایپا با رنو برای تولید ۹۰ B (ساندرو) روی پلت‌فرم ال-۹۰ در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

براساس قرارداد در مجموع دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا باید سه خودروی متفاوت روی پلت‌فرم ال-۹۰ تولید کنند که برای آغاز تولید رسیدن به تیراژ ۶۰۰ دستگاه در روز در هر دو شرکت الزامی است، در حال حاضر نیز تیراژ تولید دو شرکت به روزی ۳۰۰دستگاه رسیده و زمانی که شرکت‌های خودروساز بتوانند به تیراژ موردنظر دست پیدا کنند تولید سایر خودروها روی پلت‌فرم ال-۹۰ آغاز خواهد شد.

با توجه به آغاز صادرات تندر-۹۰ از سوی شرکت ایران‌خودرو شرکت سایپا چه برنامه‌ای برای صادرات این خودرو دارد؟

براساس قرارداد، صادرات تندر-۹۰ باید توسط شرکت رنو پارس انجام شود و این شرکت باید درخصوص صادرات تندر-۹۰ برنامه‌ریزی کند اما از آغاز صادرات از سوی شرکت ایران‌خودرو بی‌اطلاع هستم.