درحالی که مصاحبه عادل فردوسی پور با جیانی اینفانتینو اجازه از برنامه ۹۰ اجازه پخش پیدا نکرد ، این مصاحبه در سفر کوتاه رئیس سوئیسی فیفا به تهران گرفته شد. این البته اولین باری نبود که عادل فردوسی پور در تهران با جیانی مصاحبه می کرد. او بار قبل هم که رئیس فیفا به تهران آمد از رانت ویژه فدراسیون فوتبال استفاده کرد و روبروی رئیس فیفا نشست. 

معمولا در تمام سفرهای ملی روسای فیفا یک برنامه مطبوعاتی هم برنامه ریزی می کنند. یا کنفرانس مطبوعاتی یا مصاحبه با معتبرترین رسانه تصویری آن کشور. خب عادل به دلیل داشتن ۹۰ این شانس را داشته که دو بار با همین بند رودرروی اینفانتینو بنشیند.

این بار اما مصاحبه عادل که ۱۵ دقیقه بوده و مونتاژ و آماده هم شده از برنامه خودش پخش نشد. ولی کلیدی ترین بخش این گفت و گو که دلیلی بود برای منتشر نشدنش در ۹۰ رسانه ای شده و همه آن را دیده اند. 

ویدئو به این دلیل پخش نشد که در ان مجری ۹۰ از اینفانتینو درباره ماجرای تعلیق و تهدید تاج به استعفا برای قانون بازنشسته ها نوشته بود. اصرار آنها که جلوی مصاحبه را گرفتند این بود که این حرف ها سبب می شود تا فشار روی دولتی ها برای کرنش برابر تاج افزایش پیدا کند تا هر طور هست او را از این قانون مبری کنند و برایش راه فرار بسازند.

ولی در نهایت این خود منتقدان پخش بودند که مصاحبه را پخش کردند. کسی که مصاحبه را منتشر کرد احسان قاضی زاده هاشمی یکی از نمایندگان طراح طرح بود. او که نماینده مامور مجلس در شورای نظارت بر رسانه ملی است با توجه به اختیاراتش به این ویدئو دسترسی داشته و خودش هم تائید می کند که ویدئو را برای اولین بار منتشر کرده است. 

او در اینستاگرامش نوشته این ویدئو اولین بار توسط طراحان طرح منع به کارگیری بازنشستگان منتشر شده است! 

ماجرای مصاحبه اما چه بوده؟ قاضی زاده و دوستانش در مجلس اعتقاد دارند عادل فردوسی پور بخشی از پروژه تاج برای دور زدن قانون بوده است. متنی که انها در اینستاگرام منتشر کردن گویای این اتفاق است و البته ایرادشان به زمانی است که مصاحبه گرفته شده است. مصاحبه در ساعت یک بامداد پس از بازی فینال لیگ قهرمان آسیا در هتل اسپیناس پالاس و درحالی که مهدی تاج کنار رئیس فیفا بوده گرفته شده و تقریبا نیمی از گفت و گو درباره مسئله دخالت دولتی در فوتبال ایران توسط قانونی از مجلس بوده است.

آنها با واژه هایی چون مافیای رسانه ای و فوتبال سعی کرده بودند عادل فردوسی پور را بخشی از پروژه فشار تاج قرار دهند. 

اتفاقی که سبب شده عادل فردوسی پور که این روزها حسابی زیر فشار شبکه اش هم هست بعد از انتشار این ویدئو ها به آقای نماینده تماس بگیرد و گلایه کند از این حجم انتقاد ناروا . او اصرار کرده استقلالش را نه برای تاج و نه هیچ کس دیگری نمی دهد. قاضی زاده اما تقریبا همان حرف هایی را به عادل زده که چند روز قبل در برنامه رضا رشیدپور گفته بود. اینکه چرا عادل در این مصاحبه از اینفانتینو درباره دخالت دولت ایتالیا در بازداشت اعضای فدراسیون این کشور یا بازداشت سران فیفا در سوئیس نکرده است.

درحالی که این نماینده اصولگرا احتمالا نمی دانسته در همه آن موارد ابتدا کمیته اخلاق فوتبال که یک نهاد مستقل از تشکیلات اما پذیرفته شده در دل فوتبال است ، حکم به وجود فساد داده بوده و از نیروهای پلیس خواسته بوده تا با متخلفین برخورد کنند.

آنها البته حتی به کدهایی که در همین مصاحبه اینفانتینو به فوتبال ایران برای انجام و اجرای قانون داده گوش نکردند. تاکید رئیس سوئیسی بر اینکه می شود کل ماجرا را با طرح در مجمع حل کرد و اگر هر تصمیمی در مجمع گرفته شود از نظر فیفا قابل اجراست.

این نماینده اما با این قانون فرصت خوبی برای بودن در رسانه ها دارد و انتشار ویدئو در اینستاگرام و توئیترش حسابی روی دیده شدن پیج های شخصی او اثر گذاشت و خودش هم این حقیقت را تکذیب نمی کند! البته خب این رفتار آنها کلی اتهام علیه فردوسی پور منتشر شد که مردم با انتخاب این برنامه به عنوان پر بیننده ترین برنامه تلویزیون بار دیگر حمایت شان از عادل شان نشان دادند!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.