راه‌اندازی فروشگاه‌های مجازی «دیوار»

دیوار به‌طور رسمی هنوز جزئیات زیادی از این بخش که با عنوان «دیوار فروشگاه‌ها» فعال شده، ارائه نداده است اما در این صفحه آمده که ثبت فروشگاه در دیوار تا تیرماه رایگان است. دیوار همچنین برای ترغیب صاحبان فروشگاه‌ها به عدد ۳۰ میلیون خریدار در دیوار اشاره کرده و اینکه ۱۵ مشتری برای هر کالا در این پلت‌فرم وجود دارد. دیوار درحال‌حاضر فقط اقدام به ثبت‌نام از فروشگاه‌ها می‌کند.

با راه‌اندازی این بخش، صفحه اختصاصی هر فروشگاه در این سایت راه‌اندازی می‌شود و تمامی کالاها توسط صاحب فروشگاه در آن صفحه قرار می‌گیرد.

 دیوار می‌گوید ثبت آگهی آسان با درج عکس و اطلاعات کالا و ارسال و پرداخت در محل صرفا برای صاحبان فروشگاه در دیوار امکان‌پذیر است. این موضوع احتمالا این تصور را ایجاد می‌کند که این شرکت ممکن است به‌دنبال تغییر مدل کسب‌وکار و ورود به بخش پرداخت یا توزیع هم باشد.

 با این حال پشتیبانی سایت دیوار در تماس با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید دیوار صرفا به صاحبان فروشگاه‌ها برای استفاده از ابزارهای توزیع و پرداخت راهنمایی و آموزش ارائه می‌دهد و این یعنی دیوار همچنان روی ادامه مدل درآمدزایی از روی آگهی تاکید دارد. 

توسعه مارکت پلیس دیوار در بخش فروشگاهی اما از این جهت قابل‌توجه است که دیوار را در رقابت با شرکت دیجی‌کالا قرار می‌دهد که درحال‌حاضر 80 درصد فروش کالاهایش را روی مارکت پلیس انجام می‌دهد. تفاوت احتمالا در این خواهد بود که در دیجی‌کالا همه قادر به فروش کالا هستند اما دیوار صرفا روی فروشندگان دارای جواز کسب تمرکز کرده است. با این حال دیوار عملا با حذف لجستیک و عملیات تمام مراحل فروش تا تحویل کالا را به خود دو طرف (خریدار و فروشنده) واگذار می‌کند بر خلاف دیجی‌کالا که عملیات و لجستیک را برای فروش و عرضه کالای فروشندگان به خدمت می‌گیرد.

راه‌اندازی فروشگاه مجازی روی سایت دیوار احتمالا بخشی از دغدغه‌های خرید از سایت دیوار (شامل اطمینان از کالای عرضه شده و فرد فروشنده) را پوشش می‌دهد. این موضوع به‌خصوص در مورد فروشگاه‌های بزرگ و شناخته‌شده بیشتر صدق می‌کند. از طرف دیگر اما بازهم احتمالا صرفا خریدهای با مبالغ بالاتر برای فروشنده صرفه ارسال خواهد داشت. 

زمان دقیق راه‌اندازی پلت‌فرم جدید سایت دیوار مشخص نیست اما اخبار غیررسمی و شنیده‌ها حاکی از زمان‌بندی برای اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد است. 

حتی همین امروز هم کالاهای نو بخشی از سایت دیوار را تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد با حضور فروشگاه‌های رسمی (که مسیر پیگیری و شکایت مشخص‌تری در بخش اصناف دارند) حجم کالاهای نو روی این پلت‌فرم افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. 

هنوز زود است در مورد نوع فروشگاه‌هایی که ممکن است روی دیوار به عرضه کالا بپردازند صحبت کنیم؛ با توجه به اینکه حتی همین امروز هم تنوع کالایی بالایی روی این پلت‌فرم عرضه می‌شود احتمالا شاهد انواع و اقسام فروشگاه‌ها حتی فروشگاه‌های سوپرمارکتی روی دیوار خواهیم بود. 

مارکت‌پلیس جدید دیوار احتمالا بخشی را هدف گرفته که در دنیا به‌عنوان پلت‌فرم بازارهای انبوه شناخته می‌شود و بهترین مدل آن «Taobao» چینی بوده که متعلق به علی‌بابا است و اکونومیست آن را بزرگترین پلت‌فرم مارکت‌پلیس چین می‌خواند. تائوبائو در سال ۲۰۰۳ آغاز به‌کار کرد و در ابتدا همچون دیوار ثبت رایگان آگهی، قابلیت چت و امکانات پرداخت را به کسب‌وکارها ارائه می‌داد. بعدتر از دل تائوبائو پلت‌فرم B2C «تی مال» خلق شد که ورتیکال برندها و محصولات است و از پرطرفدارترین سایت‌های چین به حساب می‌آید.