نمایش سازهای ابداعی‌ استاد محمدرضا شجریان

در این نمایشگاه سازهای شهرآشوب، صراحی، ساغر، کرشمه، سبو و تندر که در کنسرت‌های استاد شجریان با گروه شهناز در ایران، ترکیه، دبی و... همنوازی کرده‌اند،به نمایش در می‌آید اولین نمایشگاه سنتورها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان با ۱۴ ساز ابداعی و ۱۰ سنتور در اندازه‌های مختلف ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه جاری در تالار بهار خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه سازهای شهرآشوب، صراحی، ساغر، کرشمه، سبو و تندر که در کنسرت‌های استاد شجریان با گروه شهناز در ایران، ترکیه، دبی و... همنوازی کردند،به نمایش در می‌آید و همچنین دو ساز جدید باربد و ارغنون برای اولین بار رونمایی می‌شوند. محمدرضا شجریان در گفت‌وگویی ساخت سازهای ابداعی را نیاز موسیقی ایرانی به صداهای تازه خواند و گفت: «در طول ۵۰ سالی که کار حرفه‌ای می‌کنم و به طور تخصصی با صدا ارتباط دارم، نیاز به صداهای جدید را احساس می‌کردم و همیشه کمبود این صداها مرا آزار می‌داد. در این سال‌ها جز چند نفر هیچ‌کس از سازسازها تلاش نکرد تا این کمبودها را برطرف کند و به این نیازها پاسخ دهد و سازی بسازد که در کنار سازهای سنتی به زیبایی موسیقی بیفزاید.»

وی ادامه داد: «در سازبندی موسیقی سنتی ایرانی به این فکر می‌کردم که چرا کسی برای ارائه سازهای جدید در موسیقی ایرانی دغدغه‌ای ندارد. اگر هم در این مدت، سازی ساخته می‌شد یا از آن استقبال نمی‌شد، یا ساز غیراستاندار بود؛ به همین دلیل این سازها در دست نوازنده‌ها قرار نمی‌گرفت یا اگر هم به دست نوازنده‌ها می‌رسید، با آنها ارتباط برقرار نمی‌کرد، بنابراین سازها هرگز به میان مردم نرفت.»

شجریان با اعتقاد به اینکه بیش از سازسازها به نیاز سازهای مکمل در گروه نوازی واقف است، گفت: «هر کدام از سازسازها فقط درباره سازی که خودشان ساخته‌اند، تخصص دارند؛ اما من به خاطر اینکه تمام عمرم در استودیوها و صحنه‌ها گذشته است، به ضرورت صداهای جدید در لابه لای سازهایی که از قدیم داریم و وجود سازهای مکمل در گروه نوازی واقف هستم.»

این هنرمند درباره نتیجه حضور این سازهای جدید در موسیقی سنتی ایرانی گفت: «این اقدام برای آیندگان موسیقی کشور است تا از این مسیر صدای جدیدی در موسیقی ایرانی ایجاد شود و ارکستر ایرانی از نظر ساز و صدا غنی‌تر شود.»

استاد آواز ایران با تاکید بر توجه به نیاز و طراحی اصولی و علمی در ساخت ساز گفت: «افراد زیادی سازهای جدیدی می‌سازند؛ اما مهم‌ترین نکته این است که کار اصولی باشد و براساس نیاز موسیقی و علم، طراحی و ساخته شود.»

اولین نمایشگاه سنتورها و سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان، توسط شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز از ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. روابط عمومی دل‌آواز اعلام کرده است: علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ جهت بازدید به تالار بهار در خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی( فرصت) مراجعه کنند.