تفکیک جنسیتی  یعنی حذف خانواده

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز در حاشیه نخستین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور که در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران سخنانی را درباره تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های موسیقی و همچنین فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» مطرح کرد. وی درباره تفکیک جنسیتی در کنسرت‌های موسیقی گفت: مجموعه فرهنگی دولت و کل دولت به هیچ‌عنوان با چنین موضوعی موافق نیست و ما چنین طرحی را اجرا نخواهیم کرد، چراکه آن را برخلاف نظام خانواده می‌دانیم.

به گزارش «ایسنا»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما به تمام زیرمجموعه خود هم اعلام کرده‌ایم که در راستای سیاست‌های فرهنگی دولت حرکت کنند. دولت مخالف این‌گونه تفکیک جنسیتی است و نمی‌شود در کنسرتی که برگزار می‌شود، بگوییم یک روز آقایان بروند و یک روز خانم‌ها، یا درخصوص نمایش فیلم‌ها این مساله را عنوان کنیم.

نظر وزیر درباره تک‌خوانی زنان

جنتی در بخشی از سخنانش با اشاره به مسائل فرهنگی مورد بحث مانند موسیقی‌، تک‌خوانی زنان‌ گفت: آنچه برای ما ملاک است، همان نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، اگرچه نظر همه علما و مراجع برای ما قابل احترام است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت شورای فرهنگ عمومی که در همه شهرستان‌ها شکل گرفته است‌، گفت: البته اشکالات زیادی در ساختار آنها وجود دارد اما اصل تشکیل این شوراها برای ضرورت‌های فرهنگی و اولویت‌ها قابل توجه است.

جنتی همچنین از دغدغه‌های فرهنگی دولت و برخی از نگرانی‌ها در حوزه فرهنگ افزود: در جلسه هیات دولت در ماه رمضان با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان به مساله فرهنگ اشاره کردند و گفتند در دولت‌های گذشته افتراهایی وجود داشته است.

فشارهای سیاسی وزارت فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حوزه سینما اظهار کرد: برای آنکه کمتر دچار تبعات گذشته شویم عموما افراد متخصص و آشنا به‌کار و عناصر اسلام‌شناس را در این حوزه به‌کار گرفته‌ایم، ضمن اینکه باید دانست که فشار سیاسی بسیاری روی وزارت فرهنگ وجود دارد.

جنتی همچنین از ضابطه‌مند کردن و شفاف‌سازی یارانه‌ها در حوزه مطبوعات خبر داد و گفت: باید از سیستم گذشته که به‌صورت زیرمیزی بود فاصله گرفت و با همه مطبوعات موافق و مخالف دولت مطابق ضابطه رفتار شود.

وی درباره فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» گفت: این فیلم تاکنون که مجوز نگرفته است و مجوز هم نمی‌گیرد.

در ادامه این برنامه وزیر ارشاد در پاسخ به این نکته یکی از خبرنگاران که «شما همواره تاکید داشته‌اید که از هنرمندان فعال فرهنگی جبهه انقلاب حمایت می‌کنید اما برخی از هنرمندانی که از امکانات دولت استفاده می‌کنند، در ضدیت با نظام قرار دارند، رویکرد شما در این زمینه چیست؟» گفت: سیاست ما در این خصوص کاملا روشن است. کسانی که نسبت به انقلاب بی‌تفاوت هستند یا مخالف انقلاب هستند و فعالیت می‌کنند، قطعا از حمایت ما برخوردار نیستند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: البته اگر آنها در چارچوب قانون فعالیت کنند، قضیه متفاوت است اما درکل مورد حمایت ما محسوب نمی‌شوند. کسی که با انقلاب رابطه‌ای ندارد و فیلمی می‌سازد، وقتی فیلمش را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که با معیارهای ما منافاتی ندارد و امکان نمایش آن هم فراهم است، اما زمانی هست که ما در ساخت فیلمی مشارکت می‌کنیم و سهمی از خودمان را در آن فیلم قائل می‌شویم، در مورد این‌گونه افراد و این‌گونه فیلم‌ها هیچ‌گونه کمک مادی نمی‌کنیم.

وی همچنین درباره مسائل مربوط به نظارت در حوزه تئاتر هم ضمن اشاره به آخرین آثار نمایشی که در اجرای آنها حضور داشته است، گفت: آخرین تئاتری که دیدم تئاتر «سقراط» بود و قرار است به‌زودی هم به دیدن نمایش «سیاوش» بروم. ما در حوزه آثار نمایشی نیز از آثاری حمایت می‌کنیم که درراستای منافع باشد، اما درخصوص اجرا و نظارت ارشاد، گاهی ملاحظاتی بوده است و کسانی که نمایش را اجرا می‌کردند، برخلاف آنچه در نمایشنامه تصویب شده بود، عمل می‌کردند یا دیالوگ‌هایی غیر از آنچه بود می‌گفتند. بعضی از این موارد قابل اصلاح است البته ما در مواردی هم با تخلفاتی روبه‌رو بودیم و با آنها نیز برخورد کردیم.

همه افراد مجاز هستند که بنویسند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنانش سیاست‌های دولت تدبیر و امید را تامین آزادی بیان‌، قلم‌، آزادی مطبوعات در چارچوب قانون اساسی دانست و گفت: همه افراد در چارچوب قانون مجاز هستند که بنویسند و نشریه منتشر کنند و نظرات خود را در حوز‌ه‌های مختلف بیان کنند تا در سایه آزادی رشد و اعتلای فرهنگی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در جامعه یک‌صدایی به هیچ وجه رشدی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: هر سه قوه باید تلاش کنند تا از آزادی‌های مشروع که بخشی از آن جزو حقوق شهروندی است استفاده شود‌ و همه نخبگان و سلیقه‌ها را به‌کار برد. او با تاکید بر اینکه برخورد سیاسی و امنیتی کردن جزو سیاست‌های دولت نیست، ادامه داد: در جلسه‌ هیات دولت با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند دولت نباید از مخالفان انقلاب حمایت زبانی و قلمی کند.

جنتی در ادامه بحث اقتصاد فرهنگ و هنر را پیش کشید که سال گذشته به مجلس ارائه شده است و مقدمات آن نیز فراهم آمده است.