گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس هفته آینده میزبان عرضه بلوکی سهام 6 شرکت از سوی سازمان خصوصی خواهد بود.

بر این اساس، ناظر بازار فرابورس از عرضه عمده سهام شرکت‌های صدرا امید چابهار، حمل‌و‌نقل ریلی گسترش، بازرگانی پتروشیمی بین‌المللی، پتروشیمی بروجرد، پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی ده‌دشت خبر داد و افزود: عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در هفته آینده از ۲۰ فروردین ماه با ۱۰۰ درصد از سهام صدرا امید چابهار آغاز می‌شود.امید هامونی افزود: شرکت حمل‌و‌نقل ریلی گسترش و شرکت بازرگانی پتروشیمی بین‌المللی به ترتیب در ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه یعنی یکشنبه و دوشنبه هفته آینده روی میز فروش قرار می‌گیرند که ۱۰۰ درصد سهم این دو شرکت عرضه می‌شود.وی درباره سه شرکت پتروشیمی که قرار است سهام آنها در فرابورس عرضه شود، گفت: دو شرکت پتروشیمی بروجرد و ممسنی هر کدام ۲۰ درصد سهم‌شان در ۲۳ و ۲۴ فروردین به فروش می‌رسد. همچنین ۸۷/۱۹ درصد از سهام پتروشیمی ده‌دشت نیز در ۲۸ فروردین عرضه می‌شود.
«ایرسوتر» فروش رفت
از سوی دیگر دیروز ۵۰ درصد از سهام ایر سوتر به قیمت پایه هر سهم ۱۳۹ میلیون و ۶۸۳ هزار ریال به فروش رفت.سازمان خصوصی سازی ۳۱۵ سهم (شامل ۳۰۰ سهم و تعداد ۱۵ سهم ترجیحی) معادل ۵۰ درصد از سهام شرکت ایرسوتر را به ارزش ۴۴ میلیارد ریال در بازار سوم عرضه کرد که پس از دو روز رقابت و رسیدن نرخ هر سهم به ۱۳۹ میلیون و ۶۸۳ ریال، به فروش رسید.
آغاز پذیره‌نویسی «عسکریه»
همچنین روز گذشته پذیره‌نویسی موسسه مالی و اعتباری عسکریه با معامله ۴۴۶ هزار سهم شروع شد.در اولین روز پذیره‌نویسی سهام موسسه عسکریه، تعداد ۴۴۶ هزار سهم این شرکت به ارزش ۷۲۳ میلیون ریال در بازار سوم فرابورس فروخته شد.یادآور می‌شود قیمت هر سهم در پذیره‌نویسی مزبور یک هزار و ۶۲۲ ریال در نظر گرفته شده است و این پذیره‌نویسی از دیروز آغاز و به مدت ۱۵ روز کاری ادامه خواهد داشت.


شفاف‌سازی اطلاعات «روان فن‌آور»
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت مهندسی صنعتی روان فن آور به درخواست سازمان بورس اقدام به شفاف‌سازی کرد. قربانعلی حائری با ارسال نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی و در پاسخ به نامه 16 فروردین این اداره اعلام کرد: پیش‌بینی سود هر سهم شرکت برای سال مالی90 مورد بررسی مجدد قرار گرفت و با توجه به ظرفیت تولید اعلام شده توسط مشتری (شرکت تولیدی مگاموتور) تولید پیش‌بینی شده به نحو صحیح در درآمد هر سهم لحاظ شده است و از طرفی مفروضات افزایش عوامل هزینه‌ای اعم از دستمزد و مواد و سربار به نظر این شرکت قابل اتکا است. در نتیجه اعلام می‌دارد که تعدیلی در درآمد هر سهم پیش‌بینی نمی‌شود. وی ادامه داد: همچنین برای سال مالی 89 مبلغ فروش این شرکت برابر 73 میلیارد و 200 میلیون ریال است که نسبت به پیش‌بینی انجام شده سال 89 تغییری برابر 3/4 درصد نشان می‌دهد که طبق برآورد این شرکت، تغییرات محسوسی در پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال 89 به‌وقوع نخواهد پیوست. ضمن آنکه اعلام می‌دارد هیچ‌گونه اطلاعات تاثیرگذار افشا نشده، وجود ندارد و اطلاعات قبلی ارائه شده مورد تایید این شرکت است. وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه تولید شرکت بر اساس پیش‌بینی اولیه شرکت سایپا، تهیه و تنظیم شده و در نتیجه بودجه سال 90 شامل یک میلیون قطعه شاتون پراید و 250 هزار شاتون نیسان بوده که در صورت تغییرات احتمالی نتیجه، اعلام خواهد شد. یادآور می‌شود شرکت روان فن‌آور پیش‌بینی سود هر سهم سال‌جاری را مبلغ 703 ریال اعلام کرده است، همچنین سود سال‌مالی 89 شرکت نیز مبلغ 541 ریال پیش‌بینی شده است.
«فولای» متوقف شد
از سوی دیگر بازار فرابورس روز کاری گذشته را با توقف نماد معاملات فولاد آلیاژی یزد آغاز کرد.در ابتدای معاملات دیروز بنا به اعلام ناظر بازار، نماد معاملاتی «فولای» به دلایل ارائه اطلاعات با اهمیت متوقف شد و به دنبال توقف این نماد، حجم کل معاملات فرابورس با 58 درصد کاهش نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به رقم 7 میلیون و 851 هزار سهم رسید.همچنین ارزش کل معاملات دیروز بازار معادل رقم 163 میلیارد و 464 میلیون ریال بود که 83 درصد از این رقم در اختیار معاملات همراه اول بود.نماد معاملاتی «همراه» روز گذشته را نیز مطابق روال هفته اخیر، با صدرنشینی در جدول بیشترین ارزش معاملات سپری کرد، به طوری که در مجموع 52 هزار و 734 سهم این شرکت به ارزش 136 میلیارد و 783 میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.همچنین روز گذشته دو شرکت مرجان‌کار و تجارت الکترونیک پارسیان شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند و به دنبال صف‌های مزبور، هر کدام از سهام دو شرکت رشد 5 درصدی قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.همچنین روز گذشته شرکت‌های کویرتایر، سیمان سبزوار و روان فن‌آور نیز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.این در حالی است که 5 نماد معاملاتی از جمله نمادهای «وایران»، «سبحان» و «ودی» شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته سه گواهی مشارکت توسعه، اجاره ماهان و مشارکت نفت دادوستد شدند.در این راستا می‌توان به معامله 11 هزار و 460 برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش 11 میلیارد و 460 میلیون ریال و معامله 4 هزار و 480 برگه از اوراق اجاره ماهانه به ارزش 4 میلیارد و 480 میلیون ریال اشاره کرد.
عرضه ناموفق «واوان»
همچنین روز گذشته بلوک 100 درصدی سهام شرکت ساختمانی و شهرسازی واوان در بازار سوم فرابورس عرضه شد.بر این اساس دیروز تعداد 10 هزار و 80 سهم معادل 100 درصد از سهام شرکت واوان توسط سازمان خصوصی‌ در بازار عرضه شد.قیمت پایه هر سهم در این عرضه مبلغ 24 میلیون و 510 هزار و 616 ریال در نظر گرفته شده بود. اما به دلیل نبود خریدار، معامله‌ای روی بلوک مزبور صورت نگرفت و این عرضه به روز دیگری موکول شد.