رهایی بازار از آشوب؟

چشم‌انداز طلا در نیمه دوم ۲۰۲۴  

به گفته اوانجلیستا، اقتصاددان‌، گزارش مخارج مصرف شخصی ایالات‌متحده (PCE) که در روز جمعه منتشر می‌شود، ممکن است ترس‌های غالب از تورم مداوم را تایید کند که به‌طور بالقوه کاهش نرخ بهره را به تعویق می‌اندازد. او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد با وجود عقب‌نشینی موقت سیاستگذاران فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی، روند فلز درخشان در نیمه دوم سال جاری همچنان مثبت خواهد بود. در راستای این بحث باید به سخنان یکی از مقامات کمیته بانک مرکزی اشاره کرد. آستن گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفت: «پیشرفت در کاهش تورم در سال جاری متوقف شده است.» ساز‌و‌کار بازارهای جهانی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که روند شاخص دلار و همچنین روند قیمتی دارایی‌های پرتقاضا و محبوب این بازارها از گزارش‌های اقتصادی ایالات‌متحده متاثر خواهند شد. از جمله این گزارش‌ها باید به گزارش تورمی و داده‌های شغلی این کشور اشاره کرد. اما دلیل این امر چیست؟

در وهله اول باید اثر سیاست‌های پولی انقباضی بر شاخص دلار را آنالیز کرد. افزایش نرخ بهره سیاستی در گام اول به تقویت شاخص دلار منجر خواهد شد. از آنجا که صعود شاخص دلار اثر معکوس بر بازارها دارد، با یکه‌تازی این شاخص، رمزدارایی‌ها و فلز زرد به مسیر نزولی هدایت خواهند شد. اکنون باید این ‌سازو‌کار را به روند معاملاتی روزهای اخیر تعمیم داد. با انتشار داده‌های تورمی و مشاغل آمریکا مبنی بر رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده به سطح ۳.۵ درصدی، افزایش بیش از انتظار فرصت‌های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری، سیاستگذاران این سیگنال را دریافت کردند که می‌توان مدت زمان بیشتری بر سطح ۵.۵ درصدی نرخ بهره پافشاری کرد و زمان مناسبی برای آغاز سیاست‌های انبساطی نخواهد بود؛ زیرا تورم با هدف تورمی فدرال رزرو همچنان فاصله دارد و تغییر زودهنگام سیاست‌های پولی به بازگشت تورم به مسیر صعودی منجر می‌شود. 

در پی این فرضیه احتمالی، شاخص دلار با امید به تعویق انداختن سیاست‌های انبساطی به یکه‌تازی در بازارها پرداخت و با کسب حمایت ۱۰۶ واحدی به بالاترین سطح ۶ ماهه رسید. در پی این روند، طلای جهانی در ابتدا بر قوت خود باقی ماند، اما با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک‌ با ریزش موقتی همراه شد. بر این اساس طلای جهانی که روز گذشته را با قیمت ۲۳۸۳ دلار آغاز کرده بود در ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران با رقمی معادل ۲۳۳۸ دلار در حال معامله بود. در مقابل دارایی‌های کریپتو روز گذشته را در محدوده مثبت آغاز کردند. این در حالی است که آنالیز بازار کریپتو در روزهای اخیر، اقتصاددانان این حوزه را به دو‌دسته تقسیم کرد. برای درک چرایی این موضوع باید برخی از سخنان آنها را مورد بررسی قرار داد.

نیک کارتر، اقتصاددان و یکی از بنیان‌گذاران کوین متریکس در خصوص روند قیمتی رمزارز برتر کریپتو پس از هاوینگ‌ (کاهش درآمد ماینرها از ۶.۲۵ بیت‌کوین به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک) تاکید کرد: «گرچه انتظار می‌رود با کاهش درآمد ماینرها، عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا می‌کند، اما تجزیه و تحلیل‌ها از روند دیگری حکایت دارد. من پس از این واقعه که در ۱۹ و ۲۰ آوریل رخ خواهد داد، واکنش ماینرها را زیرنظر خواهم داشت. به نظر می‌رسد آنها پس از این رویداد در آستانه ورشکستگی قرار گیرند که این موضوع فشار نزولی بر قیمت بیت‌کوین را به همراه خواهد داشت.» آمارها حاکی از آن است که روند قیمتی بیت‌کوین به این ادعا پشت پا زده است.