پرده‌برداری از پیشنهاد محرمانه اسرائیل درباره نوار غزه

وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت: اسرائیل در پیشنهادی محرمانه مبنی بر ایجاد تشکیلات غیرنظامی عربی در نوار غزه و ادامه عملیات نظامی علیه حماس، تحت پوشش تشکیلات غیرنظامی عربی، ابراز کرده است. دولت‌های عربی اما با آن مخالفت کرده‌اند.

خبر مرتبط
حزب‌الله لبنان پایگاه اسرائیل را هدف قرار داد+جزئیات

برای اولین بار حزب‌الله لبنان از یک پهپاد مسلح به موشک هوا به زمین از نوع «اس ۵» علیه مواضع اسرائیل استفاده کرد.

یک مقام صهیونیست که هویتش فاش نشده است به وال‌استریت ژورنال گفت: «مذاکراتی در جریان است. مشکل این است که با گذشت زمان زیاد هنوز به راه‌حلی نرسیده‌ایم… این ما را در باتلاق غزه غرق کرده است.»

این مقام صهیونیست اضافه کرد: «همه بر سر گفتن «نه» به حماس توافق دارند اما (برای جایگزین حماس)‌ بر سر چه چیزی توافق دارند؟»

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دولت‌های عربی این ایده‌ها را رد کرده‌اند و اصرار دارند که هرگز آنچه را که اشغال واقعی اسرائیل است، نخواهند پذیرفت. به گفته مقامات، علاوه بر این، بسیاری بر این باورند که حماس باید پس از جنگ نقش مستمری داشته باشد.

چند روزی است که مقامات ارشد دولت بایدن، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده‌اند تا با آغاز حمله رفح، برای غزه پس از جنگ برنامه‌ریزی کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سرانجام پاسخ خود را داد: آنقدر زود، نه.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است حماس باید در میدان نبرد شکست بخورد تا به سؤالات مربوط به حکومت بر این منطقه پس از جنگ پاسخ داده شود.

روز چهارشنبه نتانیاهو با رد درخواست‌های آمریکا، گفت در وضعیتی که حماس دست نخورده باقی بماند، چنین حرف‌هایی پوچ است. او در ویدیویی که دفترش منتشر کرد، گفت: «هیچ جایگزینی برای پیروزی نظامی وجود ندارد. تلاش برای دور زدن آن با این ادعا یا آن ادعا، عملا جدا از واقعیت است.»

به نظر می‌رسد که نتانیاهو اظهارات مقامات ارشد ایالات متحده و وزیر جنگ خودش را رد می‌کند که اسرائیل نمی‌تواند تنها با زور پیروز شود. طرحی برای غزه پس از جنگ، یکی از شدیدترین نقاط اصطکاک بین ایالات متحده و تل‌آویو است، زیرا این جنگ پیش از انتخابات ایالات متحده سیاست‌های آمریکا را تحت تاثیر گذاشته و متلاطم می‌کند.

مقام‌های آمریکایی، در طرح بحث خود به ادامه مقاومت حماس در مناطقی از غزه اشاره کرده‌اند که رژیم صهیونیستی مدعی است حضور این گروه را حذف کرده است. اسرائیل به‌تازگی دوباره نیروهایش را به جبالیا واقع در شمال غزه اعزام کرده و این نشانه تجدید قوای حماس در نقاطی که نیروهای صهیونیست از آنجا خارج شدند و به قول صهیونیست‌ها، در دسامبر گذشته به اصطلاح «پاکسازی» انجام شده است.

مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که اسرائیل بدون پیشبرد طرح پسا جنگ، ممکن است خود را درگیر یک قیام بی‌پایان بیابد که انزوای بین‌المللی آن را عمیق‌تر کرده و تلفات فاجعه‌بار غیرنظامیان را بدتر کند.

در ماه فوریه، نتانیاهو از فلسطینیان محلی غیروابسته به حماس خواست تا کنترل غیرنظامی این منطقه را در اختیار بگیرند، در حالی که اسرائیل کنترل امنیتی را در دست دارد. اما او از آن زمان تاکنون به طور علنی در مورد برنامه‌ریزی پس از جنگ صحبت نکرده است؛ موضوعی که برای او مملو از پیچیدگی‌های سیاسی است.

تشکیلات خودگردان فلسطین که بر اکثر فلسطینی‌های کرانه باختری حکومت می‌کند، جایگزین ترجیحی حماس در غزه برای متحدان منطقه‌ای اسرائیل و ایالات متحده است، اما شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو می‌گویند که آوردن تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت اسرائیل را سرنگون می‌کند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی  که یکی از اعضای کابینه جنگ سه نفره است، از نتانیاهو به دلیل ناتوانی در برنامه‌ریزی برای وضعیت غزه پس از جنگ انتقاد می‌کند، زیرا به گفته او، چنین امری اسرائیل را با انتخاب بین اشغال نظامی ناخواسته یا بازگشت به حکومت توسط حماس مواجه کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.