مزیت های مهم و کاربردی بتن اکسپوز نسبت به مصالح دیگر

رپرتاژ آگهی: امروزه استفاده از بتن اکسپوز در انواع سازه‌های ساختمانی و غیرساختمانی بسیار رایج است. قیمت بتن اکسپوز (که نسبت به مصالح مشابه قیمت بسیار مناسب تری دارد) در عین برخورداری از مزایای بسیار دیگر، باعث شده تا مصالح تولیدی با این نوع از بتن، به خوبی در بازار جا باز کرده و از محبوبیت بالایی میان معماران برخوردار شود‌. این نوع بتن از متریال‌هایی خاص و با روش‌هایی نوین تولید می‌شود و همین تفاوت‌ها باعث بهبود یافتن ویژگی‌های آن نسبت‌به بتن‌های معمولی و سایر مصالح شده است.

جذابیت ظاهری بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح

این نوع بتن برخلاف سایر مصالح سطحی صیقلی و صاف دارد بنابراین استفاده از نمای اکسپوز، باعث افزایش جذابیت نمای داخلی و خارجی کار خواهد شد. این درحالی است که بتن‌های معمولی سطح صیقلی ندارند بنابراین امکان استفاده مستقل آن‌ها برای نماسازی وجود ندارد. بتن اکسپوز می‌تواند با متریال‌های دیگر همچون چوب و شیشه ترکیب شود. همچنین قابلیت رنگ‌پذیری بالایی داشته و دست شما را در اعمال تغییرات ظاهری نما باز نگه‌می‌دارد. اما چنین ظرفیت‌های گسترده‌ای در سایر مصالح نیست و قابلیت تغییرات ظاهری کم‌تری دارند.

هزینه معقول بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح

یکی از مهم‌ترین مزیت های بتن اکسپوز، اقتصادی بودن و هزینه پایین است. این نوع بتن هزینه بسیار کم‌تری از کاشی‌کاری و سنگ‌کاری و… داشته و درعین‌حال ظاهر مناسب‌‌تری هم ایجاد می‌کند.

کاهش مصرف انرژی با تایل های اکسپوز

از طرفی به‌دلیل ویژگی‌هایی همچون عایق حرارت بودن، باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های جانبی هم می‌شود.

سهولت استفاده و ساخت و ساز با پانل های اکسپوز

مزیت دیگر پنل های بتن اکسپوز که جذابیت آن را در نظر ساختمان‌سازان چند برابر می‌کند، سرعت بالای ساخت‌و‌ساز آن است که برابر سوددهی زودتر و بیش‌تر خواهد بود. به‌طور کلی اکسپوز مقاوم است و به سادگی دچار خوردگی نخواهد شد بنابراین هزینه‌های اضافی تعمیرات هم کاهش می‌یابد. اما درصورتی که مصالحی همچون بتن معمولی یا حتی سنگ‌های طبیعی را خریداری کنید، علاوه‌بر هزینه اولیه بسیار بالا، هزینه‌های جانبی زیادی از جمله فرسایش زودرس و تعمیرات در انتظار شما خواهد بود.

مقاومت بتن اکسپوز در برابر تغییرات محیطی نسبت به سایر مصالح

بتن اکسپوز چگالی و تراکم بالا و درنتیجه مقاومت زیادی دارد. از سوی دیگر ترکیب متریال‌های طبیعی در این بتن، استحکام بسیار بالایی ایجاد کرده و ریسک از بین رفتن مقاومت و زیبایی دربرابر تغییرات جوی همچون نور آفتاب، برف و باران، رطوبت و… را کاهش می‌دهد. بتن اکسپوز درصورت تماس با مواد شیمیایی به‌راحتی آسیب نمی‌بیند و شکل ظاهری خود را حفظ می‌کند. بنابراین برای مکان‌هایی همچون استخرها، کاخانه‌جات و… بسیار مناسب است. این مزایا به‌علت وجود متریال‌هایی خاص به بتن معمولی ایجاد شده است و بتن معمولی و سایر مصالح چنین ویژگی‌هایی ندارند و طول عمر و مقاومت کم‌تری در برابر تغییرات محیطی خواهند داشت.

بتن اکسپوز برای استخر

مقاومت در برابر فرسایش نسبت به سایر مصالح

از بارزترین مزایای بتن اکسپوز، وجود مقاومت فرسایشی نسبت‌به سایر مصالح است. این نوع بتن مقاومت زیادی در برابر در برابر خوردگی و فرسایش داشته و حتی درصورت بروز تنش‌های سنگین دچار تغییر چندانی نخواهند شد و به‌عبارتی پایداری بالایی دارد. بنابراین حتی در زمان حمل‌و‌نقل هم خیال شما بابت خوردگی محصول بتنی راحت خواهد بود. همچنین امکان پوشش‌دهی بتن اکسپوز با مواد نانو و محافظت‌کننده هم وجود دارد که می‌تواند مقاومت را افزایش دهد. اما بتن معمولی و مصالح دیگر چنین مزیتی ندارند و علاوه‌بر طول عمر کم و فرسایش‌پذیری، حتی ممکن است هنگام حمل‌ونقل دچار خوردگی شوند.

مقاومت بتن اکسپوز در برابر گرد و غبار نسبت‌ به‌ سایر مصالح

یکی از چالش‌های اکثر افراد به‌خصوص در نماسازی، گرد‌و‌غبار و آلودگی‌هایی است که جذابیت بصری فضا را کاهش می‌دهد. بتن اکسپوز برخلاف سنگ‌ها، کاشی‌ها و بتن معمولی در برابر آلودگی‌های محیطی نفوذ زیادی ندارد‌. بنابراین دیرتر آلوده می‌شود و به‌علت چگالی بالا و عدم نفوذ گردوغبار، پروسه تمیز کردن راحتی هم دارد. بتن اکسپوز حتی بدون پوشش، به‌خودی‌خود پوشش و محافظی در برابر آلودگی محسوب می‌شود‌.

مقاومت بتن اکسپوز

تراکم ساختاری بالای بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح

بتن اکسپوز از مواد اولیه مشابه بتن معمولی به‌علاوه چند متریال دیگر تولید می‌شود که باعث ایجاد ویژگی‌هایی اصلاح شده نسبت‌به بتن معمولی خواهد شد. یکی از مزایای قابل توجه بتن اکسپوز، ساختار متراکم و دارای استحکام آن است که باعث افزایش مقاومت کششی، خمشی و فشاری سازه خواهد شد. از این رو این نوع بتن مورد علاقه معماران جهت ساخت سازه‌هایی ضدزلزله و با وزن بالا است. از سوی دیگر امکان افزودن موادی همچون الیاف فولاد و پلیمر به اکسپوز وجود دارد که باعث افرایش چند برابری مقاومت و درنتیجه ایمنی سازه می‌شود.

دسترسی آسان به متریال های بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح

مواد اولیه بتن اکسپوز، شن، ماسه، سیمان و آب است. این مواد از آن‌جایی که طبیعی هستند به‌وفور در طبیعت یافت می‌شوند و دسترسی به آن‌ها آسان است. حتی مواد افزودنی دیگر این نوع بتن نیز همچون زغال سنگ، آهک و… به سادگی پیدا می‌شوند و جزو منابع طبیعی به‌شمار می‌روند. استفاده از این متریال‌ها علاوه‌براینکه قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد، به محیط زیست هم آسیب نمی‌رساند و طول عمر سازه را بیش‌تر می‌کند. از سوی دیگر هزینه‌های مربوط خرید متریال و حمل‌و‌نقل هم کاهش می‌یابد. به‌طورکلی متریال‌های به کار رفته در اکسپوز اکثراً از مواد طبیعی و دوست‌دار محیط‌ زیست هستند و باعث آسیب به محیط نمی‌شوند.

تنوع بالای پانل های بتن اکسپوز نسبت‌به سایر مصالح

تایل ها و پانل های پیش ساخته بتن اکسپوز نسبت‌به سایر مصالح دارای تنوع بالاتری هستند و هنگام انتخاب انتخاب طرح و رنگ، دست شما را کاملاً باز می‌گذارند. همچنین با ترکیب‌پذیری بالایی که دارند به تولیدکنندگان اجازه می‌دهند که تمام خلاقیت و هنر خود را به‌کار بگیرند و از ایده‌های جدید استفاده کنند. شما هنگام انتخاب طرح و رنگ این نوع بتن با دنیایی از تنوع رنگی، تنوع اشکال هندسی و انواع طرح‌های صاف و ناهموار مواجه شوید که نمی‌توانید آن را در بتن‌ها و مصالح معمولی ببینید. یکی دیگر از مزیت‌های بتن اکسپوز رنگی، ثبات رنگ است. رنگدانه‌های استفاده شده در این بتن‌ها هنگام ساخت با مواد اولیه ترکیب می‌شوند بنابراین حتی در طول سال‌های زیاد رنگ اکسپوز از بین نخواهد رفت درصورتی در سایر مصالح، رنگ‌ها سطحی بوده و در طول زمان تغییر می‌کنند‌.

پانل نمای اکسپوز

تولید استاندارد بتن اکسپوز نسبت به سایر مصالح

ساخت قطعات بتن اکسپوز مثل بتن معمولی نیست و نیاز است در ساخت آن یکسری استانداردها رعایت شود‌. این استانداردها بر مبنای افزایش استحکام و طول عمر سازه هستند و حساسیت زیادی نسبت‌به رعایت آن‌ها وجود دارد. بنابراین می‌توانید از این نوع بتن که ویژگی‌های اصلاح شده نسبت‌به سایر مصالح دارد، با خیال راحت حتی در سازه‌های بسیار عظیم استفاده کنید. علاوه‌بر مواد اصلی اولیه، استانداردهایی راجع‌به تزریق و ترکیب مواد دیگر با اکسپوز همچون الیاف و فولاد هم وجود دارد که نفوذپذیری و مقاومت را افزایش می‌دهد.

به طور خلاصه می توان گفت که بتن اکسپوز از محبوب‌ترین مصالح برای ساخت سازه‌هایی محکم و با دوام بسیار بالاست. مزیت های بتن اکسپوز نسبت‌به سایر مصالح بسیار زیاد است. ظاهر صیقلی و زیبا، ترکیب‌پذیری بالا، اقتصادی بودن، مقاومت در برابر تغییرات جوی، آتش‌سوزی، یخ‌زدگی، فشار، فرسایش، گردو‌غبار و همچنین استحکام و تراکم بالا و تنوع بالای طرح و رنگ از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مزایای این نوع بتن هستند که نمی‌توانید در سایر مصالح ببینید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.