ژوبین علاقبند copy

حوزه سلامت دیجیتال یکی از بخش‌های رو به رشد صنعت سلامت است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای بهبود خدمات بهداشتی و درمانی استفاده می‌کند. استفاده از ابزارهای این حوزه سبب دسترس‌پذیر شدن خدمات پزشکی برای افراد جامعه می‌شود و به آنها امکان می‌دهد تا بتوانند فارغ از مکان و زمان از بهترین روش‌های پیشگیری، درمان و مراقبت‌های پس از درمان بهره‌مند شوند. آمارها نشان می‌دهد صنعت سلامت دیجیتال از طریق روش‌هایی نظیر شخصی‌سازی درمان می‌تواند هزینه‌های آن را در مقایسه با روش‌های سنتی تا ۳۰ درصد کاهش دهد. با این حال سرعت بالای رشد این صنعت ‎و نیاز به افزایش آگاهی رگولاتور نسبت به آن، منجر به چالش‌هایی در قانون‌گذاری شده است که برخی از آنها را در زمینه داروخانه‌های آنلاین مشاهده می‌کنیم.

عدم تطابق قوانین و مقررات فعلی با تحولات سریع صنعت سلامت دیجیتال، ناهماهنگی بین نهادهای مختلف، شفاف نبودن نحوه قانونی استفاده بی‌نام از داده‌های سلامت و پیچیدگی قوانین مالیاتی برخی از چالش‌های رگولاتوری هستند که توسعه کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال را با محدودیت مواجه کرده‌اند. این مشکلات در کوتاه‌مدت می‌تواند به کاهش رشد صنعت و در درازمدت به کم شدن انگیزه‌های نیروی انسانی متخصص و افزایش مهاجرت دامن بزند.

‎راه‌حل پیش رو، ساختن یک زبان مشترک میان رگولاتورها و فعالان صنعت سلامت دیجیتال است. با تشخیص نقاط قوت و ضعف قوانین موجود و ارائه تحلیل‌های دقیق از وضعیت فعلی و نیازهای صنعت، می‌توان قوانینی کاربردی‌تر و منطبق با نیازهای روز تدوین کرد. همچنین، تعامل مستمر با وزارت‌خانه‌های بهداشت و ارتباطات می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف قوانین کمک کرده و راهکارهای مناسبی برای بهبود آنها ارائه دهد.

کسب‌وکارها و فعالان صنعت سلامت دیجیتال می‌توانند به عنوان افرادی که روزمره با چالش‌های این حوزه مواجهند، در فرایند قانون‌گذاری مشارکت داشته باشند. همکاری بخش خصوصی در قالب انجمن تجارت الکترونیک و اتحادیه‌های مربوطه، شرکت در نشست‌ها و کنفرانس‌ها در کنار ارائه پیشنهادات و انتقادات سازنده به رگولاتور این امکان را می‌دهد تا در زمان وضع قوانین، نیازهای کسب‌وکارها را در نظر بگیرد.

امیدواریم به کمک قانون‌گذاران و صنایع مرتبط بتوانیم صنعت سلامت دیجیتال را در ایران متحول کنیم.