شماره روزنامه ۶۰۳۱
|

  • گره اقتصاد کشور به دست کسب‌وکارهای دانش‌بنیان باز می‌شود

    مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضرورت حکمرانی مشارکتی در کسب‌وکار دانش‌بنیان را بررسی کرده است. این گزارش حل مساله اقتصاد کشور را در گرو پرداختن به «اقتصاد دانش‌بنیان مشارکتی» می‌داند و معتقد است که در این زمینه، اقتصادی که بنیان آن بر دانش است و فرآیندهای آن بر مبنای رویکرد حکمرانی مشارکتی پیش می‌رود، راهگشاست.
  • موبایل‌های اندروید ضدسرقت می‌شوند

    مهر: شرکت گوگل اعلام کرد فناوری ضدسرقت موبایل‌های اندرویدی را نخست در برزیل به کار می‌گیرد. هنگامی که موبایل سرقت می‌شود این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی آن را ردیابی و نمایشگر دستگاه را قفل می‌کند.
  • تشدید تحریم‌های آمریکا علیه فروش تراشه به روسیه

    ایسنا: دولت آمریکا، تحریم‌های فروش تراشه‌های نیمه‌رسانا و سایر کالاها به روسیه را گسترش داده است و فروشندگان شخص ثالث را در چین و کشورهای دیگر هدف قرار می‌دهد.
  • رشد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نشانه توسعه اقتصاد دیجیتال است

    ایسنا: معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات اعلام کرده است که رشد چشمگیر تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده توسعه اقتصاد دیجیتال با محوریت بخش خصوصی و حمایت ویژه دولت از این بخش مهم اقتصادی است. اقتصاد دیجیتال فضای بکری است که می‌تواند مشاغل بسیاری را ایجاد کند و در ایران چند سال است توجه ویژه‌ای به این حوزه می‌شود، در همین رابطه مسوولیت مهمی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال محول شده است.
  • پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت سکوها و کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال تایید شد

    ایسنا: در چهل و پنجمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی نحوه فعالیت سکوها و کسب‌وکارهای حوزه سلامت رقومی(دیجیتال) به تایید کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال رسید.
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت CPU‌ با یک فناوری جدید

    ایسنا: استارت‌آپ فلو(Flow Computing) به تازگی فناوری اختصاصی ارائه کرده است که از آن به عنوان واحد پردازنده موازی‌(PPU) یاد می‌کند و می‌تواند عملکرد هر واحد پردازنده مرکزی(CPU) را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد. به گزارش «ایسنا»، شرکت سازنده این فناوری مدعی است که دیگر نیازی نیست یکی از بهترین CPU‌ها را داشته باشید و همه دستگاه‌هایی که به CPU‌های با کارآیی بالا نیاز دارند، از مزایای زیادی در استفاده از واحد پردازش موازی این شرکت برخوردار خواهند شد. به نقل از دیجیتال‌ترنز، استارت‌آپ فلو در ماه ژانویه سال جاری تاسیس شده است. این استارت‌آپ جدید در مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند راه‌اندازی شده است و به نظر می‌رسد با اینکه در حال حاضر فقط سه نفر از بنیان‌گذاران خود را استخدام کرده است، حدود ۴.۳ میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کرده است.
  • ایلان ماسک شکایتش از اوپن ای‌آی را پس گرفت

    مهر: ایلان ماسک دیروز شکایتش از شرکت اوپن ای‌آی و سم آلتمن، مدیر ارشد اجرایی آن را پس گرفت. به گزارش رویترز، او در این شکایت شرکت سازنده چت جی‌پی‌تی را به رها کردن ماموریت اصلی خود برای توسعه هوش مصنوعی به سود انسان و حرکت در جهت سودآوری مالی متهم کرده بود. وکلای ایلان ماسک از دادگاه خواسته‌اند این شکایت را رد کند و هیچ دلیل خاصی برای این اقدام اعلام نکرده‌اند.
  • حذف سهم پیام‌رسان‌های خارجی از تجارت الکترونیک ۱۴۰۲؟

    دنیای اقتصاد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نشست خبری گزارش وضعیت تجارت الکترونیک در سال ۱۴۰۲ را ارائه کرد. طبق این گزارش ارزش و تعداد معاملات این حوزه در سال گذشته به‌ترتیب معادل ۷۴ و ۳۱ درصد رشد داشته است. در حالی‌که این گزارش بیانگر انجام ۳۱۸۸ هزار میلیارد تومان معامله در تجارت الکترونیک است، اما در آن به سهم پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی از این میزان معامله اشاره نشده است. این در حالی است که گزارش اخیر دیتاک نشان‌دهنده گردش مالی ۷۰هزار میلیاردی بازار خرده‌فروشی (فروشگاه‌های فعال درشبکه‌های اجتماعی) است.
  • ادغام محصولات اپل با هوش مصنوعی

    ایسنا: اپل روز گذشته در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ خود غافلگیری‌های زیادی برای علاقه‌مندان داشت که سرخط اصلی آن ادغام هوش مصنوعی در محصولاتش تحت عنوان سیستم اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) بود. اپل کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود را با جزئیات به‌روزرسانی نرم‌افزارهای آی‌فون، آی‌پد و مک آغاز کرد. در سخنرانی آغازین این کنفرانس بسیاری از انتظارات کاربران را برآورده کرد و از بسیاری از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری پرده‌برداری کرد. تغییرات بزرگی که در iOS ۱۸، macOS Sequoia و watchOS۱۱ ایجاد می‌شود که شامل پشتیبانی از RCS، یک برنامه رمزهای عبور جدید، یک برنامه ماشین‌حساب اصلاح‌شده برای آی‌فون و آی‌پد و مجموعه‌ای از ادغام‌های هوش مصنوعی در سراسر محصولات اپل به لطف سامانه هوش اپل یا Apple Intelligence است.
  • تعرفه حفاری فیبرنوری در تهران تعیین شد

    مهر: در مصوبه شماره ۵ جلسه ۳۵۴ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه حفاری فیبرنوری ۴۰۰ هزار تومان تعیین و اصلاحاتی در زمان اجرای پروژه فیبرنوری اپراتورها انجام شد.
  • نخستین تماس تلفنی ایمرسیو جهان برقرار شد

    ایسنا: پکا لاندمارک، مدیرعامل نوکیا، با استفاده از فناوری صوتی و تصویری ایمرسیو که کیفیت تماس را با صدای سه‌بعدی بهبود می‌بخشد و تعاملات را طبیعی‌تر می‌کند، یک تماس تلفنی انجام داد. لاندمارک که در هنگام برقراری نخستین تماس تلفنی نسل دوم در سال ۱۹۹۱ حضور داشت، اظهار کرد: «ما آینده تماس‌های صوتی را نشان داده‌ایم.» تماس‌های فعلی تلفن‌های هوشمند، مونوفونیک هستند که عناصر صوتی با یکدیگر فشرده می‌شوند و صدایی صاف‌تر و با جزئیات کمتر دارند، اما فناوری جدید صدای سه‌بعدی را ایجاد می‌کند که در آن تماس‌گیرنده همه‌چیز را می‌شنود، انگار که با فرد دیگر در همان محل حضور دارد.
  • ایلان ماسک استفاده از دستگاه‌های اپل را ممنوع می‌کند

    مهر: ایلان ماسک میلیاردر و مدیر ارشد اجرایی تسلا و اسپیس‌ایکس اعلام کرد اگر اپل هوش مصنوعی اوپن ای‌آی را در سطح سیستم‌عامل به کار گیرد، استفاده از دستگاه‌های اپل را ممنوع می‌کند. به گزارش رویترز، او در پلتفرم ایکس نوشت: «این عجیب است که اپل به اندازه کافی هوشمند نیست تا هوش مصنوعی خود را داشته باشد، اما می‌تواند حفاظت از حریم خصوصی و ایمنی توسط اوپن ای‌آی را تضمین کند.» روز دو‌شنبه اپل مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی در سراسر اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل خود و همچنین همکاری با اوپن ای‌آی برای ارائه فناوری چت جی‌پی‌تی در دستگاه‌هایش را اعلام کرد.
  • کمبود داده، رشد هوش مصنوعی را متوقف می‌کند؟

    دنیای اقتصاد: الگوهای هوش مصنوعی به‌شدت تابع و وابسته به داده‌ها هستند. با این اوصاف است که تداوم رشد و نفوذ هوش مصنوعی به خصوص به کمک سیستم‌هایی مانند چت‌بات چت جی‌پی‌تی، با کاهش جدی و البته قریب‌الوقوع داده مواجه خواهد بود که به نظر می‌رسد این اتفاق تا حد زیادی به دلیل کاهش قابل توجه داده‌های متنی در دسترس عموم رخ خواهد داد.
  • هوش مصنوعی iOS۱۸ اپل چندان پیشرفته نخواهد بود

    مهر: یک تحلیلگر محصولات اپل معتقد است در iOS۱۸ ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی نوین ارائه نمی‌شود و قابلیت‌های مذکور روی دستگاه‌های محدودی خواهد بود.
  • شناسه گوشی‌های سرقتی در کشورهای همسایه مسدود می‌شود

    ايسنا: دادستان تهران اعلام کرد که وزارت امورخارجه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده‌اند با عقد تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه نسبت به مسدودسازی شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل‌(IMEI) مربوط به گوشی‌های سرقتی از ایران اقدام کنند. به گزارش قوه‌قضائیه، علی صالحی با توجه به افزایش آمار شکایت‌های مربوط به سرقت گوشی تلفن همراه و برای پیشگیری از ناامن شدن فضای عمومی و نظر به همبستگی جرم سرقت موبایل با جرایمی از قبیل مالخری و قاچاق، اعلام کرد که مقرر شده است وزارت صمت امکان دسترسی برخط پلیس به اطلاعات شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) متعلق به گوشی‌های تلفن همراه مسروقه برای ردیابی این قبیل گوشی‌ها را فراهم کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر