شماره روزنامه ۶۰۲۷
|

  • بیم و امید صنعت فین‌تک در بة‌کارگیری هوش مصنوعی

    دنیای اقتصاد: رشد انفجاری هوش مصنوعی و نفوذ آن به حوزه‌ها و صنایع مختلف، همراهی با این تکنولوژی نوظهور را ناگزیر کرده است. در واقع به همین دلیل هم هست که مدیران بانک‌های اروپایی معتقدند که رونق شدید هوش مصنوعی وابستگی بانک‌ها به شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در آمریکا را به طرز چشمگیری افزایش داده و همزمان مخاطرات تازه‌ای برای صنعت بانکداری ایجاد خواهد کرد.
  • نیویورک برای شبکه‌های اجتماعی قانون گذاشت

    ايسنا: قانون‌گذاران ایالت نیویورک قانونی را تصویب کردند که نمایش محتوای الگوریتمی اعتیادآور به کاربران زیر ۱۸ سال بدون رضایت والدین آنها را برای شبکه‌های اجتماعی ممنوع می‌کند. به گزارش «ایسنا»، نیویورک با تصویب این قانون، جدیدترین ایالتی است که برای محدود کردن ریسک‌های آنلاین متوجه کودکان اقدام می‌کند. لایحه همراه برای محدود کردن پایگاه‌های آنلاین از جمع‌آوری و فروش داده‌های شخصی کاربران زیر سن قانونی نیز در روز جمعه، یک روز پس از تصویب هر دو مصوبه در مجلس سنای ایالت، به تصویب نهایی رسید.
  • احتمال افزایش قیمت در بازار آی‌تی با مصوبه جدید وزارت صمت

    سیتنا: نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فناوران رایانه خبر از احتمال تغییر قیمت‌ها در بازار آی‌تی پیرامون ابلاغیه جدید وزارت صمت و حذف ارز نیمایی داد. وزارت صنعت، معدن و تجارت‌(صمت) در مصوبه‌ای جدید محدودیت‌هایی برای اصناف، از جمله فعالان حوزه آی‌تی، اعمال کرده است. در این مصوبه ذکر شده است که امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی این وزارتخانه تا اطلاع ثانوی مقدور نیست.
  • بررسی پیش‌نویس سند نظام حکمرانی داده

    دنياي اقتصاد: پیش‌نویس سند نظام حکمرانی داده کشور که از مجموعه اسناد ذیل سند راهبردی در فضای مجازی است، در نشست کمیسیون عالی تنظیم مقررات کشور با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط بررسی شد.
  • هشدار سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی به کاربران بازی همستر کامبت

    دنياي اقتصاد: سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نسبت به بازی همستر کامبت که در روزهای اخیر فراگیر شده است، هشدار داد.
  • ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در دبیرستان‌های لندن

    سيتنا: برخی از مدارس دوره متوسطه در لندن با هدف کاهش اثرات منفی تلفن همراه بر کودکان، استفاده از آن را برای دانش‌آموزان ممنوع می‌کنند و قرار است به خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز درباره مضرات استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان آموزش دهند.
  • ایرباد جدید با نمایشگر لمسی و شارژ سریع

    مهر: شرکت جی‌بی‌ال ایربادی با قیمت ۲۱۲ دلار در بازار چین عرضه کرده که می‌تواند سر و صدای محیط را کاهش داده و روی قاب شارژ آن یک نمایشگر لمسی وجود دارد. این ایرباد با نام LIVE FLEX۳ در چین و با قیمت پایه ۲۱۲ دلار عرضه شده است. نمایشگر لمسی روی قاب شارژ این ایرباد به کاربر اجازه می‌دهد قابلیت‌های مختلف از جمله پخش و تغییر آهنگ‌، تنظیم حالت‌های صوتی، تطبیق جلوه‌های ویژه صوتی، تغییر والپیپر و مکان‌یابی ایرباد را بدون استفاده از موبایل کنترل کند.
  • چند صدایی درباره «عجله دارم»

    دنیای اقتصاد: با انتشار نامه‌‌‌ رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار درباره صورت‌‌‌جلسه بررسی بازگشت گزینه «عجله دارم» به تاکسی‌‌‌های اینترنتی، گزارش‌‌‌هایی از موافقت معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای بازگشت این گزینه به تاکسی‌‌‌های اینترنتی منتشر شد.
  • ارائه تسهیلات حمایتی به شرکت‌های آی‌‌‌تی در نمایشگاه الکامپ

    مهر: شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای در صورت تمایل می‌توانند ۷۰‌درصد هزینه‌‌‌های حضور در نمایشگاه الکامپ را به صورت وام تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای استان تهران، پیرو توافق با «صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)»، شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای (شرکت‌های صنایع پیشرفته یا دانش‌بنیان) که در نمایشگاه الکامپ حضور خواهند داشت، در صورت تمایل می‌توانند ۷۰‌درصد هزینه‌‌‌های نمایشگاهی را به صورت وام تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان از صندوق مذکور دریافت کنند.
  • رایزنی برای اختصاص گرنت بلاعوض به شرکت‌های حوزه ارتباطات

    مهر: دبیر ستاد توسعه فناوری‌‌‌های اتصال‌‌‌پذیری و ارتباطات اعلام کرده است که در موضوع تبصره ۱۸ و اختصاص گرنت بلاعوض و تسهیلات به شرکت‌ها، در حال رایزنی با نهادهای دولتی و خصوصی است. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌‌‌های اتصال‌‌‌پذیری و ارتباطات، ضمن بازدید از یک شرکت دانش‌‌‌بنیان در حوزه رایانش ابری، در جریان روند عملکرد شرکت‌ها، بررسی چالش‌‌‌های موجود در فرآیند تولید محصولات و همچنین شناسایی راهکارها برای بهبود این شرکت‌ها قرار گرفت.
  • حجم اعتبار مالیاتی دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها به ۱۵ همت می‌‌‌رسد

    مهر: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد که در سال‌جاری با حمایت وزارت اقتصاد، اعتبار مالیاتی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به ۱۵‌هزار میلیارد تومان برسد. به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌‌‌الله دهقانی در برنامه شهید جمهور شبکه افق، اظهار کرد: «بزرگ‌ترین زیرساختی که جمهوری اسلامی برای حمایت از اقتصاد دانش‌‌‌بنیان حتی تا ۱۰ سال آینده ایجاد کرده، قطعا همین قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان است. در صورت تداوم اجرای قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان به عنوان یادگار رئیس‌‌‌جمهور شهید تا پایان دو دولت بعدی، سهم دانش‌بنیان‌‌‌ها در تولید ناخالص داخلی از ۳‌درصد فعلی به ۱۵‌درصد افزایش می‌‌‌یابد.»
  • کارزاری برای مخالفت با تحریم‌‌‌های فناوری علیه ایران

    دنیای‌اقتصاد: در هفته‌‌‌ای که گذشت انجمن تجارت الکترونیک تهران کارزاری را برای مخالفت با تحریم‌‌‌های فناوری علیه ایران به راه انداخت. این اقدام در راستای ادامه محدودیت‌هایی در دسترسی به IPهای ایرانی انجام شده است که به توقف امکان استفاده از خدمات آنها منجر خواهد شد و البته در کنار محدودیت‌های داخلی و فیلترینگ تجربه مردم ایران از استفاده از اینترنت را سخت‌‌‌تر می‌کند.
  • مشکل در مسیریابی با بروز شدیدترین اختلالGPS

    دنیای‌اقتصاد: سال‌هاست که عملکرد مسیریاب‌‌‌ها و نقشه‌‌‌ها به دنبال اختلال‌‌‌های مکرر اینترنتی مختل شده و باعث می‌شود شهروندان و کسب‌و‌کارهای وابسته سردرگم شوند. در هفته گذشته اما اختلال شدید و گسترده در سیستم GPS مشکلات جدی را برای مردم و به‌خصوص رانندگان تاکسی‌‌‌های اینترنتی ایجاد کرد.
  • مسدودسازی سیم‌‌‌کارت کلاهبرداران برای افزایش امنیت کاربران

    دنیای‌اقتصاد: امنیت در پلتفرم‌‌‌های آنلاین و به‌خصوص آن دسته از پلتفرم‌‌‌ها که برای کاربران با خرید و فروش و معامله عجین هستند، همیشه موضوعی چالش‌‌‌برانگیز بوده است. در همین راستا پلتفرم دیوار برای افزایش امنیت معامله‌‌‌های کاربران و جلوگیری از فعالیت کلاهبرداران، اقداماتی را انجام داده است. به این ترتیب قرار است حساب کاربری و سیم‌‌‌کارت‌‌‌های کلاهبردارانی که در دیوار اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند، محدود و مسدود شوند. طبق اعلام دیوار، این پلتفرم از ابتدای سال ۱۴۰۳ مسیرهای جدیدی برای مقابله با کلاهبرداران اضافه کرده که مسدودسازی سیم‌‌‌کارت کلاهبرداران جدیدترین آنهاست.
  • خاورمیانه؛ خط مقدم نبرد هوش مصنوعی آمریکا و چین

    دنیای اقتصاد: هوش مصنوعی به سرعت جهان را درمی‌نوردد و معادلات ژئوپلیتیک‌ را تغییر می‌دهد. با این اوصاف است که تحلیلگران انتظار دارند این پدیده نوظهور دنیای تکنولوژی، رنگ تازه‌ای به موازنه‌های قدرت هم بزند. در حالی که با رونق کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و بخش‌های مختلف و تداوم جنگ تکنولوژیک آمریکا و چین، این رقابت شکل جدیدی به خود گرفت و بسیاری از نگاه‌ها معطوف به استراتژی‌ها و سیاست‌های این دو کشور در توسعه هوش مصنوعی و ابزارهای وابسته به آن بود؛ آمریکا خاورمیانه را به عنوان خط مقدم این نبرد تکنولوژیک انتخاب کرد تا از نفوذ بیشتر چین جلوگیری کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر