شماره روزنامه ۶۰۱۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۷۶ دنیای اقتصاد

اخبار بازار دیجیتال - روزنامه شماره ۵۹۷۶

  • توسعه شبکه اینترنت در سایه فیلترینگ؟

    دنیای اقتصاد: وزیر ارتباطات در روزهای پایانی سال گذشته دو برابر کردن پوشش فیبر نوری و توسعه ۱۰درصدی شبکه ۵G را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برای سال۱۴۰۳ اعلام کرد. این در حالی است که کارشناس‌ها مساله اصلی اینترنت در ایران را فیلترینگ و اختلالات آن می‌دانند تا جایی که به اعتقاد یک کارشناس آی‌تی تا زمانی که در ایران دسترسی آزاد به اینترنت وجود نداشته باشد، توسعه فیبر نوری و اینترنت ۵G صرفا یک نمایش بزرگ و بی‌ثمر خواهد بود.
  • جی‌میل ۲۰ساله شد

    سیتنا: شوخی‌های بنیان‌گذاران گوگل در روز اول آوریل به قدری ادامه‌دار شده بود که مردم فکر می‌کردند که رونمایی از سرویس جی‌میل هم یکی دیگر از دروغ‌های آنهاست. لری پِیج و سِرگئی بِرین، بنیان‌گذاران گوگل، عاشق شوخی بودند؛ به‌طوری‌که به محض راه‌اندازی شرکت خود در ربع قرن پیش، هر سال در روز اول آوریل (۱۳فروردین) شروع به ارائه ایده‌ها و شوخی‌های عجیب و غریب خود می‌کردند. مثلا یک سال گوگل یک آگهی استخدام در مرکز تحقیقاتی کوپرنیک در کره ماه منتشر کرد. یک سال دیگر، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ویژگی «استیکرهای معطر» را در موتور جست‌وجوی خود راه‌اندازی کند؛ ولی این دو نفر ۲۰ سال پیش تصمیم گرفتند در روز اول آوریل از چیزی رونمایی کنند که هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد.
  • درآمدزایی از تلگرام میسر شد

    سیتنا: تلگرام در بیانیه‌‌ای اعلام کرده است که سیستم درآمدزایی این پیام‌رسان برای کانال‌هایی با بیش‌ از هزارعضو فعال شده است و نیمی از درآمد حاصل از تبلیغات نمایش‌داده‌شده در هر کانال، در قالب رمزارز تون‌کوین اختصاصی این پیام‌رسان به صاحب آن کانال ارائه می‌شود.
  • آمریکا تحریم‌های تراشه بر شرکت‌های چینی را سخت‌تر می‌کند

    مهر: آمریکا مشغول تهیه فهرستی از کارخانه‌های تراشه‌سازی پیشرفته چین است که از دسترسی به ابزارهای کلیدی این حوزه محروم شده‌اند تا شرکت‌ها راحت‌تر بتوانند جریان فناوری به چین را مسدود کنند.
  • اطلاعات ۷۳ میلیون مشترک اپراتور آمریکایی در دارک‌وب

    ایسنا: شرکت مخابراتی AT&T آمریکا اعلام کرد اطلاعات شخصی حدود ۷.۶میلیون مشترک فعلی و ۶۵.۴میلیون مشترک سابق این شرکت در دارک‌وب منتشر شده است.
  • چالش‌های پیش‌روی بازار کالاهای آی‌تی

    ایسنا: رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران کاهش ۱۵درصدی سقف واردات لپ‌تاپ و افرایش نرخ ارز را از مهم‌ترین چالش‌های بازار کالاهای آی‌تی عنوان کرد. محمدرضا فرجی‌تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال۱۴۰۲ درگیر آن بودیم، کاهش ۱۵درصدی سقف واردات لپ‌تاپ بود.» به گفته وی در ماه‌های پایانی سال۱۴۰۲، وزارت صمت با کاهش ۸۵درصدی مجوز واردات کالاهای آی‌تی، موانعی بر سر راه فعالیت تجار ایجاد کرده است و در نتیجه همه فعالان این حوزه با کمبود لپ‌تاپ مواجه شدند.
  • فناوری شبیه‌سازی صدا در ۱۵ ثانیه ارائه شد

    مهر: شرکت اوپن ای‌آی اخیرا یک ابزار جدید به نام «موتور صوتی» (Voice Engine) را به‌طور محدود نمایش داده است. به گزارش انگجت، این فناوری شبیه‌سازی صدا می‌تواند با تحلیل یک نمونه صوتی ۱۵ثانیه‌ای از هر گوینده‌ای، آن را تقلید کند.
  • بازگشت رونق به بازار جهانی تلفن هوشمند

    ایسنا: پیش‌بینی می‌شود امسال با کاهش تورم که به بهبود تقاضا در بازارهای نوظهور کمک می‌کند و به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در محصولات جدید، فروش جهانی تلفن هوشمند تا ۳درصد افزایش پیدا کند.
  • افشای اطلاعات جدید درباره طراحی آی‌فون۱۶

    سیتنا: روزنامه دیلی‌میل گزارش داد که اپل قصد دارد مقاومت و استحکام فریم تیتانیومی سری آی‌فون۱۶ را بهبود دهد و پس از رونمایی در سپتامبر، آنها را به بازار عرضه کند. طبق شایعات قبلی گوشی‌های آی‌فون ۱۶پرو و آی‌فون ۱۶ پرومکس به احتمال زیاد با فریم تیتانیومی مشابه سری آی‌فون۱۵ پرو ارائه می‌شوند؛ اما مقاومت و استحکام بهتری خواهند داشت. همچنین آی‌فون۱۶ پرو مجهز به یک دکمه جدید، اندازه بزرگ‌تر و دوربین قوی‌تر است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر