شماره روزنامه ۶۰۲۸
|

  • افزایش یکپارچه پتروشیمی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: قیمت پایه محصولات پتروشیمی به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر رشد ۱.۳درصدی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای افزایش یافت. از طرفی قیمت‌های جهانی نیز در مسیر صعودی قرار دارند که این موضوع بازار داخلی محصولات پتروشیمی را تحت‌تاثیر قرار داده و از این‌رو افزایش قیمت‌ها موجب شده است تا هیجان معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران فروکش کند.
  • سقوط ۷ درصدی سنگ‏‏‌آهن در بازه هفتگی

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: وعده‌‌‌های دولت چین برای حمایت از بازار مسکن نتوانست به تحریک بخش آهن و فولاد بینجامد؛ به نحوی که در بازه هفتگی، منتهی به ‌روز هفتم ژوئن، حدود ۷‌درصد از نرخ سنگ‌‌‌آهن کاسته شد. عمده وعده‌‌‌های دولت چین برای حمایت از بازار ملک بر فروش خانه‌‌‌های خالی متمرکز شده و به این ترتیب این وعده‌‌‌ها توان بهبود تقاضا برای بازار آهن و فولاد را ندارد. سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین ظرف هفته اخیر نوسان قیمتی متعددی را تجربه کرد. سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به چین تا میانه هفته گذشته تا کف کانال قیمتی ۱۰۶دلاری عقب نشست، این در حالی بود که ‌این محصول تا روز ۳۱ماه مه در کانال قیمتی ۱۱۷دلاری مورد دادستد قرار می‌‌‌گرفت. ناامیدی فعالان بازار از داده‌‌‌های اقتصادی چین باعث شد تا این محصول هفته ابتدایی ژوئن را در سراشیبی کاهش قیمت آغاز کند. با این حال این محصول ظرف دو روز پایانی هفته بخشی از زیان خود را جبران کرد، به‌‌‌نحوی که هر تن از این محصول در روز جمعه هفتم ژوئن با قیمت ۱۰۸دلار و ۴۸سنت مورد دادوستد قرار گرفت. به‌رغم آنکه سنگ‌‌‌آهن بخشی از زیان قیمتی خود در روز پایانی هفته را جبران کرد؛ اما در بازه هفتگی با افت قیمت ۷.۷درصدی همراه شد.
  • سقوط سکه بورسی به کانال پایین‏‏‌تر

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: سکه بورسی به کانال قیمتی ۳۹میلیون تومانی سقوط کرد، در حالی که سکه در بازار فیزیکی نیز با افت نرخ همراه شد؛ هرچند توانست کانال قیمتی ۴۰میلیون تومانی را حفظ کند. روند کاهش قیمت در بازار سکه بورسی به مراتب جدی‌‌‌تر بود؛ به این ترتیب سکه بورسی ۲‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه در بازار فیزیکی مورد دادوستد قرار گرفت. این تفاوت قیمت ناشی از پیش‌بینی افت نرخ از سوی فعالان بازار مالی بورس‌کالاست. رفتار معامله‌‌‌گران بورسی نشان می‌دهد که فعالان بازار به استمرار رویه افت نرخ امیدوارند.
  • رشد تقاضا لیتیوم را گران کرد

    دنیای‌اقتصاد: قیمت لیتیوم پس از کاهش تقاضا برای خودروهای برقی از طرف چین در مسیر نزولی قرار گرفت؛ اما قیمت این فلز در ماه ژوئن در کانال صعودی قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود با توجه به نیاز دنیا به خودروهای برقی، در آینده نزدیک کشورهای دارای لیتیوم برنامه‌‌‌های جدیدی را برای اکتشاف و استخراج همراه با جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دهند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر