شماره روزنامه ۶۰۱۴
|

  • رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

    دنیای اقتصاد: قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در حالی افزایشی اعلام شد که نوسانات قیمت‌های جهانی محدود بوده و رشد قیمت‌های پایه تحت‌تاثیر تغییرات دلار حواله اتفاق ‌افتاده‌است. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی نشان می‌دهد که نرخ‌ها در حالی به‌صورت یکپارچه با رشد همراه بودند که شاخص برنت در بازار جهانی در ثبات قیمتی به‌سر می‌برد و از این‌رو قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی نوسان چندانی نداشته‌اند و بنابراین افزایش قیمت‌های پایه داخلی را می‌توان به رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌‌‌ای نسبت داد.
  • رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: رکورد تاریخی بهای فروش مس در معاملات آتی کامکس آمریکا شکسته شد و هر پوند فلز سرخ ظرف روز جمعه هفدهم ماه مه با نرخ ۵ دلار و ۵‌سنت به‌فروش رسید که این رقم بیشترین قیمت فروش ثبت‌شده برای این فلز از زمان بازگشایی این بازار بود. البته این فلز در روز ۱۵ ماه مه برای ساعاتی در نرخ ۵.۱۳ دلار به ازای هر پوند نیز به‌فروش رفته اما در این نرخ تثبیت نشده بود. اقدامات حمایتی جسورانه دولت چین از بازار مسکن این کشور، احتمال آغاز اولین دور از کاهش نرخ بهره از سپتامبر و استمرار کاهش عرضه در بازار فلز سرخ از این جهش قیمتی در بازار مس حمایت کرد. در این شرایط برخی تحلیلگران معتقدند جریان رشد بهای فلز سرخ به بازار نقره نیز سرایت کرده و این فلز نیز همراه این جریان صعود قیمتی شده‌است.
  • رشد قیمت لوب‌کات خریداران را از گود خارج کرد

    دنیای اقتصاد: قیمت لوب‌کات سبک در حالی در بازار داخلی روند افزایشی را درپیش گرفته‌است که قیمت‌ها در بازار جهانی در یک شرایط آرام و حتی نزولی قرار دارند. افزایش قیمت لوب‌کات سبک و کاهش قابل‌توجه معاملات در بازار فیزیکی بورس‌کالا را می‌توان به افزایش نرخ دلار مبادله‌ای نسبت داد و این در حالی است که قیمت نفت‌کوره سولفور بالا طی هفته اخیر نسبت به هفته گذشته ریزش ۱.۴‌درصدی داشته‌است.
  • دامپینگ فولادسازان چینی با استمرار بحران مسکن

    دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی: کاهش تقاضای داخلی، فولادسازان چینی را به سمت دامپینگ سوق داد. به این ترتیب در شرایطی که حجم صادرات محصولات فولادی چین ظرف ماه آوریل نسبت به دوره مشابه قبل رشدی ۳۰‌درصدی داشت؛ گردش مالی حاصل از صادرات این بخش در ماه آوریل نسبت به دوره مشابه قبل افتی ۱۰‌درصدی را به‌ثبت رساند. البته بخشی از این کاهش ارزش صادرات محصولات فولادی چین به‌رغم رشد حجم صادرات مربوط به کاهش قیمت پایه در بازه سالانه بود؛ اما این تنها بخشی از ماجرا بود؛ فولادسازان چینی که با رکود سنگین مصرفی در بازار مصرف داخلی مواجه هستند برای کسب سهم از بازارهای صادراتی به ارائه تخفیف روی‌آورده‌‌‌‌اند و این موضوع خود را در افت حجم فروش‌ها نمایان کرده‌است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر