شماره روزنامه ۶۰۱۴
|

  • ماشه ریزش بورس

    دنیای اقتصاد: افت بی‌سابقه بیش از ۲.۵درصدی شاخص کل، یکشنبه سرخ دیگری را برای بازار سهام رقم زد و شاخص در چند قدمی ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد ایستاد. انتشار کاهش ۴۰درصدی سود «شبندر» ماشه کاهش بازاری را رقم زد که در روزهای اخیر به واسطه رشد نرخ سود اوراق خزانه دولتی شرایط متزلزلی را پشت سر می‌گذاشت. باطل شدن برخی معاملات پالایشی و انتشار نامه سکاندار بورسی به وزیر نفت در راستای تعیین تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نیز دو نوشداروی بعد از مرگ سهراب بودند.
  • قامت سرخ بورس

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز یکشنبه یک روز منفی دیگر برای نماگرهای اصلی بازار ثبت شد که سنگین‌ترین افت در ماه‌های گذشته معاملاتی بود، به طوری که سه شاخص اصلی بازار کاهش ارتفاع ملموسی داشتند. در این بین روز گذشته دماسنج اصلی بورس با کاهش ارتفاع ۲.۵۹درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۱۱۲هزار واحدی قرار گرفت.
  • روزهای خوش بازارهای مالی دنیا

    دنیای‌اقتصاد– محمدامین مکرمی: سرمایه‌گذاران شاهد روزهای طلایی در همه بازارهای مالی دنیا هستند. شاخص صنعتی داوجونز روز پنج‌شنبه برای اولین‌بار از سطح ۴۰‌هزار واحد عبور کرد، درحالی‌که فضای وال‌‌‌‌استریت به دلیل سودآوری مناسب شرکت‌ها، نرخ پایین بیکاری در آمریکا و افت تورم، عالی به‌نظر می‌رسد. براساس گزارش وال‌‌‌‌استریت ژورنال، مدتی است که قیمت همه دارایی‌ها از جمله سهام شرکت‌های ارزشی و رشدی، رمزارزها، طلا و سایر فلزات ارزشمند، در روند صعودی قرار دارد. حتی سرمایه‌گذاران ریسک‌‌‌‌گریز نیز با گزینه‌‌‌‌های جذابی همچون گواهی‌سپرده با بازده حدود ۵‌درصد، اوراق‌بدهی با بازده مناسب و سایر دارایی‌های درآمد ثابت، روبه‌رو هستند.
  • تحلیل و بررسی آخرین وضعیت بازار‌های جهانی

    امیررضا اعلاباف / تحلیلگر بازار سرمایه
    پس از واکنش مثبت شاخص‌های بازار کامودیتی و فلزات اساسی و گرانبها در پایان هفته قبل به اعلام هفتگی تعداد افراد بیکار (درخواست اولیه) در آمریکا که ۲۳۱‌هزار نفر ثبت‌شده و ۲۱‌هزار نفر بالاتر از سطح موردانتظار ۲۱۰‌هزار نفر و بالاترین سطح از اوت سال‌۲۰۲۳ بود، با آغاز هفته جدید شاهد ثبات نسبی در سطح قیمت‌ها هستیم.
  • بورس روی دور عدم‌قطعیت‌ها

    دنیای اقتصاد: بورس تهران در جریان دادوستدهای دیروز سیمای سرخ را به نمایش گذاشت. پس از یک رشد نصف‌و‌نیمه، شاخص در نخستین روز هفته در روز یکشنبه عرضه‌ها شدت گرفت و روز گذشته شتاب تشدید فشار فروش در بازار بیش از پیش شد تا جایی که شاهد افت ۲.۶۴درصدی دماسنج اصلی بازار و نزول ۹۰درصدی نماگرهای سهامی بودیم. در فصل بهار ۱۴۰۳ بورس تهران بیش از همیشه با رویدادهای سیاسی و اقتصادی داخلی دست‌و‌پنجه نرم کرد. این فضا که با تردیدهای بسیار گره خورده است به سایر بازارهای موازی و اثرگذار همچون ارز نیز کشیده شد. به این ترتیب در‌حالی‌که اکثر بازارها فروردین جذابی را آغاز کرده بودند اما رفته رفته از مسیری که در پیش گرفته بودند منحرف شدند. این‌روزها بازار سرمایه با ریسک‌های متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.
  • واریز ۵۳۲‌میلیارد ‌تومان سود به‌حساب سهامداران از طریق «سجام»

    سنا: سپرده‌‌‌‌‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: در هفته چهارم اردیبهشت سال‌۱۴۰۳ بیش از ۵۳۲‌میلیارد‌ تومان سود از طریق اطلاعات سامانه «سجام» به‌حساب سهامداران واریز شد.
  • لزوم اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌‌‌‌‌ها

    سنا: ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور با بیان اینکه به دلیل تورم موجود، بعضا پالایشگاه‌ها در سال‌جاری زیانده خواهند بود و در مقایسه با سنوات گذشته سود قابل‌توجهی عاید این صنعت نمی‌شود، گفت: اگر در آینده دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌‌‌‌‌ها اصلاح نشود، تولید دچار بحران می‌شود و دولت هم در این زمینه با مشکلاتی از جمله تشدید ناترازی انرژی مواجه خواهد شد. ناصر عاشوری به عدم‌موفقیت پیگیری‌ها برای اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌‌‌‌‌ها اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در دولت گوش شنوایی برای اصلاح نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی وجود ندارد، به‌دنبال اقدامات قانونی این موضوع و مکاتبات انجام‌شده با معاون اول رئیس‌جمهور، دستور لازم جهت بررسی حتمی این مساله ابلاغ شده‌بود.
  • اتمام فرآیند پذیره‌نویسی آبنوس در روز نخست

    واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در سهام تامین سرمایه کیمیا با نام سهام‌نگر کیمیا و نماد آبنوس که قرار بود از امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه تا هفتم خردادماه ۱۴۰۳ پذیره‌نویسی شود، با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد. به گزارش روابط عمومی تامین سرمایه کیمیا، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری سهام‌نگر کیمیا با نماد آبنوس براساس مجوز شماره ۱۲۲.۱۵۱۶۶۳ مورخ ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ سازمان بورس و اوراق بهادار امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و در روز نخست به اتمام رسید. سیاست تامین سرمایه کیمیا، انتخاب سهام بنیادی، بلندمدت و جذاب بازار در ترکیب این صندوق است تا در کنار ترکیبی بهینه متشکل از گواهی سپرده، گواهی کالایی و صندوق‌های طلا، بازدهی بالایی را برای سهامداران رقم بزند.
  • دیده‌‌بانی بورس از بازارها

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: تحرکات اندک در معاملات بورسی طی آخرین شنبه اردیبهشت، شاخص کل بازار سرمایه را به کانال ۲‌میلیون و ۱۶۸‌هزار واحد رساند. اما این روند در بازار فرابورس تداوم نیافت و در ادامه معاملات، شاخص کل فرابورس کمی از سطح قبلی عقب نشست. به این ترتیب الاکلنگ دماسنج تالار شیشه‌‌‌ای حول مرز مهم و روانی ۲.۱۶۰میلیون واحد همچنان ادامه دارد تا پرونده ابهامات بورس‌بازان باز بماند. بازار سهام در شرایطی به استقبال خرداد می‌رود که به نظر می‌آید احتمال بازگشت رونق به صحنه معاملات بورس بیش از انتظارات قبلی، کاهش یافته است. در این میان سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز شده است که فعالان بازار سهام تحت‌تاثیر طولانی شدن ابهامات متغیرهای اثرگذار و روند نزولی قیمت دلار، نسبت به مسیر آتی این بازار بی‌اعتماد شده‌اند.
  • سهامداران در برزخ

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: معاملات روز گذشته بورس تهران در روز گذشته در دو پرده متفاوت پیگیری شد. فزونی تقاضا بر عرضه در نیمه اول بازار، موجبات رشد نماگرهای سهامی را فراهم کرد، به‌گونه‌ای‌که شاخص‌کل بورس تهران تا سطح ۲‌میلیون و ۱۷۵‌هزار واحد نیز رشد کرد، اما در نیمه دوم بازار، فروشندگان، ابتکار عمل را در دست گرفتند و شاخص‌کل، بخش‌اعظم مسیری که در نیمه اول بازار پیموده بود را در نیمه دوم به عقب بازگشت. نهایتا نماگر اصلی بازار سهام، با رشد ۰.۱۸‌درصدی نسبت به آخرین روز معاملاتی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۱۶۸‌هزار واحد کار خود را به اتمام رساند.
  • سال بد زنان بورسی

    امروزه مزیت‌های اجرای سیاست‌های برابری جنسیتی و تنوع (diversity) برای شرکت‌ها بر کسی پوشیده نیست. پرسش اصلی اما این است که آیا این مساله به افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و رشد آنها در بورس می‌انجامد؟ مقایسه عملکرد شرکت‌های با «شاخص برابری» بالا با دیگر همتایان آنها در بازارهای سهام در بلندمدت نشان‌دهنده اثرگذاری این مزیت‌ها بر رشد بورسی این شرکت‌ها در بازارهای سهام است. با وجود این، شرکت‌های با شاخص برابری بالا در دو سال۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ عملکردی خلاف روند کلی داشتند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر