شماره روزنامه ۶۰۱۷
|

  • تقابل دو الگو در بورس

    دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن یک روند نزولی مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت تا یک روز منفی دیگر را در کارنامه ریزشی خود ثبت کند. در این بی‌اعتمادی حاکم بر بازار و رفتار محتاطانه سایر بازارها، شاید خروج چشمگیر پول را بتوان مهم‌ترین نکته معاملات دیروز دانست. در تحلیل رفتاری معامله‌گران یک الگوی مشترک به چشم می‌خورد و آن اصرار بر فروش و خروج از بازار است. این الگو هم از سوی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و هم از طرف سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر بازار قابل‌مشاهده است که پس از رونق ابتدایی بورس در فروردین به این بخش رغبت نشان دادند.
  • ابهامات انتخاباتی بورس

    دنیای اقتصاد: بورس تهران تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۳روز فاصله دارد. ابهامات در بازار سهام با نزدیک شدن به گزینش دولت چهاردهم رو به افزایش است. رویکرد و رفتار دولت جدید در مواجهه با بورس می‏تواند مسیر مبهم پیش روی بازار سرمایه را شفاف کند.
  • بندهای مثبت و تاثیرگذار «قانون تامین مالی و زیرساخت‌ها»

    علیرضا خان‌محمدی/تحلیلگر ارشد بازار سهام
    در سال جدید که ما با تصویب قانون‌هایی بر خلاف شعار سال مواجه بودیم، قانونی تصویب شد که اتفاقات مثبتی در خود دارد که بعضی از آنها شاید قابلیت اجرا نداشته باشند، آن هم به دلیل شرایط کشور؛ اما گام مثبتی در راستای جذب سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی در کشور هستند. در وهله اول در راستای توسعه نظام مالی و سنجش اعتبار و ضمانت به جهت تسهیل تامین مالی شرکت‌ها، با برداشتن برخی موانع موجود گام خوبی برداشته شده، زیرا یکی از مشکلات عمده شرکت‌ها در راستای افزایش ظرفیت‌های تولید، مشکل تامین مالی است. لذا در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده که می‌توان به تعیین سود متناسب با ریسک طرح، تشکیل صندوق تضامین یا به طور کلی تشکیل شورای ملی تامین مالی و سامانه‌های جامعی که جهت این امر مهم است، اشاره کرد و می‌توان امیدوار بود روند اعتبارسنجی، مجوز انتشار اوراق یا تامین مالی با سرعت بیشتری صورت گیرد.
  • آیا سلطنت انویدیا رو به اتمام است؟

    محدثه علیزاده: در دنیای کنونی و با توسعه روزافزون هوش‌مصنوعی(AI)، اوضاع به گونه‌‌‌‌‌‌ای است که گویا کسانی که صاحب نماپردازشگرها (GPUs) هستند، کسانی هستند که جهان را کنترل می‌کنند. به گزارش اکونومیست، درحالی‌که در حال‌حاضر انویدیا به‌عنوان شرکت انحصاری این حوزه توانسته به رشد بسیار بالایی دست‌یابد، شرکت‌های تازه‌‌‌‌‌‌وارد بسیاری با تمرکز بر ساخت تراشه‌‌‌‌‌‌های مختص هوش‌مصنوعی در کمین موقعیت این غول بزرگ فناوری هستند.
  • سال نا نیکوی بورس؟

    عاطفه چوپان: بازار سهام دومین هفته خرداد را با دامنه‌نوسان محدود مثبت و منفی ۲ آغاز کرد اما با توجه به عدم‌حمایت‌های دولتی و حاضر‌شدن حقوقی‌‌‌‌‌ها در صف‌فروش این محدودیت نیز کمک شایانی به بورس نکرد و بیش از ۹۰‌درصد نمادهای تابلوی معاملاتی قرمزرنگ بودند. بورس که از ابتدای سال‌جاری با فراز و نشیب‌‌‌‌‌های زیاد و کلکسیونی از ریسک‌های سیستماتیک و بنیادی روبه‌رو بوده، اخیرا با حادثه سقوط هلی‌کوپتر و شهادت ریاست‌جمهوری و هیات‌همراه با موج جدیدی از ریسک‌ها و ابهامات مواجه شده‌است.
  • تشدید ابهامات بورسی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بورس تهران یک هفته پرفراز و نشیب معاملاتی را پشت‌سر گذاشت و به‌خاطر سانحه‏‏‏‏‏‏‌ ناگواری که در هفته گذشته به‌وقوع پیوست، در روزهای دوشنبه و چهارشنبه معاملات بورس تهران تعطیل شد. دامنه‌نوسان در بازار سهام به‌خاطر شرایط اضطراری حادث‏‏‏‏‏‏‌شده در معاملات سهام به مثبت و منفی ۲‌درصد و در دادوستدهای صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی ۴‌درصد کاهش پیدا کرد. در هفته‌ای که گذشت، هر سه نماگر اصلی بازار با افت همراه شدند و برای چهارمین هفته متوالی، شاخص‌کل بورس تهران کاهش ارتفاع داشت.
  • تداوم سایه ریسک‌ها بر بازار سهام

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: معاملات هفته گذشته، با سرخ‌پوشی نماگر‌های اصلی بازار سرمایه خاتمه پیدا کرد. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که زیر سایه افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ ارز روزهای خسته‌کننده و ناتوانی را پشت‌سر می‌گذارد، هفته گذشته حدود ۲.۳۳درصد کاهش ارتفاع گرفت و در پایان ساعت معاملاتی روز سه‌شنبه در قله ۲میلیون و ۱۱۴هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در هفته معاملاتی منتهی به ۲۶ اردیبهشت‌ماه منفی ۲.۴۶درصد افت هفتگی را به ثبت رسانده بود. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با نزول ۲.۸۲درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۶۹۳هزار و ۹۵۸واحدی قرار گرفت.
  • جهش یا مهار؛ مساله بورس است؟

    محمد‌سعید حیدری: اوایل سال‌۹۹ که بورس در حال رشد صعودی و عجیب بود با یکی از دوستان که اکنون مدیر سرمایه‌گذاری یکی از موفق‌ترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری فعلی کشور است صحبت می‌کردیم و بر اساس تجارب گذشته و وضعیت سیاسی و اقتصادی آن زمان (و بدون اطلاع از وخیم‌تر‌شدن اوضاع تا بدین پایه طی سال‌های بعد تا امروز) به این جمع‌بندی رسیدیم که چنین رشدی پس از اتمام تا سال‌ها بازار را زمین‌گیر خواهد کرد. این اتفاق افتاد و مدت‌ها طول کشید تا شاخص قله ۹۹ خود را بازپس گیرد، پس از آن انتظار می‌رفت مشابه سیکل‌های قبلی بازار آرام و باثبات وارد رالی جدیدی شود، اما شرایط اقتصادی و سیاسی جدید تا امروز اجازه این امر را نداده است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر