شماره روزنامه ۶۰۲۸
|

  • بورس در فاز انتخابات

    دنیای اقتصاد: امسال جهان شاهد برگزاری انتخابات‏های متعدد در ۶۵کشور خواهد بود که طبیعتا ریسک و نااطمینانی قابل‏توجهی به بازارهای مالی جهان تزریق خواهد کرد. با این حال، نوسانات پردامنه احتمالی در شاخص‏های بورسی، فرصتی مناسب برای معامله‏گران قراردادهای آتی و اختیار معامله مبتنی بر سهام فراهم خواهد کرد. از طرف دیگر، سرمایه‏گذاران می‏توانند با بهره‏گیری از ظرفیت‏ بازارهای اوراق مشتقه به مدیریت ریسک‏های سیاسی بپردازند و از تلاطمات بازار در امان بمانند. البته این امر نیازمند عمق مناسب بازار است؛ شرایطی که فقدان آن در بازار سهام ایران مشهود است.
  • پایان ماموریت بورسی

    دنیای اقتصاد: روز گذشته روز سرخ‌پوش دیگری برای بازار سرمایه بود. بازار سهام که چندین ماه است در مدار نزولی و اصلاحی خود روزهای معاملاتی کم‌رمقی را به ثبت می‌رساند، در آخرین روزهای فصل بهار در سایه محدودیت دامنه نوسان و اخبار و ریسک‌های گوناگون توان چندانی برای صعود از خود نشان نمی‌دهد.
  • اهرم بدون ریسک بورس

    دنیای اقتصاد- علی قاسمی: با رونق صندوق‌های اهرمی و ابزارهای مشتقه در بازار سهام، گرفتن سود اهرمی و بالاتر از شاخص کل دور از انتظار نیست. اما اهرم، شمشیری دولبه است و ریسک کاهش قیمت‌ها در بازار، شرایط را برای استفاده‏‏‌کنندگان از اعتبار و اهرم معاملاتی سخت‏‏‌تر می‌کند. بنابراین با استفاده از ابزارهای مشتقه می‏‏‌توان شرایطی را فراهم کرد که ریسک کاهش قیمت‌ها کنترل شود و سود اهرمی گرفتن در بازار تقریبا بدون ریسک برای سرمایه‌گذار آب بخورد.
  • چرا صف فروش فعال است؟

    دنیای اقتصاد: تحلیل وضعیت کنونی بورس نشان می‌دهد که معامله‌گران با دورنمایی که می‌بینند، بیشتر تمایل دارند در صف فروش باشند. بورس در حالی این هفته مجددا متزلزل ظاهر شده است که نگرانی‌های خاص سرمایه‌گذاران از دورنمای بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصاد ایران بر سرعت خروج پول افزوده است. این شرایط در حالی است که با بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در بازار، به نظر می‌رسد سمت تقاضا همچنان در شرایط تردید به سر ببرد.‌ روند معاملات روز گذشته سهام نشان‌دهنده تداوم هیجان در میان فروشندگان بود؛ به‌طوری‌که حجم صف‌های فروش مجددا رونق گرفت. از ابتدای خردادماه مبلغی به میزان ۳۲۰۳میلیارد تومان از بازار خارج شده است. این موضوع حاکی از این است که در شرایط کنونی، خرید سهام مورد استقبال معامله‌گران نیست، به همین دلیل ارزش معاملات خرد را در سطوح پایین‌تری نسبت به میانگین هفته‌های ابتدای سال نگه داشته است.
  • مالی رفتاری و قانون مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم

    محمد‌رضا اعلمی/کارشناس بازار سرمایه
    رصد جریان پولی یکی از ضرورت‌های حال حاضر اقتصاد ایران به شمار می‌آید. در گذشته نه‌چندان دور خود پول‌شویی جرم محسوب نمی‌شد و فقط جرم اولیه دارای مجازات بود ولی اکنون عمل پول‌شویی که یک عمل ثانویه است نیز جرم محسوب می‌شود. در واقع طبق قانون، پول‌شویی عبارت است از تحصیل، تملک، نگهداری، یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاب جرایم با علم به منشا مجرمانه آن. در واقع تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان یا کتمان کردن منشا مجرمانه آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارتکاب جرم به دست آمده یا کمک به مرتکب جرم منشا به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود. پنهان یا کتمان کردن منشا، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد پول‌شویی می‌گویند.
  • چرا بورس اقبال عمومی را به رمز ارز باخت؟

    حسن حسین‏‏‏‏‌نیا/ تحلیلگر بازار سرمایه
    بازار کریپتو طی سال‌های گذشته در کل دنیا با اقبال عمومی مواجه شده‌است که بیشتر به‌صورت پروژه اجرا می‌شود اما در حال‌حاضر در برخی از کشورها جلساتی با بورس و اوراق‌بهادار و همچنین جلسات دادگاهی مبنی‌بر شناسایی برخی از این رمزارزها و پروژه‌ها به‌عنوان اوراق‌بهادار در برخی کشورها حتی به‌عنوان کالا برگزار می‌شود و چنانچه وارد ماهیت آنها شویم نیز خواهیم دید برخی از این رمزارزها می‌توانند ارزش‌افزوده ایجاد کنند و برخی از آنها می‌توانند به‌عنوان پول‌مجازی شناسایی شوند و برخی از آنها نیز می‌توانند در بستر میم‌کوین‌ها شناسایی شوند و البته گونه‌های دیگری هم وجود دارد.
  • مقصد نامعلوم بورس

    علی قاسمی: بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته، با افت حدود ۳هزار‌واحدی، در عدد ۲میلیون و ۶۱هزار‌واحدی آرام گرفت. همچنین نماگر هموزن نیز با افت ۰.۵درصدی به ۶۷۲هزار واحد رسید. بورس در شوک انتخابات گرفتار شده و برخی گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها درخصوص تایید صلاحیت برخی از چهره‌‌‌‌‌‌ها، بازار سهام را به فضای ابهام برده‌‌‌است ، همچنین ارزش معاملات ‌هزار و ۹۲۸میلیارد ‌تومانی و خروج ۳۸۲هزار ‌میلیارد‌تومانی پول حقیقی در دادوستدهای روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه سیگنال منفی را به اهالی بازار مخابره کرده‌است، با این حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اهرمی تابلوی سبزی را به خود دیدند. هرچند همچنان با حمایت از نمادهای شاخص از نماگر اصلی بازار حفاظت شده‌است، اما عمده نمادهای بازار، وضعیت قرمزی را تجربه می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد حال بازار خوب نیست و با وجود ارزندگی نسبی نمی‌‌‌‌‌‌داند مقصدی برای رشد دارد یا باید برای روندی، سخت و خسته‌‌‌‌‌‌کننده آماده شود.
  • رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران؛ مفید یا مخرب؟

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: رفتارهای هیجانی و سرمایه‌گذاری بر پایه احســـاســـــات در بازارهای سهام اصولا مخرب و وحشتناک توصیف می‌شود؛ اما آیا ممکن است گاهی تصمیمات هیجانی مفید باشند؟ وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی با اشاره به پژوهش‌های علوم رفتاری به بررسی این مساله پرداخته است.
  • بورس در مخمصه

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: تیره‏‏‏‏‌روزی بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و کاهش مستمر قیمت سهام، تبدیل به یک سکانس تکراری شده که هر روز به مدت سه و نیم ساعت برای بورس‌بازان در تالار شیشه‌ای اکران می‌شود. تداوم نزول مستمر قیمت‌ها سبب‌شده تا سهامی که در روزهای گذشته توسط افراد خریداری‌شده، در قیمت‌هایی پایین‌تر در محدوده صف‌فروش قرار بگیرند و خریداران چند روز قبل با توجه به فعال‏‏‏‏‌شدن حد ضرر و افت قیمت‌ها، در صف‌فروش نمادهای مختلف اقدام به عرضه سهام تحت‌تملک خود کنند.
  • آرایش سرخ معامله‌گران

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: بعد از شش هفته رو به افول این انتظار وجود داشت که پس از ثبت ریزش‌های متوالی قابل‌ملاحظه، بورس بتواند به تنزل خود پایان دهد. اما برخلاف انتظارات، معاملات بورس تهران در روز شنبه با عقب‌نشینی همه شاخص‌ها به پایان رسید. فعالان سهام در آخرین روز کاری هفته قبل امید داشتند معاملات سومین هفته خرداد متعادل‌تر آغاز شود؛ این در حالی است که نماگر اصلی بازار با نزول ۰.۸۵درصدی به‌سختی توانست خود را در ارتفاع ۲میلیون و ۶۳هزار واحد حفظ کند.
  • تب وعده‌‌‌‌ها بورس را قرمز کرد

    عاطفه چوپان
    بازار سهام هفته را با صف فروش‌های سنگین و اکثریت ۹۴درصدی قرمزپوش در سهام آغاز کرد، اگرچه خبر منفی جدیدی به بورس مخابره نشده اما عدم‌تحقق وعده‌های دولت درخصوص حمایت از بازار سرمایه آن‌هم در واپسین روزهای عمر دولت سیزدهم سهامداران را دلزده‌تر از همیشه کرده‌است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر