شماره روزنامه ۶۰۳۱
|

  • جای خالی سیاست خارجی در انتخابات

    دنیای اقتصاد-کامران کرمی: با گذشت ۱۲۰ ساعت از تایید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری ایران و آغاز تبلیغات انتخاباتی، سیاست خارجی را می‌توان غایب بزرگ این کارزار به حساب آورد. عرصه‌ای که امروزه مسائل و معضلات قابل‌توجهی را پیش روی تصمیم‌گیرندگان قرار داده و بازتاب‌های قابل‌توجهی در عرصه سیاست داخلی و در سفره مردم از خود بروز داده، بدون آنکه ایده، طرح و نقشه راه روشن و منسجمی برای آن از سوی نامزدها مطرح شود.
  • راه دشوار وحدت اصولگرایان

    دنیای اقتصاد: اصولگرایان برخلاف سال۱۴۰۰ مسیر دشواری را برای وحدت و اجماع بر سر یک نامزد انتخابات پیش رو دارند و شاید تنها راهی که این مسیر را ممکن کند، رشد پزشکیان در نظرسنجی‌های روزهای آتی باشد؛ اما با دست فرمان فعلی و نرخ مشارکت حدود ۴۵ تا ۵۰درصد بعید به نظر می‌رسد که اصولگرایان ترجیح دهند به نفع نامزد دیگر کناره‌گیری کنند؛ به‌ویژه اگر نامزد مورد نظر محمدباقر قالیباف باشد. سخنان روز گذشته علیرضا زاکانی مبنی بر اینکه فساد اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی شناسد، یکی از نشانه‌های روشن درباره دشواری‌های پیش روی اجماع اصولگرایان است.
  • چرا سکوت؟

    دنیای‌اقتصاد: چند روزی است که تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در ایران آغاز شده است و با وجودی که ۶نامزد درباره برنامه‌‌های خود در حوزه‌‌های اقتصادی و اجتماعی اظهارنظرهای بسیاری کرده‌‌اند اما تا به امروز سیاست خارجی از نگاه آنها مغفول مانده است؛ موضوعی که نسبت مستقیم با اقتصاد و بهبود معیشت مردم دارد و بدون حل مشکلات در این حوزه به‌ویژه با توجه به فشارهای تحریمی بر کشورمان، نمی‌توان اقتصاد را به سمت بهبود و شکوفایی پیش برد. اما دلیل کمرنگ بودن بحث‌‌های مرتبط با دیپلماسی در سه روز ابتدایی صحبت‌‌های نامزدها چیست؟ آیا این موضوع دغدغه آنها نیست یا با توجه به سطح تنش‌‌ها در این حوزه نمی‌‌خواهند با ارائه برنامه‌‌های خود که ممکن است مطلوب جامعه نباشد، آرای خود را از دست بدهند؟ همچنین به طور کلی در دولت چهاردهم چه مسائلی باید به عنوان اولویت‌‌های سیاست خارجی مورد توجه قرار بگیرد؟
  • امضای پوتین بر توافق ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

    ایسنا: ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌‌جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که توافق تجارت آزاد میان ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به تصویب می‌‌‌رساند. رئیس‌‌‌جمهور روسیه قانون جدیدی را امضا کرده که توافق تجارت آزاد میان اعضای اتحادیه اقتصای اوراسیا و ایران را به تصویب می‌‌‌رساند. خبرگزاری تاس در این باره گزارش داد: «این توافق ۲۵دسامبر ۲۰۲۳ در سن‌پترزبورگ امضا شد و مقررات کلی تجارت میان کشورهای اتحادیه اوراسیا و ایران را تعیین کرد. این سند بسیار نزدیک به مقررات سازمان تجارت جهانی است. از جمله این مقررات به‌‌‌کارگیری تدابیر حراستی، مدیریت گمرکات، خودداری از ممنوعیت‌‌‌های کمی و محدودیت واردات کالاها و مقرراتی است که استانداردهای سازمان تجارت جهانی در حوزه‌‌‌های دامپزشکی، بهداشت و گیاه‌‌‌پزشکی را ایجاد می‌کند.»
  • توضیحات باقری درباره سفرش به مسکو

    ایسنا: علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که هیچ وقفه‌ای در روند نهایی شدن سندهمکاری بیست ساله بین ایران و روسیه ایجاد نشده است.
  • سرپرست وزارت خارجه به اربیل می‌رود

    ایسنا: منابع خبری گزارش دادند که سرپرست وزارت خارجه ایران در جریان سفرش به عراق به اقلیم کردستان نیز خواهد رفت. یک منبع دولتی آگاه اعلام کرد که علی باقری، سرپرست وزارت خارجه امروز پنج‌شنبه به بغداد سفر خواهد کرد و بعد از آن به اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق خواهد رفت. وی در گفت‌‌‌وگو با شفق‌‌‌نیوز تاکید کرد: «باقری در سفر منطقه‌‌‌ای‌‌‌اش به عراق، با نخست‌‌‌وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، رئیس دستگاه قضایی، مشاور امنیت ملی و دیگر شخصیت‌‌‌های عراقی دیدار خواهد کرد.» این منبع افزود: «سرپرست وزارت خارجه ایران روز جمعه به اربیل خواهد رفت و با مسوولان اقلیم کردستان عراق دیدار و رایزنی خواهد کرد.»
  • محکومیت دو آمریکایی به خاطر فروش نفت ایران به چین

    ایسنا: دو مرد آمریکایی به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران به چین به زندان محکوم شدند. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد دو مرد در ایالت تگزاس که در ماه نوامبر توسط یک هیات منصفه ایالات‌متحده به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران برخلاف تحریم‌‌‌های اعمال‌شده توسط واشنگتن و طرح‌‌‌ریزی برای ارتکاب پولشویی مجرم شناخته و به ۴۵ماه زندان محکوم شدند. وزارت دادگستری آمریکا مدعی است «ژنیو وانگ» ۴۳ساله، شهروند دوتابعیتی چینی-آمریکایی و «دانیل ری لین» ۴۲ساله، اهل مک‌‌‌کینی در تگزاس در اقدامی مشترک برای فرار از تحریم‌‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران از ژوئیه ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ با تسهیل خرید نفت تحریم‌‌‌شده از ایران برنامه‌‌‌ریزی کردند. این وزارتخانه همچنین در بیانیه خود ادعا کرده مقصد فروش نفت خریداری‌شده از ایران، یک پالایشگاه در چین بوده است.
  • چشمک پاستور به سیاستمدار باتجربه

    دنیای اقتصاد: امروز در کشور شاهد مشکلات اقتصادی متعددی هستیم. ناترازی‌ها از یک سو و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی دیگر بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. شرایط کنونی کشور می‌طلبد فرد باسابقه و میانه‌رویی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار گیرد که برای حل این مشکلات برنامه کاربردی و اجرایی داشته باشد. سه نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به شاخصه‌های مهم رئیس‌جمهور آینده اشاره کردند. اگرچه هر نماینده نظر متفاوتی در مورد شاخصه‌‌های رئیس‌جمهور آینده دارد، اما همه نمایندگان بر لزوم داشتن تجربه تاکید می‌کردند.
  • رقابت در میانه طیف سیاسی

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    سخنان قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی نشان داد که فعلا رقابت انتخاباتی در میانه طیف سیاسی است. حرف‌های قالیباف در این برنامه شباهت‌های زیادی به حرف‌های پزشکیان داشت؛ هر چند او در بیان نظرات خود ضعیف‌تر از پزشکیان عمل کرد. تا زمان شروع مناظره‌های تلویزیونی رقابت نامزد‌ها در وسط طیف سیاسی خواهد بود؛ مگر آنکه یکی از دو نامزد اصلی یعنی قالیباف یا پزشکیان تصمیم بگیرند مسیر کمپین خود را تغییر دهند یا نامزدهای رادیکال مثل جلیلی در انتخابات بدرخشند. منظور از طیف میانه آن است که نامزدها متوسط رای‌دهندگان را در نظر می‌گیرند که خواهان کاهش تورم، کنترل قیمت‌ها، ثبات اقتصادی و سیاسی و رابطه خوب با جهان هستند. اما در دو سر طیف رای‌دهندگانی را داریم که مطالبات به‌شدت متفاوتی دارند. در طیف اصلاح‌طلبان برخی افراد خواهان حمایت نامزد خود از موضوعاتی چون آزادی‌های اجتماعی، حقوق مدنی، مساله زنان و نظیر اینها هستند و رای دادن خود به پزشکیان را منوط به تامین نظرات خود می‌دانند. در این سر طیف هم اصولگرایانی را داریم که خواهان اجرای احکام اسلامی در جامعه، محدود کردن اینترنت، مقابله با بی‌حجابی و نظیر اینها هستند.
  • سرنوشت همکاری‌های ایران و روسیه چه می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: ظهر روز سه‌شنبه برخی خبرگزاری‌ها از جمله رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی روسیه از تعلیق توافق‌نامه جامع همکاری میان ایران و روسیه به دلیل مشکلاتی که از سوی ایران وجود دارد، خبر دادند. خبری که کمتر از یک ساعت بعد، از سوی سفیر ایران در مسکو تکذیب شد. کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه گفت: مطلبی که اخیرا در خصوص معطل ماندن توافق‌نامه همکاری میان ایران و روسیه از سوی طرف ایرانی منتشر شده کذب است، روز دوشنبه لاوروف و باقری پیگیر امضای هرچه سریع‌تر این توافق‌نامه بودند.
  • پالس آرامش پزشکیان

    اولین برنامه تلویزیونی پزشکیان با واکنش‌های متفاوت و بعضا متناقض مواجه شد. برخی آن را کمتر از حد انتظار دانستند و برخی دیگر از محتوای آن دفاع کردند. شنیده‌های «دنیای‌اقتصاد» نیز از محافل خصوصی اصلاح‌طلبان حکایت از آن دارد که پزشکیان به‌صورت عامدانه با لحن ملایم در این برنامه ظاهر شده بود تا سیگنال آرامش به طرف مقابل منتقل کند. دکتر قهرمان‌پور نیز در ستون کمپین‌شناسی که از امروز در صفحه۸ به‌صورت مرتب منتشر می‌شود بر این مساله تاکید کرد که این سخنرانی از منظر کمپینی ضعیف نبود.
  • صلحی که همه صلح‌ها را برباد می‌دهد

    دنیای اقتصاد: پل پیلار در مطلبی برای اندیشکده کوئینسی به احتمال گام برداشتن عربستان سعودی به سمت هسته‌‌‌ای شدن و ارائه کمک ایالات متحده به آن پرداخت و نوشت یک مورد قابل قبول را می‌توان برای عربستان سعودی نام برد که این کشور برای برخی از نیازهای انرژی خود به انرژی هسته‌‌‌ای روی بیاورد؛ این پادشاهی در حال حاضر از نفت یا گاز برای تولید ۹۹‌درصد نیروی الکتریکی خود استفاده می‌کند. این کشور یک‌چهارم تولید نفت خود را برای آن و سایر مصارف داخلی مصرف می‌کند.
  • تکذیب منتفی‌شدن ویکند ۲روزه

    دنياي اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی تهران روز گذشته خبر داد که نظر هیات عالی نظارت نه تنها مخالفت با تعطیلی شنبه که اساسا مخالف با افزایش تعطیلات آخرهفته بود. در این هیات مورد تاکید قرار گرفت که پنج‌شنبه هم جزئی از تعطیلات رسمی کشور نیست؛ اما نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» این خبر را تکذیب کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر