شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

  • شارژ بازار خودرو با نیم‌سوزها ؟

    دنیای اقتصاد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی «کارکرده» در حالی در قالب قانون بودجه امسال ابلاغ شده که هنوز تکلیف ورود خودروهای دست‌دوم بنزینی مشخص نیست و با گذشت حدود یک سال از تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه آن هنوز ابلاغ نشده است. طبق آنچه در بند ت تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ آمده، واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی مجاز است و وزارت صمت باید ظرف یک ماه آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به هیات وزیران ارسال کند. طبق این قانون که به‌تازگی ابلاغ شده، «در [راستای] اجرای ماده (۹) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و برقی - بنزینی (هیبریدی) با عمر کمتر از پنج سال، مجاز است».
  • خودروسازان چینی روسفید شدند

    دنیای اقتصاد: سازندگان خودروهای برقی چینی رکود این صنعت را به چالش کشیدند زیرا کاهش قیمت باعث افزایش فروش می‌شود. به گزارش ایسنا و به نقل از بلومبرگ داده‌های صنعتی نشان می‌دهد که کاهش قیمت و مدل‌های جدید به سازندگان خودروهای برقی چینی، از جمله بی‌وای‌دی و نیو، کمک کرد تا به رشد فروش خود در ماه مه ادامه دهند، حتی در شرایطی که انتظار می‌رود بازار خودروهای سواری شاهد کاهش تحویل باشد. گروه سرس که با هوآوی تکنولوژی برای ساخت خودروهای برقی محبوب Aito کار می‌کند، با تحویل ۳۴هزار و ۱۰۰ خودرو در ماه مه، پیشتاز بوده که تقریبا سه برابر مقدار مشابه در سال گذشته تولید داشته است.
  • اعلام نتایج اولیه ثبت‌نام برقی‌ها

    دنیای اقتصاد: از بعدازظهر روز گذشته نتایج اولیه متقاضیان‌خودروهای برقی به‌تدریج اعلام شد. بر این اساس متقاضیان با مراجعه به پنل خود از دیروز می‌توانستند از وضعیت ثبت‌نام خودروی وارداتی برقی مورد‌نظر خود مطلع شوند. از ۳۰اردیبهشت‌ماه، این امکان برای متقاضیان خودروهای برقی که پیش از آغاز ثبت‌نام، نسبت به تعریف حساب وکالتی به نام خودروهای برقی، اقدام و مبلغ ۱۰۰میلیون تومان را در این حساب بلوکه کرده بودند، فراهم شد که از میان هفت مدل خودروی برقی وارداتی عرضه‌شده از طریق سامانه یکپارچه خودروهای برقی برای انتخاب و ثبت درخواست یک خودرو، آن هم بدون شرایط و محدودیت ثبت‌نام‌ در طرح‌های فروش خودروها، اقدام کنند.
  • جزئیات ثبت سفارش خودروی وارداتی جانبازان

    دنیای اقتصاد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، ثبت سفارش خودروهای وارداتی شامل جانباران پس از انجام تست‌های فنی جهت برقراری وب‌سرویس فیمابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنیاد شهید در اسرع وقت ر‌اه‌اندازی می‌شود. در این اطلاعیه آمده است که هم‌اکنون وب‌سرویس بنیاد شهید و سامانه جامع تجارت در اختیار سازمان فناوری اطلاعات قرار گرفته است و این سازمان ضمن تایید اتصال این دو وب‌سرویس مقرر کرده در اسرع وقت امکان تبادل اطلاعات فراهم شود.‌ برقراری وب‌سرویس بنیاد شهید و سامانه جامع تجارت به منظور استعلام اطلاعات جانبازان معزز مشمول طرح واردات خودرو است، تا امکان صحت‌سنجی اطلاعات جانبازان میسر باشد. در ادامه این اطلاعیه تاکید شده که کلیه جانبازان می‌توانند راسا اقدام به ثبت سفارش کنند و در صورت تمایل امور مربوط به واردات خودرو را به شرکت‌های واردکننده واگذار کنند. پس از تکمیل ثبت سفارش و نهایی شدن میزان ارز موردنیاز، بخشی از منابع ارزی آن از سهمیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی دیگر نیز از طریق منابع بانک مرکزی تامین خواهد شد.
  • ولوو دوباره گل کاشت

    دنیای اقتصاد: فروش خودروهای ولوو در ماه مه با افزایش خودروهای الکتریکی ۱۳درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز این گروه خودروسازی اعلام کرد، فروش ولوو کارز در ماه مه به ۶۸هزار و ۳۴ دستگاه رسید که ۱۳درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که با جهش ۲۷درصدی در اروپا و عملکرد قوی EX۳۰ تمام‌برقی آن تقویت شد. ولوو کارز مستقر در سوئد که مالکیت عمده آن متعلق به هلدینگ جیلی چین است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که فروش مدل‌های تمام‌الکتریکی و پلاگین هیبریدی ۳۷درصد افزایش یافته و ۴۸درصد از فروش گروهی در سطح جهان را به خود اختصاص داده است. در این بیانیه آمده است ارقام فروش این ماه معیار دیگری از پیشرفت ما به سمت هدف فروش حداقل ۱۵درصدی برای سال ۲۰۲۴ است. با‌این‌حال، فروش در ایالات‌متحده و چین به ترتیب پنج و یک‌درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش رویترز، ولوو کارز قصد دارد تا اواسط دهه نیمی از فروش خود را از نظر حجمی به خودروهای برقی اختصاص دهد و امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای برقی بفروشد.
  • اولین ۹۱۱ هیبرید پورشه

    دنیای اقتصاد: پورشه سری جدیدی از مهم‌ترین‌ مدلش، ۹۱۱ را رونمایی کرد. در بین این مدل‌ها برای اولین بار یک مدل با قوای محرکه هیبرید عرضه می‌شود که به گفته کارخانه آلمانی شتاب و سرعتش نسبت به قبل بسیار بهتر است. سیستم هیبرید پورشه با نمونه‌های موجود فرق دارد. در این ساختار موتور و باتری الکتریکی به جای نیرو دادن به چرخ‌ها به سیستم توربوی ماشین وصل است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹۱۱ هیبرید سه ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۲ کیلومتر در ساعت است. قدرت موتور این مدل ۵۴۱ اسب‌بخار است. پورشه مثل همیشه ظاهر ۹۱۱ را تغییر زیادی نداده است. مهم‌ترین تغییر ترکیب تازه چراغ‌های جلو است. زیر چراغ‌ها هم پنل‌های متحرکی طراحی شده که در سرعت‌های پایین بسته است و هنگامی باز می‌شود که ماشین برای خنک‌کردن موتور به هوای بیشتر نیاز دارد. داخل خودرو با فناوری‌های جدید به‌روز شده است. برای اولین بار یک نمایشگر کاملا دیجیتال روبه‌روی فرمان است که راننده می‌تواند آن را به‌دلخواه تنظیم کند. اطلاعات بیشتر در نمایشگری ۱۲.۶اینچی روی داشبورد نشان داده می‌شود. ۹۱۱ هیبرید همراه مدل ۹۱۱ بنزینی از تابستان امسال به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پایه ماشین در آلمان ۱۷۰هزار و ۶۰۰یورو (۱۸۵هزار دلار) است.
  • عرضه ۱۰ هزار خودروی برقی در کشور تا آخر تیر

    دنیای اقتصاد: نماینده ویژه وزیر صمت در حوزه توسعه خودروهای برقی گفت: ۱۴۰هزار نفر برای خرید خودروهای برقی ثبت‌نام کردند. هم‌اکنون حدود ۷ تا ۸هزار خودروی برقی موجود است و ۲هزار خودروی دیگر تا تیر می‌رسد. حسن کریمی سنجری، نماینده ویژه وزیر صمت در حوزه توسعه خودروهای برقی، در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: استارت خودروهای برقی شاید از ۵ سال گذشته در صنعت خودروی کشور و در دولت‌های گذشته خورده بود ولی روند بسیار کندی داشت. وی با بیان اینکه ممکن است برنامه جدید وزارت صمت برای تولید و واردات خودروهای برقی تا دو سال یا حتی ۳ سال طول بکشد، افزود: صد هزار تاکسی، ۲۰هزار خودروی شخصی، ۴هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هدف‌گذاری وزارت صمت برای فاز اول برقی‌سازی در کشور است. کریمی سنجری گفت: در حوزه اتوبوس پیشرفت خیلی اندک بوده و تا این لحظه کمتر از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، چه در قالب تولید و چه در قالب تامین توانستیم عرضه کنیم، در حدود ۶۰ دستگاه تولید بوده و در حدود ۴۰ دستگاه هم اتوبوس‌های وارداتی است که در گمرک است یا ترخیص‌شده از گمرک است.
  • بازار سرد خودرو در ماه داغ

    دنیای اقتصاد: بازار خودروی کشور در حالی فروردین داغی را در قیمت پشت‌سر گذاشت که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بازدهی این بازار در نیمه خرداد افت کرده است. طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، میانگین قیمت ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در ۱۵ فروردین امسال یک‌میلیارد و ۱۲۴میلیون تومان بوده، اما در نیمه ماه جاری به یک‌میلیارد و ۵۱میلیون تومان رسیده است. با این حساب بازدهی بازار خودرو در میانه خرداد و نسبت به نیمه فروردین به طور میانگین حدود ۶.۵درصد افت کرده است. اینکه چرا بازدهی بازار خودرو در حدفاصل نیمه فروردین تا میانه خرداد افت کرده، بیش از هر مساله‌ای ریشه در افت انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز دارد.
  • رسوایی جدید در تویوتا

    گروه اقتصاد بین‌الملل: افشای یک رسوایی تازه در تست‌های مربوط به خودروهای تولیدی شرکت تویوتا، شهرت ستودنی این خودروساز ژاپنی را که در جهان به خاطر کیفیت و دوام محصولات خود شناخته می‌شود، خدشه‌دار کرده است. تویوتا، مزدا موتور و یاماها موتور (سازنده موتورسیکلت) محموله‌های شش مدل از محصولات خود را به دلیل بروز بی‌نظمی در انجام تست‌های مربوط به ایمنی و صدور گواهی‌های مربوط از طرف دولت ژاپن که برای تولید انبوه محصولات لازم است، به حالت تعلیق درآوردند.
  • نخستین وعده خودرویی نامزدهای ریاست‌جمهوری

    دنیای اقتصاد: رئیس مجلس شورای اسلامی از اجرای کامل قانون واردات خودرو در دولت بعد خبر داده تا به نوعی نخستین وعده خودرویی نامزدهای ریاست‌جمهوری چهاردهم را بدهد.این وعده قالیباف البته در حالی است که افکار عمومی می‌پرسد چرا مجلس شورای اسلامی قبل (با ریاست قالیباف) پیگیری‌های لازم و کافی را برای اجرای این قانون انجام نداد؟محمدباقر قالیباف در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که «بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند». وی در ادامه نوشته که «قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به طور کامل اجرا خواهیم کرد». قالیباف همچنین در این توییت از هشتگ «واردات خودرو» استفاده کرده است.
  • رونمایی از خودروی کم‌مصرف چینی

    دنیای اقتصاد: BYD خودروساز چینی سیستم هیبرید تازه‌ای رونمایی کرده که طبق ادعای این شرکت در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۹لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودروساز در مراسمی در شهر شیان در چین هم‌زمان با رونمایی از این قوای محرکه اعلام کرد که دو مدل «چین» (Qin) و «سیل» (Seal) را به این موتور مجهز خواهد کرد. BYD از اولین خودروسازانی است که سیستم هیبرید-الکتریکی را به تولید انبوه رساند. در این سیستم باتری ماشین را می‌توان هم با نیروی موتور درون‌سوز و هم با اتصال مستقیم به برق شارژ کرد. سیستمی که BYD هفته گذشته رونمایی کرد پنجمین نسل از قوای محرکه هیبرید این کارخانه است.
  • خودروی جدید رنو، مطب متحرک است

    دنیای اقتصاد: رنو در نمایشگاه فناوری ویواتک پاریس کانسپتی از یک کلینیک متحرک نمایش داد که برای شهرهای دورافتاده و کشورهای درحال‌توسعه طراحی شده است. نام کانسپت «یو فرست ویژن» (U۱st Vision) است و رنو آن را با همکاری ائتلافی به نام «جمهوری نرم‌افزار» ساخته که از هفت شرکت بزرگ رسانه‌ای و فناوری فرانسوی تشکیل شده است. علاوه بر این هفت شرکت، پانزده موسسه و شرکت دیگر هم با این پروژه همکاری کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، ایده این کانسپت خودرویی است که به شهرها و محله‌هایی برده می‌شود که فاصله زیادی با مراکز درمانی دارند. مردم با استفاده از برنامه‌ای در تلفن همراهشان از دکتر وقت می‌گیرند و به جای سفری طولانی، دکتر آنها را نزدیک خانه ویزیت می‌کند. در کانسپت یوفرست می‌توان تا ۸۵درصد آزمایش‌های پزشکی را انجام داد.
  • افت فروش تسلای چینی

    دنیای اقتصاد: فروش خودروهای برقی تولید چین تسلا در ماه مه به دلیل کاهش تولید کاهش یافت. داده‌های انجمن خودروهای مسافری چین نشان داد که فروش خودروهای برقی تولید تسلا در چین با ۶.۶درصد کاهش نسبت به سال قبل، به ۷۲هزار و ۵۷۳دستگاه در ماه مه رسید. این کاهش پس از افت ۱۸درصدی در آوریل رخ داد که افزایش ۰.۲درصدی در ماه مارس را معکوس کرد، زیرا خودروساز آمریکایی از مارس تولید مدل Y را با درصد دو‌رقمی در کارخانه خود در شانگهای کاهش داده است.به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بی‌وای‌دی، رقیب چینی تسلا، با سری Dynasty و Ocean خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی خود، در ماه مه ۳۳۰هزار و ۴۸۸دستگاه خودروی سواری فروخت که ۳۸.۲درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
  • تولید خودرو با فرمان اینفلوئنسرها

    دنیای اقتصاد: شهروندان این روزها برای آگاهی از سطح کیفی خودرو و در غیاب گزارش‌های رسمی استاندارد سراغ مسیرهای فرعی به‌ویژه اینفلوئنسرها می‌روند. بررسی فنی خودرو مدتی است توسط اینفلوئنسرها جریان دارد و با وجود برخی پنهان‌کاری‌ها در اعلام ایرادات، آنها حالا به نوعی هدایت‌کننده فروش و تولید شده‌اند.
  • انباشت خودروهای برقی؟

    دنیای اقتصاد: نخستین طرح فروش خودروهای برقی با آنکه با استقبال شهروندان به پایان رسید اما با توجه به وعده تحویل حداکثر سه‌ماهه از یک سو و ضعف زیرساخت‌ها از سوی دیگر، احتمال انباشت و زمین‌گیر شدن این خودروها برای مدتی نامعلوم وجود دارد. طبق اعلام مسوولان وزارت صمت، در نخستین طرح فروش اختصاصی خودروهای برقی، ۱۴۰هزار تقاضا به ثبت رسیده است، آن هم در شرایطی که تنها قرار است ۱۰هزار دستگاه (در مرحله نخست) تحویل داده شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر