شماره روزنامه ۶۰۲۰
|

  • دومینوی شناسایی فلسطین در اروپا

    دنیای اقتصاد: اروپایی‌ها یکی یکی به جرگه کشورهایی می‌پیوندند که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. «اوموت اوراس» و «استفن کیلین» در گزارش ۲۸مه در الجزیره (که همواره به‌روزرسانی می‌شد) نوشتند، اسپانیا یکی از کشورهایی است که دولت فلسطین را مورد شناسایی قرار داد. به دنبال این اقدام، «اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه اسرائیل، سانچز نخست‌وزیر اسپانیا را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که او «شریکی برای تحریک نسل‌کشی» یهودیان است. کاتز در پستی در ایکس، سانچز را به‌دلیل شناسایی رسمی فلسطین و اخراج نکردن وزیر کار و سیاست اجتماعی اسپانیا (یولاندا دیاز) که از شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» استفاده کرد، مورد سرزنش قرار داد. هفته گذشته اسپانیا، همراه با نروژ و ایرلند فلسطین را به رسمیت شناختند.
  • گسترش قحطی و گرسنگی در غزه

    دنیای اقتصاد: جریان کمک‌ها به غزه در ماه مه به حدی کاهش یافته است که مقامات بشردوستانه می‌گویند عملیات‌های آنها در خطر تعطیلی قرار دارد و اینکه خطر قحطی گسترده‌تر از همیشه است. «ایمی شوئنفلد واکر» و «النا شائو» در گزارش ۲۷مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ورود کامیون‌های کمک‌رسانی از طریق گذرگاه‌های جنوبی غزه، جایی که بیشترین کمک‌ها از زمان آغاز جنگ به آنجا رسیده است، از زمانی که اسرائیل درگیری‌های خود را در شهر جنوبی رفح گسترش داد، تقریبا متوقف شد. در شمال غزه، مبادی ورودی جدید، مقادیر اندکی از کمک‌های حیاتی را برای رسیدن به افرادی که ماه‌هاست بیشتر در معرض خطر قحطی بوده‌اند، امکان‌پذیر کرده است. اما این کمک‌ها برای حمایت از جمعیت غزه کافی نیست و اکثر آنها نمی‌توانند به مناطق مرکزی و جنوبی که اکثریت مردم به تازگی در اثر جنگ آواره شده‌اند، برسند.
  • «عصر جدیدی» در کار نیست

    دنیای‌اقتصاد: پس از آنکه شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه وعده «عصر جدید» مشارکت را دادند، کارشناسان عمق رابطه بین دو قدرتمندترین رقیب ایالات متحده و تاثیر اقتصادی آن را زیر سوال می‌برند. به گزارش الجزیره، چین و روسیه روابط طولانی و پیچیده‌ای دارند. فرض بر این است که دو قدرت بزرگ که در کنار یکدیگر قرار دارند، هر کدام دارای خشکی پهن پیکر، مناطقی با آب و هوای مختلف و مرز مشترک طولانی بین‌المللی هستند که آنها را متحدان طبیعی کرده است؛ درحالی‌که از لحاظ تاریخی چنین نبوده است، اما اکنون، پس از دهه‌ها رقابت، سرانجام این دو در مواجهه با تحریم‌های غرب علیه روسیه به هم نزدیک شدند.
  • شکست پروژه ماهواره‌ای کره‌شمالی

    دنیای‌اقتصاد: کره‌شمالی که پیش‌تر از قصد خود برای پرتاب یک ماهواره تجسسی به مدار زمین خبر داده بود، اعلام کرد این پرتاب با شکست مواجه شده و راکت حامل ماهواره در مراحل اولیه پرتاب منفجر شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، کره‌شمالی اعلام کرد پرتاب آزمایشی یک ماهواره تجسس نظامی این کشور به‌دلیل انفجار موتور جدید راکت، شکست خورده است. این در حالی است که ساعاتی قبل کره‌جنوبی و ژاپن از پرتاب یک شیء ناشناس شبیه به موشک بالستیک توسط کره‌شمالی در مسیر دریای زرد خبر داده و به شهروندان خود در آن منطقه توصیه کردند که پناه بگیرند. اداره ملی فناوری هوافضای کره‌شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد علت شکست این پرتاب بروز اختلال در موتور جدیدی بوده که برای اولین‌بار در راکت این ماهواره به‌کار گرفته شده بود. پیونگ‌یانگ امروز اعلام کرده بود که تا چهارم ماه ژوئن، قصد دارد یک ماهواره به فضا پرتاب کند؛ اقدامی که اگر با موفقیت همراه می‌شد، دومین ماهواره تجسسی کره‌شمالی را در مدار زمین قرار می‌داد.
  • بمب‌های خوشه‌ای اوکراین در لوهانسک

    دنیای‌اقتصاد: شهر لوهانسک در شرق اوکراین که تحت کنترل روسیه است، بارها مورد حملات هوایی قرار گرفته است. روسیه مدعی است که این حملات از سوی اوکراین با بمب‌های خوشه‌ای صورت گرفته است. به گزارش الجزیره، دو حمله هوایی در سه ساعت بامداد روز سه‌شنبه به دنبال حداقل سه حمله به لوهانسک و مناطق اطراف آن در هفته‌های اخیر توسط ارتش اوکراین انجام شد که عمدتا انبارهای ذخیره سوخت را هدف قرار دادند. لئونید پاسچنیک، فرماندار منطقه لوهانسک که از سوی روسیه منصوب شده است، گفت که اولین حمله در حدود ساعت ۹شب (۱۸:۰۰ به وقت گرینویچ) با مهمات خوشه‌ای انجام و در نتیجه این حمله آتش‌سوزی شد. وی گفت: «اطلاعات درباره تلفات در دست بررسی است.» اوکراین و روسیه به‌دلیل استفاده از مهمات خوشه‌ای در میدان نبرد مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این بمب‌ها به‌دلیل اینکه خطرات طولانی مدت برای غیرنظامیان دارد، توسط بسیاری از کشورها ممنوع شده است. ایالات متحده که مهمات خوشه‌ای اوکراین را تامین می‌کند، گفته است که این مهمات به‌طور موثر توسط اوکراینی‌ها در ضدحمله خود علیه روسیه استفاده می‌شوند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    برخی از گروه‌های اخوانی به لحاظ مالی از سوی قطر حمایت می‌شوند از جمله گروه مبارزان اسلامی لیبی و آن تیپ به‌اصطلاح «۱۷ فِراری» و شبه‌نظامیان راف‌الله السحاتی. علاوه بر این، در آغاز بحران خلیج‌فارس در سال۲۰۱۷، این گروه چهارجانبه «سرایا الدفاع عن بنغازی» را معرفی کرد که ایدئولوژی مشابهی با القاعده دارد و با قطر مرتبط است.
  • صدای نو از محافظه‌کاران

    دنیای اقتصاد: آمریکا اخیرا میزبان کنفرانس مهمی تحت عنوان «سیاست خارجی برای طبقه متوسط چگونه به نظر می‏رسد؟» بود. در این نشست که چهره‌های ارشد محافظه‌کاران حضور داشتند، صدای متفاوتی به گوش‌ها رسید؛ ظاهرا شعار «اول آمریکا» سیاست خارجی ایالات متحده را با تغییرات جدی مواجه خواهد کرد.
  • آمریکا آماده توافق دوجانبه با عربستان

    دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد که مدت‌ها پیش، قبل از حمله حماس در ۷اکتبر به اسرائیل، حرکت واقعی به سمت توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان در حال افزایش بود. پاسخ وحشیانه اسرائیل در غزه پیشرفت در این گفت‌وگوها را متوقف کرد. اما دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و سعودی پس از دیدار اخیر خود اذعان داشتند که توافق‌های دوجانبه آمریکا و عربستان که بخشی از توافق عادی‌سازی با اسرائیل بوده، «بسیار بسیار نزدیک» است. به گزارش سایت «realclearworld»، اینکه واشنگتن مشتاقانه این توافق را دنبال می‌کند، اکنون نشان می‌دهد که چقدر از اولویت‌های خود دور شده است. در عوض، واشنگتن باید روی دو تلاشی متمرکز شود که منافع آمریکا را ارتقا می‌دهد: «تضمین آتش‌بس در غزه قبل از تهاجم اسرائیل به رفح و عقب‌نشینی از خاورمیانه.» برای دستیابی به توافق عادی‌سازی، واشنگتن اساسا باید به ریاض رشوه بدهد. سعودی‌ها خواهان تضمین‌های امنیتی رسمی ایالات متحده، حمایت ایالات متحده از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی و دسترسی به تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته برای فناوری هوش مصنوعی هستند.
  • بدترین شب رفح

    دنیای‌اقتصاد: وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، حمله هوایی رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب به یک کمپ موقت برای آوارگان فلسطینی دست‌کم ۴۰نفر را در رفح به شهادت رسانده است. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که هدف قرار دادن حماس مد نظرشان بوده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیلی از «مهمات دقیق» در این حمله استفاده کرده‌اند و در حال بررسی گزارش‌هایی هستند مبنی بر اینکه بر اثر این حمله، چندین غیرنظامی در منطقه آسیب دیده‌اند.
  • جدایی بریتانیا از آمریکا

    دنیای‌اقتصاد: در سال۲۰۱۶، بریتانیا به برگزیت و آمریکا به ترامپ رای دادند و موج پوپولیستی در داخل کشورشان را بازتاب دادند. هر دو کشور امسال با انتخابات مهمی روبه‌رو هستند؛ اما به نظر می‌رسد مسیرهای آنها متفاوت است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا تاریخ برگزاری انتخابات را که مردم بریتانیا مدت‌ها منتظر آن بودند، در اوایل تابستان تعیین می‌کند و ایالات متحده چند ماه بعد، شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری مهمی است.تاریخ گویا قرار است دوباره تکرار شود، همانند آنچه در سال۲۰۱۶ اتفاق افتاد. انتخاباتی که سرنوشت دو کشور را عوض کرد. پیشگویان و تحلیلگران سیاسی ممکن است وسوسه شوند که نتایج انتخابات سراسری بریتانیا در ۴ژوئیه را برای مطالعه سرنخ‌های انتخابات ۵نوامبر آمریکا مورد بررسی قرار دهند.
  • بازی ظریف ترکمنستان در زمین افغان‌ها

    الدانیز گوسینوف/ تحلیلگر مجله دیپلمات ترجمه: محمدحسین باقی
    اعزام هیات‌های اخیر از سوی رژیم طالبان به ترکمنستان بر گرم شدن قابل توجه روابط بین دو کشور تاکید می‌کند. در ۱۵مارس۲۰۲۴ (۲۵اسفند۱۴۰۲)، کارگران ترکمنستان قرار بود به مدت سه‌ماه برای کار روی خط لوله «تاپی» (TAPI) وارد افغانستان شوند. به گفته مقامات افغان، ترکمنستان نیز موافقت کرد که برای اجرای این پروژه خط اعتباری ارائه کند. ترکمنستان با داشتن مرز طولانی با افغانستان، به‌شدت به منابع آبی که از قلمرو همسایه خود سرچشمه می‌گیرد، متکی است. ترکمنستان تعادل ظریفی بین حفظ بی‌طرفی سنتی خود و کاهش تهدیدهای امنیتی بالقوه افغانستان دارد. در پاسخ به این چالش‌ها، ترکمنستان به‌طور استراتژیک تصمیم گرفته است تا تعاملات دیپلماتیک خود با افغانستان را با هدف نفوذ بر طالبان و حفظ امنیت ملی خود افزایش دهد.
  • ۷ اکتبر دوم

    گردان‌های قسام، شاخه مسلح حماس اعلام کرد که «گروهی از نیروهای دشمن را که در حال نفوذ به محله القصیب» در اردوگاه آوارگان جبالیه بودند، با شلیک خمپاره سنگین منهدم کردند. ارتش اسرائیل به عملیات خود در جبالیه در شمال غزه که از اوایل ماه جاری آغاز شده است، ادامه می‌دهد و باعث جابه‌جایی گسترده فلسطینی‌ها به مناطق دیگر شده است. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام در «دویست و سی و سومین» روز جنگ از اسارت، کشتن و زخمی کردن چند نظامی اسرائیلی در عملیاتی در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه پرده برداشت.
  • سربازان یارانه‌بگیر مودی

    دورگا پراساد، کشاورز ۸۰ساله، زیر سایه درخت مقابل خانه‌اش در حال استراحت بود که کارگران حزب آمدند. یک اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند آنها می‌تواند در یک لحظه به آنها بگوید که آقای پراساد کیست، به چه کسی رای می‌دهد – و چرا باید از نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، سپاسگزار باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از مقامات محلی حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی پرسید: «شما یارانه ۲هزار روپیه‌ای دریافت می‌کنید؟» پراساد در تایید آن سرش را تکان داد. او سالانه ۷۲ دلار از طریق برنامه رفاه کشاورزان که توسط مودی آغاز شده و با نام وی عجین شده است، دریافت می‌کند. پس از آن مسوول پرسید، هر چند او از قبل پاسخ را می‌دانست: «آیا جیره می‌گیرید؟»
  • خانه‌تکانی پوتین در ارتش

    دنیای‌اقتصاد: مشکلات دوره‌ای بر سر بی‌کفایتی و فساد در رأس ارتش روسیه، تلاش‌های جنگی ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از زمان آغاز حمله او به اوکراین در اوایل سال۲۰۲۲ را تحت تاثیر قرار داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنگامی که نیروهای او در اطراف پایتخت اوکراین، کی‌یف، تزلزل از خود نشان دادند، نیاز به تغییر آشکار شد. هنگامی که آنها ماه‌ها بعد، از شهر خارکیف بیرون رانده شدند، انتظارات برای تغییر وضعیت افزایش یافت. بعد هم رهبر داستان مزدوران، یوگنی وی.پریگوژین پیش آمد.
  • ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

    دنیای‌اقتصاد: دیپلمات‌ها قصد دارند مذاکرات برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس را در این هفته از سر بگیرند و امیدها را برای پایان دادن به جنگ در غزه زنده کنند. به گفته مقامات آشنا به این فرآیند، مذاکرات مقدماتی آخر هفته گذشته در پاریس بین «دیوید بارنیا» مدیر موساد، «ویلیام جی برنز» مدیر سیا و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر برگزار شد. آل‌ثانی یکی از میانجی‌های اصلی بین اسرائیل و حماس است. مقامات به‌دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. «پاتریک کینگزلی» و «ادوارد ونگ» در گزارش ۲۵مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ماه‌هاست که قطر، ایالات متحده و مصر در تلاش بوده‌اند تا اسرائیل و حماس را به پذیرش آتش‌بس و تبادل اسیران که می‌تواند به پایان جنگ هفت‌ماهه کمک کند، تشویق کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر