شماره روزنامه ۶۰۱۸
|

  • ۷ اکتبر دوم

    گردان‌های قسام، شاخه مسلح حماس اعلام کرد که «گروهی از نیروهای دشمن را که در حال نفوذ به محله القصیب» در اردوگاه آوارگان جبالیه بودند، با شلیک خمپاره سنگین منهدم کردند. ارتش اسرائیل به عملیات خود در جبالیه در شمال غزه که از اوایل ماه جاری آغاز شده است، ادامه می‌دهد و باعث جابه‌جایی گسترده فلسطینی‌ها به مناطق دیگر شده است. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام در «دویست و سی و سومین» روز جنگ از اسارت، کشتن و زخمی کردن چند نظامی اسرائیلی در عملیاتی در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه پرده برداشت.
  • سربازان یارانه‌بگیر مودی

    دورگا پراساد، کشاورز ۸۰ساله، زیر سایه درخت مقابل خانه‌اش در حال استراحت بود که کارگران حزب آمدند. یک اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند آنها می‌تواند در یک لحظه به آنها بگوید که آقای پراساد کیست، به چه کسی رای می‌دهد – و چرا باید از نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، سپاسگزار باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یکی از مقامات محلی حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی پرسید: «شما یارانه ۲هزار روپیه‌ای دریافت می‌کنید؟» پراساد در تایید آن سرش را تکان داد. او سالانه ۷۲ دلار از طریق برنامه رفاه کشاورزان که توسط مودی آغاز شده و با نام وی عجین شده است، دریافت می‌کند. پس از آن مسوول پرسید، هر چند او از قبل پاسخ را می‌دانست: «آیا جیره می‌گیرید؟»
  • خانه‌تکانی پوتین در ارتش

    دنیای‌اقتصاد: مشکلات دوره‌ای بر سر بی‌کفایتی و فساد در رأس ارتش روسیه، تلاش‌های جنگی ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از زمان آغاز حمله او به اوکراین در اوایل سال۲۰۲۲ را تحت تاثیر قرار داده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنگامی که نیروهای او در اطراف پایتخت اوکراین، کی‌یف، تزلزل از خود نشان دادند، نیاز به تغییر آشکار شد. هنگامی که آنها ماه‌ها بعد، از شهر خارکیف بیرون رانده شدند، انتظارات برای تغییر وضعیت افزایش یافت. بعد هم رهبر داستان مزدوران، یوگنی وی.پریگوژین پیش آمد.
  • ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه

    دنیای‌اقتصاد: دیپلمات‌ها قصد دارند مذاکرات برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس را در این هفته از سر بگیرند و امیدها را برای پایان دادن به جنگ در غزه زنده کنند. به گفته مقامات آشنا به این فرآیند، مذاکرات مقدماتی آخر هفته گذشته در پاریس بین «دیوید بارنیا» مدیر موساد، «ویلیام جی برنز» مدیر سیا و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر برگزار شد. آل‌ثانی یکی از میانجی‌های اصلی بین اسرائیل و حماس است. مقامات به‌دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. «پاتریک کینگزلی» و «ادوارد ونگ» در گزارش ۲۵مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، ماه‌هاست که قطر، ایالات متحده و مصر در تلاش بوده‌اند تا اسرائیل و حماس را به پذیرش آتش‌بس و تبادل اسیران که می‌تواند به پایان جنگ هفت‌ماهه کمک کند، تشویق کنند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    سومین نمونه از دامنه قدرت عاریه‌ای قطر، لیبی است، جایی که قطر بر پیوندهای فردی با اسلام‌گرایان لیبی تکیه کرده است که به قطر این اعتمادبه‌نفس را برای مداخله و ارائه‌ حمایت نظامی از شورشیان لیبی در تلاش‌هایشان برای به قدرت رسیدن در جریان بهار عربی داده است. قطر اولین کشور عربی بود که دولت شورشی، یعنی «شورای ملی انتقالی » را به رسمیت شناخت و نقش حیاتی در اتحادیه‌ عرب در برکناری نمایندگان قذافی از این اتحادیه در فوریه‌۲۰۱۱ ایفا کرد و بر سازمان ملل برای ایجاد مناطق پروازممنوع در لیبی در مارس۲۰۱۱ تاثیر گذاشت.
  • دستور توقف جنگ از لاهه

    دنیای اقتصاد-گروه جهان: دیوان عالی سازمان ملل متحد به اسرائیل دستور داد تا حمله خود به شهر رفح در جنوب غزه را متوقف و از این منطقه عقب‌نشینی کند. تصمیم روز جمعه، سومین حکم در سال جاری است که طی آن هیاتی متشکل از ۱۵قاضی دستورات اولیه را برای کاهش رنج با اهداف بشردوستانه صادر می‌کند.
  • «فاصله صفر» در چین

    دنیای‌اقتصاد: دیوار ایستگاه پلیس با کاغذهایی پوشانده شده بود که برای هر ساختمان در مجتمع آپارتمانی وسیع پکن استفاده می‌شود. در ایستگاه پلیس، هر برگه با اسامی، شماره تلفن و سایر اطلاعات مربوط به ساکنان، بیشتر بر اساس واحد تقسیم شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با این حال، شاید مهم‌ترین جزئیات این بود که چگونه هر واحد دارای کد رنگی بود: سبز به معنای قابل اعتماد بود. زرد، نیاز به توجه دارد و نارنجی به «کنترل دقیق» محتاج است.
  • قحطی در رفح

    دنیای‌اقتصاد: کاخ سفید و دفتر ریاست‌جمهوری مصر روز جمعه اعلام کردند که مصر موافقت کرده اجازه دهد سوخت و کمک‌های بشردوستانه از خاک این کشور به غزه از طریق اسرائیل منتقل شود و کانال حیاتی برای امداد‌رسانی به این منطقه ویران‌شده بازگشایی شود. بر اساس گزارش کاخ سفید، این توافق طی تماس تلفنی روز جمعه بین بایدن و عبدالفتاح السیسی (رؤسای جمهور آمریکا و مصر) حاصل شد که در آن گفته شد سوخت و کمک‌های بشردوستانه می‌تواند از طریق گذرگاه «کرم شالوم» اسرائیل وارد غزه شود. «آرون باکسرمن» در گزارش ۲۵مه در نیویورک‌تایمز نوشت، برای ماه‌ها، کرم شالوم یکی از دو گذرگاه اصلی زمینی به غزه بود که از طریق آن غذا، دارو و سوخت مورد نیاز می‌توانست وارد غزه شود. دیگری هم راه اصلی فرار ساکنان بیمار و مجروح غزه از جنگ بوده است.
  • برنز دوباره ظاهر می‌شود

    دنیای اقتصاد: ویلیام جی برنز، مدیر سیا که مذاکره‌‌‌کننده اصلی آمریکایی در تلاش‌‌‌ها برای آتش‌‌‌بس در غزه بود، قصد دارد برای گفت‌وگو با همتای اسرائیلی‌اش به اروپا سفر کند. به گفته یک مقام آمریکایی، او تلاش دارد بحث‌‌‌های متوقف شده بر سر توقف درگیری‌‌‌ها و آزادی گروگان‌‌‌ها را احیا کند.
  • ورق در اوکراین برمی‌گردد

    دنیای اقتصاد: نیروهای روسی در هفته‌های اخیر در سراسر خط مقدم در حال پیشروی و گرفتن اراضی از نیروهای اوکراینی هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در برخی موارد، آنها زمین‌هایی را تصرف می‌کنند که اوکراینی‌ها در نبردهای سخت سال گذشته پس گرفته بودند.
  • جهان در انتظارحکم لاهه

    دنیای‌اقتصاد: آفریقای جنوبی از دیوان سازمان ملل درخواست کرد که به اسرائیل دستور دهد تا حمله زمینی خود به رفح را متوقف کند؛ زیرا به نظر می‌رسد اسرائیل در حال گسترش کارزار خود است و صدها هزار نفر از جنوب غزه فرار کرده‌اند. «گایا گوپتا» در گزارش ۲۴مه در نیویورک تایمز نوشت، یک تیم حقوقی آفریقای جنوبی هفته گذشته از دیوان عالی سازمان ملل خواست تا محدودیت‌های بیشتری را برای تهاجم اسرائیل به آنجا [رفح] اعمال کند و گفت این آخرین گام در نابودی غزه و مردم آن است. اسرائیل گفته است که عملیاتش در رفح یک عملیات دقیق برای هدف قرار دادن حماس است. ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در محله‌هایی در نزدیکی قلب شهر، در حال نبرد هستند.
  • اوباما؛ یار کمکی بایدن

    دنیای‌اقتصاد: بله! باراک اوباما هم آنجا بود. شام‌های تدارک دیده‌شده از سوی دولت که معمولا برای در آغوش کشیدن متحدان شناخته می‌شود، قرعه را نصیب کنیا کرده بود. اما ششمین شام دولتی دوره ریاست‌جمهوری بایدن به‌گونه‌ای طراحی شده بود که متحدان داخلی – که یکی از آنها اوباما بود که پدرش هم کنیایی است- را در آغوش بگیرد؛ زیرا رئیس‌جمهور در آستانه انتخاب مجدد در ماه نوامبر قرار گرفته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این رویداد ۵۰۰نفره که در یک غروب نمناک ماه مه در چمنزار جنوبی کاخ سفید برگزار شد، البته با حضور ده‌ها تن از کنیایی‌های با نفوذ برگزار شد.
  • مسیر نجات آفریقای جنوبی

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: در سال۱۹۹۴ وقتی نلسون ماندلا به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی برگزیده شده، برخی از شادترین صحنه‌های قرن بیستم به ثبت رسید. گذار کم و بیش مسالمت‌آمیز از نظام آپارتاید به دموکراسی چند نژادی، نشان داد هنگامی که دشمنان سیاسی از خود شجاعت و خلاقیت نشان دهند، نتیجه چه خواهد شد.با این حال بعد از گذشت ۳۰سال، نشریه اکونومیست اکنون این پرسش را مطرح می‌کند که آیا دموکراسی آفریقای جنوبی که با دشواری‌های فراوان به‌دست آمد، می‌تواند روند افول پرمخاطره این کشور را معکوس کند یا خیر؟
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    ورود اعضای اخوان‌المسلمین به قطر از اواسط قرن بیستم عامل مهمی در زندگی سیاسی قطر بوده که بر سیاست داخلی و خارجی این کشور تاثیر گذاشته است. از دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، قطر (و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس) به تبعیدی‌هایی از عراق، مصر، فلسطین و سوریه در همراهی با اخوان‌المسلمین (که از سطح تحصیلات بالاتر خود برای ایجاد و تامین نیرو در وزارتخانه‌های اصلی به‌ویژه وزارت آموزش در قطر استفاده کردند) شغل دادند. این فرصتی برای قطر بود تا اتکای خود به عربستان سعودی را کاهش دهد.
  • داستـان ۱۷سقوط

    دنیای اقتصاد: سانحه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران این پرسش را مطرح کرده که آیا چنین اتفاقی برای سایر روسای دولت‌ها در جهان هم رخ داده است یا خیر؟ بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۲۰۱۰، ۱۱ رئیس‌جمهور و ۶ نخست‌وزیر بر اثر سانحه هوایی در زمان حضور در قدرت در گذشتند. این فهرست عبارتند از:

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر