شماره روزنامه ۶۰۱۴
|

  • سایه سنگین صنعت بر توریسم کرمان

    دنیای‌اقتصاد: کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور به دلایلی همچون چهار فصل بودن و همچنین جاذبه‌های تاریخی یکی از استان‌های بکر برای گردشگری به شمار می‌رود؛ با وجود این گردشگری این استان به دلایلی نظیر ضعف ناوگان حمل‌ونقل، کمبود هتل‌های استاندارد و همچنین معرفی نشدن این جاذبه‌ها، به نسبت پتانسیل‌های موجود، از رشد و توسعه لازم برخوردار نبوده است. به همین دلیل در روز آخر همایش و نمایشگاه «کرمان آیدکس ۲۰۲۴» پنلی با موضوع «توسعه صنعت گردشگری استان کرمان» با حضور جمعی از مسوولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.
  • کارنامه پسا ۱۴۰۰ «تجارت»

    مهرداد جمشیدیان
    بانک تجارت پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ادغام بانک‌‌‌های بازرگانی‌‌‌ایران، ایران ‌‌‌و انگلیس، بین‌‌‌المللی ایران‌‌‌ و ‌‌‌ژاپن، تجارتی ایران‌‌‌ و‌‌‌ هلند، ایران ‌‌‌و ‌‌‌خاورمیانه، اعتبارات‌‌‌ایران، ایرانشهر، صنایع‌‌‌ایران، شهریار، ایران ‌‌‌و ‌‌‌روس، ایرانیان و کار در قالب شرکت سهامی- خاص با مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران بنیان‌‌‌گذاری شد. پس از ابلاغ سیاست‌‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهام بانک تجارت مشمول واگذاری شد و از اوایل سال ۱۳۸۸ نماد بانک در تابلوی بورس اوراق بهادار قرار گرفت. بانک تجارت ارتقای سودآوری، تامین منافع و ارزش‌‌‌آفرینی برای همه ذی‌‌‌نفعان را از اهداف خود تعیین کرده است. «سود (زیان) ناخالص» پیامد تفاضل هزینه‌‌‌ سود سپرده‌‌‌ها از درآمد عملیاتی است که تجزیه ‌‌‌و‌‌‌ تحلیل آن نحوه تجهیز و تخصیص سپرده‌‌‌ها و منابع بانک را آشکار می‌‌‌کند و شناسه‌‌‌ای جهت بازده بانک است. قصد از نگارش این گزارش ممیزی همین شاخصه مهم در بانک تجارت و تبیین موقعیت آن بین بانک‌‌‌های کشور در دوره زمانی برنامه ۵‌‌‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ابرام بر بازه ۲‌‌‌ساله ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. ضمنا در انتها به سودخالص بانک اشاره‌‌‌ای مختصر و کوتاه خواهد شد. داده‌‌‌ها و اطلاعات استفاده شده در طول نوشتار بر‌‌‌گرفته از صورت‌‌‌های مالی سالانه حسابرسی شده‌‌‌ بانک‌‌‌های کشور هستند.
  • ذخیره‌‌‌سازی انرژی مبتنی بر باتری

    اسدالله غلامپور
    هدف شرکتی فرانسوی-بلژیکی، ذخیره انرژی مبتنی بر باتری است و در این زمینه از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۲۹ مگاوات ساعت ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی مبتنی بر باتری توسط TotalEnergies در سرزمین اصلی فرانسه ایجاد شده و اداره می‌شود. هدف توسعه ۵ تا ۷ گیگاوات (GW) ظرفیت ناخالص ذخیره‌‌‌سازی برق در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰، به لطف سیستم‌های ذخیره انرژی مبتنی بر باتری است، برای دستیابی به این موضوع مهم و اساسی، شرکت فرانسوی-بلژیکی از تخصص فناوری شرکت وابسته خود Saft استفاده می‌‌‌‌‌‌کند.
  • شورای سیاستگذاری اطلاع‌رسانی صنعت بیمه راه‌اندازی خواهد شد

    بیمه مرکزی: آیین پاسداشت روز ارتباطات و روابط عمومی از سوی بیمه مرکزی و با حضور دکتر علی استاد هاشمی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران، مدیران عامل و روسای روابط عمومی شرکت‌های بیمه برگزار شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، دکتر علی استاد هاشمی با ابراز خرسندی از نشست مشترک مدیران ارشد و مسوولان روابط عمومی‌های صنعت بیمه بر ضرورت توسعه فرهنگ‌سازی تاکید و اظهار کرد: خبررسانی شفاف، تحلیل و همچنین انعکاس شایسته آخرین دستاوردهای صنعت بیمه از جمله ماموریت‌هایی است که روابط عمومی‌ها برعهده دارند.
  • مجوز تملک ۳۳ درصدی بانک اقتصاد نوین اخذ شد

    دنیای اقتصاد: بهروز مرادی اعلام کرد برای اولین بار در تاریخ بانکداری کشور مجوز وبشهر برای تملک ۳۳ درصدی بانک اقتصاد نوین توسط بانک مرکزی ابلاغ شد. به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی، مرادی با اعلام این خبر گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با درخواست شرکت توسعه صنایع بهشهر بر تملک ۳۳ درصدی بانک اقتصاد نوین موافقت کرد. به گفته مرادی موافقت با افزایش میزان تملک شرکت توسعه صنایع بهشهر بر بانک اقتصاد نوین، در حالی صادر شده است که پیش از این، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی سقف تملک سهام بانک‌ها ۱۰‌درصد بوده و تملک سهام موسسات اعتباری مزبور توسط مالک واحد در دو سطح بیش از ۱۰ ‌‌‌ تا ۲۰ ‌‌‌ و بعد تا ۳۳ ‌‌‌درصد فقط با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر بود.
  • تخصیص ۳۵ هزار میلیارد ریال سود به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان

    براساس مصوبه هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، سود ۳۵هزار میلیارد ریالی صندوق در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به اعضای صندوق ذخیره تخصیص داده خواهد شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، برای نخستین بار در طول تاریخ فعالیت صندوق دخیره فرهنگیان، سود خالص صندوق در سال مالی منتهی به ۳۱شهریور ۱۴۰۲ مبلغ ۴۹‌هزار و۸۸۰ میلیارد ریال بوده که از این مبلغ، ۳۵هزارمیلیارد ریال به فرهنگیان عضو صندوق تخصیص داده می‌شود که نسبت به دوره مالی مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد.
  • احتمال افزایش نیافتن سقف وام مسکن روستایی

    بازار: غلامرضاصالحی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه شده است گفت: احتمال اینکه سقف وام مسکن روستایی به دلیل محدودیت مالی بانک‌ها افزایش نیابد وجود دارد. رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی باعث شده تا قیمت تمام شده ساخت مسکن در شهرها و به‌خصوص روستاها افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. نوسازی و ساخت مسکن روستایی که از سال‌های قبل با اعطای تسهیلات بانکی روند بهتری داشته است از اواخر سال گذشته به یکباره سقف ۳۵۰ میلیون تومان را پیش روی خود دید.
  • سقوط کالای استراتژیک صادراتی ایران

    دنیای‌اقتصاد: وضعیت فرش دستباف ایران در هیچ زمینه‌ای خوب نیست و بیم آن می‌رود که به‌زودی این هنر کهن ایرانیان که در دنیا برای آن احترام فوق‌العاده‌ای قائل هستند، فراموش شود یا فقط به صورت خاطره‌ای در ذهن‌ها باقی بماند. در شرایط فعلی این کالای استراتژیک صادراتی ایران در بازارهای داخلی و خارجی، با سقوطی چشمگیر همراه شده است. در همین حال ورود تکنولوژی‌های جدید مانند روبات‌ها به صنعت فرش دستباف ایران و تولید این کالا با روبات باعث ایجاد نگرانی‌های عمیق شده است.
  • عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

    گروه شرکت‌های ساختمانی: در حال حاضر عوارض ساختمانی اصلی‌‌‌ترین منبع درآمد شهرداری برای اجرای طرح‌‌‌های خود است. در این میان بنا به گفته‌‌‌های فعالان صنعت ساخت‌وساز اخذ عوارض متعدد سد بزرگی برای رونق تولید مسکن محسوب می‌شود که نیازمند بازنگری و اصلاح است.
  • شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

    دنیای اقتصاد: پروژه احیا و فولاد سازی نی‌‌‌ریز با راهبری شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک سرانجام به مرحله افتتاح رسید. این شرکت توانست این پروژه را باوجود همه تحریم ها به اجرا برساند تا به توسعه صنعت فولاد کشور منجر شود. متن گفت‌‌‌وگو با مهندس شیرانی مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک همزمان با افتتاح پروژه فولادسازی نی‌ریز به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال را در زیر بخوانید:
  • بازار لوازم خانگی در بحران

    بازار لوازم خانگی چند سالی است حال خوشی ندارد و تحت‌تاثیر عواملی مثل قاچاق لوازم خانگی، ممنوعیت واردات، تولید لوازم خانگی بی‌کیفیت در داخل و تاثیر دلار بر بالا و پایین رفتن نرخ‌ها وارد رکود سنگینی شده است. تولیدکنندگان دغدغه‌های مختلفی دارند و شاید در دوره تحریم سنگینی که قرار داریم، نبود مواد اولیه یا گران تمام شدن پروسه تولید، مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان در سنوات اخیر باشد. در بازار بیمار لوازم خانگی هر از گاهی خبر از گرانی جدید قیمت‌ها می‌شود و موجب به هم ریختگی بیشتر بازار می‌شود. بر همین اساس با اکبر پازوکی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت‌وگویی انجام گرفته که در ادامه با هم می‌خوانیم.
  • بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

    صادرات لوازم خانگی از کشور کار راحتی نیست به این دلیل که در موضوع قیمت ما توان رقابت مناسب با دیگر کشورها را نداریم. در حالی که مواد اولیه با قیمت بالا به دست تولیدکنندگان ایرانی می‌‌‌رسد، تولیدکنندگان کشورهای دیگر این مشکل را ندارند. بنابراین ما به ناچار در رقابت قیمتی با آنها عقب‌‌‌تر هستیم. به این ترتیب دولت باید برای این منظور برنامه‌‌‌ریزی و حمایت جدی از تولیدکنندگان داشته باشد. نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی در خصوص شرایط صادرات این کالا و همچنین برخی از موانع دیگر در این صنعت صحبت کرده است. اسلامیان در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی درباره تولید و فروش لوازم خانگی ایرانی گفت: رویداد توانمندی‌‌‌های صادراتی ایران مدتی پیش در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو تهران برگزار شد و کالاهایی که امکان رقابت و صادرات داشتند به معرض نمایش گذاشته شدند.
  • چگونگی افزایش ساخت مسکن

    هوشنگ فروغمند اعرابی / کارشناس صنعت ساختمان
    مسکن یکی از اساسی‌‌‌‌ترین نیازهای بشر به مثابه شکل‌‌‌‌دهی به فضای پیرامونی انسان و متناسب با زندگی فردی و اجتماعی است. به همین روی در قوانین کشور اهمیت ویژه‌‌‌‌ای به مسکن حمایتی برای اقشار مختلف داده شده است. اما امروز با نگاه به وضعیت دهک‌‌‌‌های مختلف اقتصادی، مشاهده می‌‌‌‌کنیم دهک‌‌‌‌های یک تا سه امکان فراهم کردن مسکن در بازار را ندارند. این مساله به حدی است که حتی اگر عرضه از تقاضا پیشی بگیرد تامین مسکن برای این دهک‌‌‌‌ها مقدور نیست و همچنین در شرایط بحرانی اقتصادی کنونی سایر دهک‌‌‌‌های میانه نیز دچار مشکلات جدی در تامین مسکن هستند.
  • تقسیم سود در مجمع شرکت نرم‌افزاری

    دنیای‌اقتصاد : مجمع عمومی سالانه صاحبان سهام شرکت سپیدار سیستم آسیا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت سال‌جاری بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بورس همزمان به‌‌ شکل الکترونیکی و حضوری، با حضور بیش از ۹۲‌درصد سهامداران برگزار شد.
  • تقدیر کشوری از مدیرعامل ملاردشیر

    میثم امیرحسینی، مدیرعامل شرکت ملاردشیر، به عنوان مدیر ارزش‏‏‌آفرین کشور در سومین اجلاس سراسری این حوزه افتخارآفرین شد. میثم امیرحسینی با برنامه‏‏‌ها و اقدامات خود در جریان مدیریت شرکت ملاردشیر، توانسته بر توسعه و ارتقای ارزش‏‏‌های افزوده شرکت تاکید کند. این افتخار به عنوان مدیر ارزش‏‏‌آفرین کشور، شایسته‏‏‌ترین تشکر را از وی به عنوان یک رهبر نوآور و کارآفرین معتبر، می‏‏‌کند تا شاهد تلاش‏‏‌ها و دستاوردهای بیشتر از وی برای ارتقای ارزش‏‏‌های کشور و جلب توجه در حوزه صنعت باشیم. این انتخاب نه تنها نشان از اراده و نخبگی در مدیریت شرکت ملاردشیر دارد، بلکه نمایانگر توانمندی‏‏‌های بی‏‏‌پایان کارآفرینان ایرانی است که به رقابت جهانی می‏‏‌پردازند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر