شماره روزنامه ۶۰۲۸
|

  • رفع ابهامات در مورد چرخه بازگشت مجدد و فروش کالاهای فاقد ثبت سفارش

    وزارت امور اقتصادی و دارایی در جوابیه‌‌‌ای به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «صفر تا صد کالای متروکه» که در تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۰۲۶ منتشر شد، به توضیح مواردی در خصوص نوع فعالیت سازمان اموال تملیکی پرداخته که متن این جوابیه در ادامه آورده شده است.
  • کام تلخ مؤدیان مالیاتی

    دنیای اقتصاد-مهسا طاعتی: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از سال ۱۳۹۸ تصویب شده، اما اجرای آن از همان زمان تاکنون هر بار به دلایل مختلف با تعویق و تعلل مواجه شده است. سرانجام از آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ در راستای اجرای این قانون، صدور صورت‌حساب الکترونیکی کلید خورد و حالا طبق اعلام سخنگوی سازمان امور مالیاتی به «دنیای اقتصاد»، تعداد صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره به بیش از دو میلیارد رسیده و تمام فازهای قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرا شده است.
  • مهار تورم با همان ابزار همیشگی

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا و بانک کانادا در این هفته باعث شد چشم‌ها به فدرال‌رزرو ایالات متحده دوخته شود. به نظر می‌رسد فد تصمیم گرفته است نرخ‌های آن را برای مدت طولانی‌تر بالا نگه دارد. با این حال آدام پوزن، رئیس اندیشکده اقتصاد پیترسون، در یادداشتی در فایننشال‌تایمز می‌نویسد ما نباید از تصویر بزرگ‌تر در سیاست پولی جهانی غافل شویم. پوزن یادآوری می‌کند هرچه بیشتر به نحوه اعمال سیاست‌های مشابه نرخ بهره در اقتصادهای بسیار متفاوت بنگریم، بیشتر باید از شباهت‌ها شگفت‌زده شویم تا تفاوت‌های سیاستی.
  • روز‌های خلوت بازار ارز

    دنیای اقتصاد: بازه نوسان شاخص‌های ارزی کوچک و کوچک‌تر می‌شود. به غیر از اسکناس دلار آزاد، نرخ دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران در روز گذشته ثابت یا با کاهش‌های زیر ۱۰۰ تومان ثبت شد. به نظر می‌رسد عدم وجود ریسک سیاسی جدید، در کنار بهبود درآمد‌های نفتی کشور از جمله عواملی است که بازار ارز را منجمد کرده است. برخی از فعالان بازار معتقدند که تا روز‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روند بازار تغییر نخواهد کرد. دیروز بازار سکه و طلا نیز آرام بود.
  • آیا کارآفرینی برای همه مناسب است؟

    مترجم: مریم مرادخانی
    فرض کنید کارمند یک شرکت هستید و ۱۰ سال سابقه کار دارید. هر روز صبح راس ساعت مشخصی از خواب بیدار می‏‏‌شوید، مدت زمان مشخصی کار می‏‏‌کنید و سپس در ساعت مشخصی به خانه برمی‏‏‌گردید. شغلی که الان دارید در دوران دانشجویی برایتان یک آرزو بود اما حالا آنقدرها هم برایتان جذاب نیست. حس می‏‏‌کنید کار برای کارفرما را دوست ندارید. با خودتان می‏‏‌گویید «کاش بیزنس خودم را داشتم.» دوست دارید استعفا دهید و برای همیشه با زندگی شرکتی خداحافظی کنید. اما حتی با تصورش، ترس وجودتان را فرا می‌گیرد. با خود می‏‏‌گویید «نکند بیزنسم شکست بخورد و از اینجا مانده و از آنجا رانده شوم؟»
  • پادزهر محله‏‏‌های برچسب‏‏‌دار

    دنیای‌اقتصاد - اصفهان - نفیسه زمانی‌‌‌نژاد: تخفیف ۷۰ درصدی پروانه ساختمانی ویژه بافت فرسوده در اصفهان، از ویژگی‌‌‌های بسته تشویقی بافت ناکارآمد شهری برای امسال است.
  • مقصد تابستانی مسافران اروپایی

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: اگرچه اروپا همچنان بیشترین سهم مسافران جهان را به خود اختصاص داده است، اما آسیا-اقیانوسیه هم توانست دوباره به بازار گردشگری جهان بازگردد، تا آنجا که تبدیل به یکی از مقاصد اصلی مسافران اروپایی در سفرهای تابستانی شود. راه‌‌‌اندازی ارتباطات پروازی، تسهیل ویزا و بازاریابی هوشمند کشورهای آسیایی همچون چین، ژاپن، تایلند، مالزی و حتی سریلانکا، منجر به جذب هرچه بیشتر توریست‌‌‌ها برای گذراندن تعطیلات تابستانی در این منطقه شده است.
  • روسیه؛ میانجی جدید ایران و اعراب

    دنیای‌اقتصاد: خبرگزاری‌های داخلی به نقل از محمد جمشیدی مشاور رئیس‌جمهور ایران گزارش دادند که بحرین از طریق روسیه درخواستی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران ارسال کرده است. مقامات بحرینی پیش‌تر گفته بودند که منامه پس از سال‌ها تنش به دنبال بهبود روابط با تهران است.الجزیره نیز ۷ ژوئن در گزارشی نوشت: اظهارنظر جمشیدی روز جمعه پس از چند سیگنال علنی مقامات بحرینی مبنی بر آمادگی برای احیای روابط با ایران پس از سال‌ها تنش بین دو کشور، منتشر شد. جمشیدی گفت: بحرین از طریق روسیه پیامی برای عادی‌سازی روابط با ایران ارسال کرده است.منامه در سال ۲۰۱۶ به دنبال افزایش تنش بین عربستان سعودی و ایران، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. بحرین همچنین ایران را به دست داشتن در تظاهرات ضد دولتی که در سال ۲۰۱۱ این کشور را فرا گرفت، متهم کرده بود. اما عربستان سعودی روابط خود با ایران را به عنوان بخشی از توافقی که سال گذشته با میانجی‌گری چین انجام شد عادی کرد.
  • شهرک‏‏‌غرب به جای زمین ۹۹ساله

    دنیای اقتصاد-هاجر شادمانی: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مصوبه‌‌‌ای که اواخر پارسال به تصویب رساند، در حالی ضوابط مربوط به طراحی و ساخت مسکن‌‌‌های حمایتی را تعیین کرده که در این مصوبه، یک علامت سوال بزرگ همراه با یک نقص مهم، دیده می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این مصوبه که با عنوان «دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح‌‌‌های مسکن حمایتی»، اسفند پارسال به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسیده و خرداد ماه امسال به استانداران و شهردار‌‌‌ی‌‌‌ها ابلاغ شد، دربردارنده ضوابطی است که سازندگان مسکن حمایتی در ساخت‌وسازهای مسکونی از سوی دولت و شهرداری‌‌‌ها باید مبنای کار خود قرار دهند.
  • رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران؛ مفید یا مخرب؟

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: رفتارهای هیجانی و سرمایه‌گذاری بر پایه احســـاســـــات در بازارهای سهام اصولا مخرب و وحشتناک توصیف می‌شود؛ اما آیا ممکن است گاهی تصمیمات هیجانی مفید باشند؟ وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی با اشاره به پژوهش‌های علوم رفتاری به بررسی این مساله پرداخته است.
  • اجماع واشنگتن هنوز کار می‌کند

    کیوان حسین‌وند: اصلاحات اقتصادی و تجاری از نوع تجسم یافته در اجماع واشنگتن برای دهه‌ها از دایره مد آکادمیک خارج شده‌است، با این حال هنوز مطالعات زیادی وجود ندارد که به‌طور قانع‌کننده‌ای کارآمدی این اصلاحات را رد کند. در این گزارش، با تعریف اصلاحات تاکیدی اجماع واشنگتن به‌عنوان یک جهش گسسته و پایدار در شاخص آزادی اقتصادی و با شناسایی ۴۹مورد اصلاح عمومی در مجموعه کل اصلاحات از ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵ برای ۱۴۱کشور استفاده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که میانگین اثر مرتبط با این اصلاحات طی دوره‌های ۵ و ۱۰‌ساله مثبت و قابل‌توجه است.
  • «فیوز ارزی» برق صنایع قطع است

    دنیای اقتصاد-زینب طاری: بازهم تابستان و قصه تکراری قطع برق صنایع پرمصرف؛ صنایعی که قربانی ناترازی صنعت برق شده‌اند و حالا هم قراراست وزارت نیرو مشابه سال گذشته مصرف برقشان را به ساعاتی از شبانه‌روز محدود کند؛ هر چه هست اعمال محدودیت‌های برق عدم‌‌‌النفع‌‌‌های سنگینی برای صنایع بزرگ به همراه دارد و صنایع می‌‌‌کوشند تا با روش‌های مختلف این عدم‌النفع را به حداقل برسانند؛ از مهم‌ترین راهکارها برای صنایع، خرید برق تجدیدپذیر از تابلو سبزها در بورس انرژی است که با ابلاغیه وزارت نیرو استفاده از این برق برخلاف برق فسیلی مشمول اعمال محدودیت‌ها نمی‌شود و از طرفی صنایع پرمصرف با یک اجبار قانونی در استفاده از این برق مواجه هستند؛ به این معنا که بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان باید در سال‌جاری ۲‌درصد برق مصرفی‌شان را از محل منابع تجدیدپذیر تامین کنند؛ بنابراین از یکسو صنایع به برق در پیک مصرف به شدت نیاز دارند و از سوی دیگر اجرا نکردن قانون مذکور جرایم بسیار سنگینی در قبوض به همراه دارد.
  • مسافرت به خانه‌ بدون اینترنت

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: جایی در میانه کوه‌‌‌های زاگرس «خویه» قرار گرفته است؛ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری و مرکز دهستان میانکوه موگویی! راه رسیدن به خویه ساده نیست، جاده کوهستانی خاکی کوه‌‌‌های متعدد را در زاگرس دور می‌‌‌زند تا در نهایت به خویه برسد. همین ویژگی باعث شده کمتر گردشگری مسیرش به خویه برسد، مگر آنها که به شکل حرفه‌‌‌ای اهل سفر هستند و به دنبال روستاهای کمتر شناخته شده!
  • استفاده پنهانی از هوش مصنوعی

    مترجم: منا اختیاری منبع: forbes
    کارکنان نمی‏‏‌خواهند مدیران بدانند که آنها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ حتی هنگامی‏‏‌که ابزار هوش مصنوعی خود را به محل کار می‏‏‌برند. مدیران عامل زیاد از هوش مصنوعی مولد حرف می‏‏‌زنند و آن را یک تکنولوژی متحول‌کننده می‏‏‌نامند و امیدوارند بهره‏‏‌وری را به‏‏‌شدت افزایش دهد. تنها یک مشکل وجود دارد: بسیاری از کارکنان می‏‏‌ترسند به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی اعتراف کنند؛ چون می‏‏‌ترسند جایگزین‏‏‌پذیر به نظر برسند.
  • زنگ خطر اقتصاد کشاورزی

    ترکیبی از عوامل، زمینه افول رشد بخش کشاورزی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ فراهم کرده است. تغییرات اقلیمی همچون بسیاری از مناطق جهان بخش کشاورزی ایران را طی سال‌های اخیر هدف قرار داده است. در فقدان نظام سیاستگذاری کشاورزی روشن و روزآمد که توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌‌‌وری را در این بخش هدف قرار دهد، تولید غذا در همه اشکال آن اعم از باغداری، تولید گوشت و محصولات پروتئینی، دانه‌‌‌های روغنی، کشاورزی و... تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر