شماره روزنامه ۶۰۲۶
|

  • زنگ خطر اقتصاد کشاورزی

    ترکیبی از عوامل، زمینه افول رشد بخش کشاورزی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ فراهم کرده است. تغییرات اقلیمی همچون بسیاری از مناطق جهان بخش کشاورزی ایران را طی سال‌های اخیر هدف قرار داده است. در فقدان نظام سیاستگذاری کشاورزی روشن و روزآمد که توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌‌‌وری را در این بخش هدف قرار دهد، تولید غذا در همه اشکال آن اعم از باغداری، تولید گوشت و محصولات پروتئینی، دانه‌‌‌های روغنی، کشاورزی و... تحت‌تاثیر قرار گرفته است.
  • جا ماندگان جهان از «سیاست صنعتی»

    دنیای اقتصاد- فاطمه صالحی: سیاست‌های صنعتی جدید، پیچیده و متنوع‌اند و برای اجرا به ظرفیت دولتی بالا نیاز دارند. اما براساس آخرین محاسبه رتبه بوروکراتیک و ظرفیت اجرایی، ایران و خاورمیانه در مرتبه پایینی قرار دارند و زیرساخت اجرای این سیاست‌های جدید در این مناطق فراهم نیست. در نتیجه معمولا چنین سیاست‌هایی به دلیل هزینه‏‏‌های اجرای بالا مورد غفلت واقع می‌شوند. در عصری که گسل‏‏‌های اقتصادی با سرعتی سرسام‏‏‌آور تغییر می‌کنند و ابرقدرت‏‏‌های نوظهور، قواعد بازی را از نو می‏‏‌نویسند، یک عنصر کلیدی در معادله پیچیده توسعه، همچنان در سایه‏‏‌روشن‏‏‌های بحث‏‏‌های علمی و راهروهای قدرت باقی مانده است؛ ظرفیت اجرایی دولت. این واژه برای بسیاری تداعی‏‏‌گر کاغذبازی‏‏‌های بی‏‏‌پایان و میزهای پر از پرونده است، ولی در واقع اینطور نیست؛ ظرفیت اجرایی دولتی می‏‏‌تواند کاتالیزور تحولات عظیم اقتصادی باشد. در این گزارش، به کنکاش در لایه‏‏‌های پنهان این نیروی شکل‏‏‌دهنده به سرنوشت ملت‏‏‌ها می‏‏‌پردازیم.
  • شارژ بازار خودرو با نیم‌سوزها ؟

    دنیای اقتصاد: واردات خودروهای برقی و هیبریدی «کارکرده» در حالی در قالب قانون بودجه امسال ابلاغ شده که هنوز تکلیف ورود خودروهای دست‌دوم بنزینی مشخص نیست و با گذشت حدود یک سال از تصویب قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه آن هنوز ابلاغ نشده است. طبق آنچه در بند ت تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ آمده، واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبریدی مجاز است و وزارت صمت باید ظرف یک ماه آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به هیات وزیران ارسال کند. طبق این قانون که به‌تازگی ابلاغ شده، «در [راستای] اجرای ماده (۹) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و برقی - بنزینی (هیبریدی) با عمر کمتر از پنج سال، مجاز است».
  • روابط دیجیتال با مشتریان واجب‌تر از نان شب

    مترجم: سیدحسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    امروزه ما شاهد روندی هستیم که شرکت‌ها و کسب‌وکارها را به سمت مشتری‌محوری هر چه بیشتر سوق می‌دهد و نام‌های بزرگ و پرآوازه دنیای کسب‌وکار روز به روز دیجیتال‌تر می‌شوند. «برایان سیلوس» تحلیلگر ارشد دیجیتال و نویسنده و برنده جوایز پرشمار، ضمن معرفی کردن این تغییر و تحولات به‌عنوان آشفتگی جهانی، معتقد است آنچه بیش از هر چیز دیگری در آینده اهمیت دارد این است که بدانیم تکنولوژی‌های جدید قرار است چه بر سر تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها بیاورند؟ قرار است چه فرصت‌هایی از دل این تکنولوژی‌های دگرگون‌کننده بیرون آید و چگونه می‌توان و باید با این تغییر و تحولات سازگاری پیدا کرد و از دل آنها مزیت‌های رقابتی متعددی را استخراج کرد؟
  • بالا گرفتن انتقادات بین‌المللی از اسرائیل

    ارتش اسرائیل در مواجهه با انتقادات بین‌المللی از جنگ و حمله اخیرش به ساختمان مدرسه سازمان ملل که به عنوان پناهگاه در «نصیرات» استفاده می‌‌شد، از عملیات خود کاملا دفاع و ادعا کرد که نیروهایش گروهی متشکل از ۳۰ شبه‌‌نظامی را که از سه کلاس درس به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند، هدف قرار داد.
  • کشورهای نوظهور در توریسم ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: شاخص جهانی توسعه سفر و گردشگری ۲۰۲۴ «مجمع جهانی اقتصاد»، از تغییر در وضعیت توسعه این بخش به سمت کشورهای نوظهوری رونمایی کرده که تا چند سال پیش سهم چندانی در اقتصاد توریسم جهان نداشته است. این شاخص از رویش مقاصد گردشگری به معنای کشورهای دارای وزن در رشد اقتصاد جهانی توریسم خبر می‌‌‌دهد که حاصل دو علت مهم تغییرات اقتصادی و ژئوپلیتیک جهان و دیگری محصول تغییر سبک سفر گردشگران در عصر پساکرونا است که به سمت مقاصد کمتر شناخته‌شده و جدید در حال حرکت هستند.
  • جایگزینی زمین اجاره‌ای به‌جای واردات

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: بیش از ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و حدود ۸۵‌درصد از آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود. این آماری است که سایت دولت شش ماه پیش در گزارشی اعلام کرد. کارشناسان معتقدند یکی از آسیب‌های جدی در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به محدودیت‌های منابع آبی بوده که این سیاست هنوز ادامه دارد.
  • تست جهانی سکونت در تهران

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: نهاد مشاوره اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد با عنوان «آکسفورد اکونومیکس» در جدیدترین گزارش خود، ۱۰۰۰ شهر بزرگ یا نامدار از ۱۶۳ کشور را بر اساس شاخص «کیفیت زندگی» مورد سنجش قرار داده است که «درآمد خانوارها، هزینه مسکن، نابرابری اجتماعی، امید به زندگی و سرعت اینترنت» معیار سنجش شهرها در شاخص کیفیت زندگی قرار گرفتند. در این شاخص، شهرهای سوئیس و فرانسه بیشترین سهم را از لحاظ شاخص کیفیت زندگی در جهان به‏‏‌دست آوردند. د‌رمقابل آنچه در این سنجش شهری شاهد بودیم اینکه در بین شهرهای ریز و درشت جهان، «تهران» رتبه ۷۴۵ را در شاخص کیفیت زندگی کسب کرده است که در واقع این امر هشداری به سیاستگذاران شهری درباره اثر مخرب تورم مسکن و اقتصاد بر رفاه و رضایت شهروندان است.
  • پایان افسانه شکست‌ناپذیری مودی

    دنیای‌اقتصاد: ناگهان هاله شکست‌ناپذیری اطراف نارندرا مودی شکسته شد. در انتخاباتی که شعار حزب او نوید یک پیروزی قاطع را داده بود و مودی بارها خود را فرستاده خدا اعلام کرده بود، نتایج اعلام‌شده در روز سه‌شنبه به‌طور غیرمنتظره‌ای تامل‌برانگیز بود. «مجیب مشعل»، «هاری کومار» و دیگران در گزارش ۴ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، مودی، ۷۳ ساله، قرار است برای سومین دوره متوالی نخست‌وزیر شود؛ البته پس از اینکه کمیسیون انتخابات در اوایل روز چهارشنبه تایید نهایی را داد که احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف او مجموعا از اکثریت پارلمان عبور کرده‌اند. این شاهکاری است که تنها یک رهبر هندی دیگر به‌دست آورده و حزب او «بهاراتیا جاناتا» یا « B.J.P» به مراتب بیشتر از هر حزب دیگری کرسی‌ها را به‌دست آورده است.
  • خیز بیت‌کوین برای رکورد شکنی؟

    با انتشار گزارش pmi ایالات‌متحده و افزایش تمرکز سیاستگذاران بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ بهره در آینده‌ای نه چندان دور، دارایی‌های پرتقاضای بازارها از جمله فلز زرد و رمزارزها دور جدیدی از صعود را تجربه کردند. بر این اساس بیت‌کوین با رشد ۳.۶ درصدی بار دیگر حمایت کانال ۷۰ هزار دلاری را به دست آورد. طلای جهانی نیز حدود ۰.۷ واحد درصد تقویت شد و در بازه ۲۳۴۰ تا ۲۳۶۰ دلار در حال نوسان است. در حالی که پاول و سایر سیاستگذاران بر سر تغییر سیاست‌های پولی خود در جدال هستند، لاگارد نرخ بهره را در هفته پیش‌رو کاهش خواهد داد.
  • بازار سرد خودرو در ماه داغ

    دنیای اقتصاد: بازار خودروی کشور در حالی فروردین داغی را در قیمت پشت‌سر گذاشت که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد بازدهی این بازار در نیمه خرداد افت کرده است. طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، میانگین قیمت ۱۰ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی در ۱۵ فروردین امسال یک‌میلیارد و ۱۲۴میلیون تومان بوده، اما در نیمه ماه جاری به یک‌میلیارد و ۵۱میلیون تومان رسیده است. با این حساب بازدهی بازار خودرو در میانه خرداد و نسبت به نیمه فروردین به طور میانگین حدود ۶.۵درصد افت کرده است. اینکه چرا بازدهی بازار خودرو در حدفاصل نیمه فروردین تا میانه خرداد افت کرده، بیش از هر مساله‌ای ریشه در افت انتظارات تورمی و کاهش قیمت ارز دارد.
  • چگونه تحول دیجیتال، محیط کارمان را تغییر خواهد داد؟

    پیمان شمس
    هر سازمانی که ارزش قابل‌توجهی داشته باشد، تلاش کرده فرهنگ، تکنولوژی و سیاست‌‌های خود را تغییر دهد تا نیازهای جدید کارکنان و مشتریان خود را منعکس کند. تغییرات نزدیک است، و یک مطالعه جدید از موسسه دلویت نشان می‌دهد که ۸۶‌درصد از مدیران معتقدند کارکنان نسبت به قبل به استقلال بیشتری نیاز دارند. به هر حال، تحول اصلی به فناوری مرتبط است: تنها ۵۶‌درصد از سازمان‌های پاسخ دهنده در بررسی دیجیتال PwC در سال ۲۰۲۲ آموزش خود را در زمینه ابزار و فرآیندهای جدید گسترش دادند. این شکاف بین پذیرش فناوری‌‌های جدید توسط سازمان‌ها و کارکنان، می‌تواند با تمرکز بر فرهنگ سازمانی و انجام تلاش‌‌های هماهنگ برای حفظ آن در طول تحول پر شود. عدم‌تمایل به رها کردن روش‌های فعلی، از تعریف و دستیابی به اهداف جدید که به رشد کارکنان و سازمان آنها کمک می‌کند، جلوگیری می‌کند.
  • تعیین تکلیف ممنوعیت واردات آی‌فون از شنبه

    دنیای اقتصاد: حواشی و جنجال‌های واردات آی‌فون در هفته‌های اخیر از زمان ابلاغ مصوبه هیات وزیران درباره اصلاح تعرفه واردات کالاها شروع شد و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، مشخص نیست که صرفا واردات آی‌فون ۱۴ و ۱۵ ممنوع است یا آی‌فون‌ ۱۳ هم مشمول این ممنوعیت شده است.
  • حاشیه و متن سیل ویرانگر مشهد

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: گرچه سیل مشهد در میان خبرها و اتفاقات روزهای پس از آن به حاشیه رفت اما نگرانی بابت تکرار فاجعه در این شهر و البته شهری مانند تهران پابرجاست. به‌ویژه آنکه علی بیت‌‌‌اللهی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از مسیرهایی که باعث وقوع سیل در پایتخت می‌‌‌شوند خبر داد و از مدیران شهری خواست تا در این باره چاره‌‌‌ای بیندیشند. رسیدن فصل تابستان و گرم هم دلیلی برای توقف بارش‌‌‌ها نیست به‌ویژه آنکه به یاد بیاوریم سیل امامزاده داوود همین دو سال پیش در مرداد ماه یعنی در اوج گرمای تابستان اتفاق افتاد. «دنیای‌اقتصاد» برای بررسی آنچه در مشهد اتفاق افتاده و وضعیت تهران سراغ «قاسم تقی‌‌‌زاده‌خامسی» رفت. او در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی یعنی در دوره سازندگی و دهه ۷۰ معاون خدمات شهری در تهران بود‌‌‌ و در نیمه‌‌‌های دهه ۹۰ برای یک دوره کوتاه شهردار مشهد شد. به علاوه خامسی در دوره حضور رضا اردکانیان به عنوان وزیر، پست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو و ریاست هیات‌مدیره و مدیرعاملی شرکت مدیریت منابع آب ایران را بر عهده گرفت.
  • چرا مخبر نیامد؟

    دنیای اقتصاد: در ۲۴ساعت گذشته اخبار زیادی درباره دلیل عدم حضور محمد مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود که روز گذشته سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درخصوص چرایی عدم ثبت‌نام مخبر در انتخابات توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی به‌صورت طبیعی آنچه محل تامل بود چگونگی تداوم مسیر خدمت و پیگیری راه، اندیشه و شعارهای شهید عزیز جمهور بود. وی افزود: اجماع اعضای دولت نیز بر ضرورت تداوم مسیر خدمت با مسوولیت آقای مخبر قرار گرفت. گزینه‌ای که بیشترین بار مسوولیت در دولت شهید رئیسی را بر عهده داشت و اجرای بسیاری از دستورات شهید در همه این سه‌سال متوجه او بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر