بارسا – چلسی؛ هیچ کدام حذف نمی‌شوند

۱۴۰میلیون یورو برای قهرمان اروپا

FootballRoad - نتایج‌ یک‌ تحقیق‌ حاکی‌ از این‌ است‌ که‌ قهرمان‌ رقابت‌های‌ جام‌ باشگاه‌‌های‌ اروپا در سال‌ جاری‌، می ‌تواند به‌ واسطه‌ این‌ افتخار تا سقف‌ یکصد میلیون‌ یورو درآمد کسب‌ کند. افزایش‌ مبلغ‌ قرارداد حمایت‌کنندگان‌ مالی‌، افزایش‌ درآمد پخش‌ تلویزیونی‌، افزایش‌ شمار تماشاگران‌ و بالارفتن‌ ارزش‌ بازیکنان‌، عواملی‌ است‌ که‌ موجب‌ می‌شود باشگاه‌ قهرمان‌ تا مدت‌‌ها بعد از بالای‌ سر بردن‌ جام‌ قهرمانی‌، همچنان‌ از عواید آن‌ بهره‌ مند شود. در آستانه‌ قرعه‌کشی‌ مرحله‌ اول این رقابت‌‌ها‌ که‌ روز پنجشنبه‌ در موناکو برگزار ‌شد، موسسه‌ مسترکارد، حامی‌ مالی‌ جام‌ باشگاه‌های اروپا، ۱۲ متخصص برجسته‌ فوتبال‌ و تجارت‌ را گردهم‌ آورد تا مجموع‌ درآمدهای‌ تیم‌ قهرمان‌ را برآورده کنند. مبلغ‌ یکصد میلیون‌ یورو که‌ توسط‌ این‌ گروه‌ تخمین‌ زده‌ شده‌، جدا از پاداشی‌ است‌ که‌ اتحادیه‌ فوتبال‌ اروپا (یوفا) به‌ تیم‌ قهرمان‌ می‌پردازد. یوفا اعلام‌ کرده‌ ۴۰میلیون‌ یورو جایزه‌ که‌ شامل‌ درآمد پخش‌ تلویزیونی‌ مسابقات‌ است‌، بدون‌ احتساب‌ فروش‌ بلیت‌ها، به‌ قهرمان‌ پرداخت‌ می‌کند. بنابر مطالعه‌ای‌ که‌ انجام‌ شده‌، قهرمانی‌ در پیکارهای‌ فوق‌ تنها به‌ سود تیم‌ قهرمان‌ نیست‌، بلکه‌ سرمایه‌ قابل‌ توجهی‌ نیز به‌ سوی‌ شهر مربوطه‌ سرازیر می‌شود. شهر لیورپول‌ در سال‌ گذشته‌ به‌خاطر افزایش‌ گردشگری‌، سرمایه‌گذاری‌ اسپانسرها و تجارت‌ و افزایش‌ خرید مصرف‌کنندگان‌، شاهد رشد ۷۰میلیون‌ یورویی‌ در دادوستدها بود. اثراتی‌ که‌ قهرمانی‌ تیم‌ بارسلونا بر این‌ شهر داشته،‌ هنوز مورد ارزیابی‌ قرار نگرفته،‌ اما تحقیق‌ فوق‌ نشان‌ می ‌دهد قهرمانی‌ تیم‌ پورتو در سال‌ ۲۰۰۴، ۱۲میلیون‌ یورو افزایش‌ درآمد برای‌ این‌ شهر پرتغالی‌ داشته‌ است‌. یکی‌ از نتایج‌ جالب‌ توجه‌ این‌ است‌ که‌ شهرهای‌ کوچک‌تر احتمالا درآمد بسیار بیشتری‌ نسبت‌ به‌ شهرهای‌ بزرگ‌ مثل‌ لندن‌ یا میلان‌، به‌ دست‌ می‌آورند.

اکبرخان محمدی ـ سرنوشت لیگ قهرمانان اروپا، امسال در مونتک گارلو، جلوی چشم میلیون‌ها هوادار در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی که همه چشم به آن دوخته‌ بودند رقم خورد. در این برنامه تکلیف ۳۲‌تیم‌ بزرگ اروپایی مشخص شد تا تیم‌های مدعی از هم اکنون خود را برای رقابت‌های سخت و نفس‌گیر آماده کنند. در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا تیم‌ها در

۸ گروه ۴ تیمی تقسیم شده‌اند که از هر گروه دو تیم جواز حضور در مرحله بعدی را می‌گیرد. بنابراین، در گروه A که در آن بارسلونا، چلسی، لفسکی و وردربرمن حضور دارند به گروه آهنین تشبیه شدند. حضور چلسی و بارسلونا باعث شده جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین بازی دور اول به این دو تیم اختصاص یابد. دو تیم برای سومین بار در سه سال گذشته روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. سه سال پیش چلسی توانست در مرحله یک چهارم نهایی بارسا را حذف کند. پارسال هم بارسلونا توانست در همین مرحله قهرمان لیگ انگلستان را ببرد و قهرمان لیگ قهرمانان شود. حالا این دو تیم امسال در دور اول باید با یکدیگر بازی کنند. البته چلسی و بارسلونا بعد از صعود به مرحله بعد شانس فینالیست شدن را دارند. پیتر کنیون مدیرچلسی در این باره می‌گوید: «ما احترام زیادی برای آنها قائلیم. مدیران دو تیم ارتباط دوستانه‌ای با یکدیگر دارند و امیدوارم مردم از یک فوتبال خوب لذت ببرند. به هر حال این لیگ قهرمانان است و مردم دوست دارند ما را مقابل تیم‌های قوی ببینند. قطعا بارسا قوی‌ترین است.»

مدیران و اعضای کادر فنی چلسی می‌خواهند شکست فصل گذشته را جبران کنند. آنها در فصل نقل و انتقالات بازیکنان بزرگی چون شوچنکو، بالاک و چند بازیکن دیگر را به خدمت گرفتند در طرف دیگر بارسایی‌ها هم بیکار ننشستند. آنها برای قوی کردن خط دفاع،‌ تورام، زامبورتا و گودیانسن را گرفتند. مسابقه چلسی و بارسلونا برای گودیانسن که در فصل نقل و انتقالات از چلسی به بارسلونا رفته است، فضای ویژه‌ای دارد. او باید در اولین بازی مقابل تیم فصل گذشته‌اش بازی کند. گودیانسن می‌گوید: «چلسی تیم بزرگی است. این تیم می‌تواند در جام باشگاه‌های اروپا یکی از فینالیست‌ها باشد. در حال حاضر من بازیکن بارسلونا هستم و می‌خواهم با این تیم دوباره قهرمان شوم. امیدوارم بتوانیم در اولین بازی قدرتمان را به رخ همه بکشیم.»

در گروه B بایرن‌مونیخ، اینترمیلان، اسپارتاک سکو و اسپرتینگ حضور دارند. در سال‌های گذشته بایرن همیشه در گروه اول با یکی از حریفان ایتالیایی هم گروه شده است. به همین خاطر این تیم شناخت خوبی از تیم‌های ایتالیایی دارد. مانچینی سرمربی اینترمیلان در این‌باره می‌گوید: «گروهی سنتی داریم. البته در بازی‌های باشگاه‌های اروپا همه تیم‌ها سخت هستند اما بعضی از تیم‌ها روی کاغذ ساده‌تر از تیم‌های دیگر به نظر می‌‌رسند. به هر حال، در این گروه به بایرن مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا خورده‌ایم. امیدوارم بتوانیم با بایرن از این گروه صعود کنیم.»

در گروه B بایرن و میلان شانس بیشتری برای صعود دارند. البته اسپارتاک و اسپورتینگ هم شانس صعود دارند و می‌توانند با بازی‌های خوب دو تیم دیگر گروه را غافلگیر کنند.

در گروه G هامبورگ با آرسنال، فینالیست فصل گذشته هم‌گروه است. این تیم آلمانی بعد از شکست اوساسونا جواز حضور در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا را گرفت. آنها با تفاضل گل توانستند از سد حریف اسپانیایی خود بگذرند و در گروه G با آرسنال هم‌گروه شوند. لمن دروازه‌بان آرسنال درباره بازی با هامبورگ می‌گوید: «از این موضوع خوشحالم. من منتظر بودم تا با یک تیم آلمانی بازی کنم. تیم‌های آلمانی همیشه خطرناک هستند و برای تیم‌های انگلیسی مشکل‌ساز می‌شوند. هامبورگ هم تیم خوبی دارد. البته پورتو و زسکا هم تیم‌های خوبی هستند و می‌توانند به مرحله بعد صعود کنند.»

مهدوی‌کیا هافبک ایرانی هامبورگ برای چهارمین بار در بازی‌های جام باشگاه‌های اروپا بازی می‌کند. او امیدوار است با هامبورگ به مرحله بعد صعود کند.

در گروه آخر یعنی گروه H که به آسان‌ترین گروه لقب گرفته است، آث میلان با آ.ا.ک آتن، آندرلشت بلژیک و لیل فرانسه هم‌گروه شده است. بدون‌شک میلان از همین حالا به مرحله بعد صعود کرده است. این تیم بعد از فرجام‌خواهی دادگاه ایتالیا توانست در لیگ قهرمانان اروپا حاضر شود، میلانی‌ها به خاطر تخلف از ۳۲ تیم جام باشگاه‌های اروپایی خط خورده بودند. محبوب‌ترین تیم ایتالیایی در فصل جدید بهترین مهاجم خود را ندارد. شوچنکو در فصل نقل و انتقالات بعد از چند سال از میلان جدا شد و با چلسی قرارداد بست. این تیم هر سال یکی از مدعیان قهرمانی است. به هر حال تیم‌های اول و دوم هر گروه به مرحله بعد صعود می‌کنند. تیم‌های سوم هر گروه هم باید در جام یوفا به کار خود ادامه بدهند.

فینال جام باشگاه‌های اروپا هم در آتن یونان برگزار می‌شود.

گروه‌بندی لیگ قهرمانان اروپا:

* گروه A : بارسلونا، چلسی، لفسکی، وردربرمن

* گروه B : بایرن‌مونیخ، اینتر میلان، اسپارتاک سکو، اسپورتینگ

* گروه C : لیورپول، آیندهون، گالاتاسرای، بوردو

* گروه D : رم، والنسیا، المپیاکوس، شاختار

* گروه E : رئال‌مادرید، لیون، دیناموکیف، استائوبخارست

* گروه F : منچستریونایتد، سلتیک، کوپنهاگن، بنفیکا

* گروه G : آرسنال، هامبورگ، پورتو، زسکامسکو

* گروه H : میلان، آ.ا.ک آتن، آندرلشت، لیل