شماره روزنامه ۶۰۳۰
|

  • تو «برانکو» لازم داری!

    دنیای اقتصاد: همین ابتدای کار این توضیح ضروری را بدهیم که منظور تیتر، ابدا شخص برانکو ایوانکوویچ نیست. سرمربی کروات پیشین تیم ملی کشورمان و پرسپولیس، حالا از ۷۰ سالگی هم گذر کرده و حتی تلاش‌های اخیر سرخ‌پوشان برای بازگرداندن او به جایی نرسید. برانکو هم‌اکنون در تیم ملی چین مشغول به کار است و شاید عملا باید دوران مفید کاری او به عنوان سرمربی را پایان یافته تلقی کرد.
  • ۸۰ میلیارد؟ چه خبر است؟

    دنیای اقتصاد: فصل باشگاهی پرفراز و نشیبی که بر فوتبال ایران گذشت، از جهات مختلف قابل توجه بود. شاید یکی از مسائل پرسروصدای لیگ بیست‌وسوم، به جرایم نقدی سنگینی مربوط می‌شد که کمیته انضباطی برای خاطیان در نظر گرفت. مخصوصا اواخر فصل، اعدادی که بعضا اعلام می‌شد اصلا قابل باور نبود. به عنوان مثال یک جریمه دو میلیاردی برای عبدالله ویسی سرمربی فولاد خوزستان اعلام شد که بعد از بالا گرفتن سر و صداها، حکم برگشت. ویسی در آن زمان در اعتراض به این جریمه عجیب گفته بود: «اگر آدم می‌کشتم، ارزان‌تر در می‌آمد!» بعد از پایان فصل هم یک جریمه پنج میلیارد تومانی علیه جواد نکونام اعلام شده که البته سرمربی استقلال هنوز به آن اعتراض نکرده است. به تازگی یکی از خبرگزاری‌ها محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده که در فصل اخیر کمیته انضباطی از محل جرایم نقدی حدود ۸۰ میلیارد تومان درآمد داشته است؛ رقمی هنگفت و بحث‌برانگیز از محل حواشی زرد و زننده فوتبال ایران. کاش لااقل دوستان همین پول را خرج ورود VAR به ایران کنند، بلکه کمی از حجم این حواشی کاسته شود.
  • بگذارید نگران شویم

    دنياي اقتصاد: ترک ناگهانی ایران توسط بازیکنان و مربیان خارجی، خیلی اتفاق بدیعی در فوتبال کشورمان نیست. به دلایل مختلف، افراد نامدار و در مواردی گمنام عطای ادامه فعالیت در اینجا را به لقایش بخشیده‌اند و این موضوع در سالیان اخیر تکرر بیشتری پیدا کرده است. آخرین مورد آن هم، بازیکن اسپانیایی گل‌گهر است و گویا آن‌قدر دل پری داشته که حتی حاضر نشده برای نیمه‌نهایی جام‌حذفی هم به سیرجان برگردد و سپس انصرافش از ادامه حضور در تیم را رسانه‌ای کند!
  • خیابانی: از هیچ‌کس نمی‌ترسم

    دنیای اقتصاد: کمیته اخلاق ۵ روز قبل طی اطلاعیه‌ای که روی سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد، اعلام کرد که جواد خیابانی باید در این کمیته حضور یافته و پیرامون اظهاراتش پاسخگو باشد. در اطلاعیه کمیته اخلاق فدراسیون عنوان شده بود که خیابانی باید اسناد و مدارک مربوط به اظهاراتش مبنی بر عدم ورود عامدانه VAR به ایران و تاثیرگذاری در نتایج را ارائه بدهد، اما گزارشگر تلویزیون درحالی که روز گذشته باید در جلسه کمیته اخلاق حاضر می‌شد، این کار را انجام نداد. خیابانی پس از غیبت در جلسه فوق در گفت‌وگویی کوتاه با ورزش سه دلیل این اقدامش را عنوان کرد: «اگر من را رسما دعوت کنند، یعنی تماس بگیرند یا دعوت‌نامه بدهند، حتما در کمیته اخلاق حضور پیدا می‌کنم. از کسی واهمه‌ای ندارم و صحبت‌هایم را انجام خواهم داد.»
  • حریف تمرینی مصدوم!

    دنیای اقتصاد: موسی غلامی، جودوکار منهای ۹۰ کیلوگرم که در حال حاضر تنها نماینده نابینایان و کم‌بینایان اعزامی به پارالمپیک پاریس در این رشته است، در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره علت عدم حضورش در اردوی آماده‌سازی گفت: «این اردو قرار بود با سرمربیگری حاج یوسف‌زاده در اسلامشهر برگزار شود که به دلیل مناسب نبودن شرایط اردو و حضور دو حریف تمرینی بی‌کیفیت ترجیح دادم که به اردو نروم. من ساکن مشهد هستم و واقعا دوست ندارم وارد اردویی شوم که از کیفیت لازم برخوردار نیست. نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم، اما بعد از مسابقات جهانی گرجستان که اواخر اردیبهشت برگزار شد تا به امروز که تنها ۲ ماه به پارالمپیک پاریس زمان داریم اردویی نداشتم و الان اردو در شرایطی برگزار می‌شود که واقعا بی‌کیفیت است. حتی شنیده‌ام ۲ حریف تمرینی که برای من آورده‌اند از ناحیه پا مصدوم هستند و شرایط ایده‌‌آلی برای تمرین ندارند!»
  • درمان سنتی به جای جراحی

    دنياي اقتصاد: در فاصله چند روز تا آغاز یورو ۲۰۲۴، یکی از ستارگان دنیای فوتبال این تورنمنت را از دست داد. فرنکی دی‌یونگ که حدود ۵۰ روز قبل به دلیل آسیب‌دیدگی از ترکیب بارسلونا کنار گذاشته شده بود، از ترس تشدید شدن مصدومیتی که از ناحیه مچ پا دچار آن شده بود تصمیم گرفت تیم ملی هلند را در یورو ۲۰۲۴ همراهی نکند. این همان مصدومیتی است که او در فصل جاری به خاطر آن ۲۷ بازی را در مجموع از دست داده بود. معمولا این نوع مصدومیت مچ پا، بازیکنان را مجبور به جراحی می‌کند. با این حال فرنکی دی‌یونگ تصمیم گرفته که زیر تیغ پزشکان نرود. دی‌یونگ قصد دارد درمان سنتی را در پیش بگیرد و بدون جراحی، تمرینات فیزیوتراپی انجام دهد تا برای فصل آینده آماده شود.
  • کدام حرفتان را باور کنیم؟

    دنیای اقتصاد: پرونده لیگ بیست و سوم به بایگانی تاریخ فوتبال ایران رفت، اما هنوز درباره اتفاقات و حواشی آن بحث می‌شود. همه قبول دارند که اوضاع داوری‌ها امسال هم مثل فصول گذشته چنگی به دل نمی‌زد و اشتباهات تاثیرگذار زیادی وجود داشت.
  • فقط به چشم‌هایت اعتماد کن!

    دنیای اقتصاد: پرونده برخورد با فساد در فوتبال همچنان در جریان است و هر روز اخبار جدیدتری در مورد آن به گوش می‌رسد. تقریبا شرایط طوری است که با هر رفرش، خبر بازداشت یا احضار یک چهره شناخته‌شده فوتبالی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد!
  • نشان بده بهتری!

    دنياي اقتصاد: از ساعت ۲۰:۳۰ امشب تیم ملی ایران در آخرین بازی مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف ازبکستان خواهد رفت. این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که هر دو تیم با ۱۳ امتیاز از ۵ بازی صعودشان به مرحله بعد را قطعی کرده‌اند، هرچند ایران با تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد. طبیعتا بازی از نظر جدولی ارزشی ندارد و ایران و ازبکستان باید منتظر شروع دور بعدی و حساس مسابقات انتخابی جام‌جهانی باشند. با این حال نبرد این دو تیم به نوعی جنبه حیثیتی دارد. البته ایران معمولا در تقابل با ازبکستان مشکل خاصی نداشته است. آمار می‌گوید در ۱۳ رویارویی تاریخ دو تیم، ایران ۱۰ بار برده، ۲ بازی به تساوی کشیده شده و سهم ازبکستان فقط یک برد بوده است.
  • چه خبر از VAR؟

    دنياي اقتصاد: فروردین‌ سال جاری بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از ورود دو دستگاه VAR به ایران خبر داد و قول ۵ دستگاه دیگر در آینده‌ای نزدیک هم داده شد. با این حال از ابتدای سال تاکنون فرآیند ورود این ۵ دستگاه به بن‌بست خورده که گویا پای اختلاف فدراسیون با شرکت توسعه و تجهیز در میان است. مشخصا اگر قرار بر استفاده از فناوری کمک‌داور ویدئویی باشد، هم داوران باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند و هم ورزشگاه‌ها تجهیز شوند. اما تاج اخیرا در گفت‌وگویی درباره زمان ورود آن به ایران با شک و تردید پاسخ داد و استفاده از VAR را منوط به همه بازی‌ها یا شاید مسابقات مهم دانست. همین جملات نشان می‌دهد که احتمال برگزار نشدن لیگ بیست و چهارم بدون VAR وجود دارد؛ چون اگر قرار باشد فقط در بازی‌های مهم از این تکنولوژی استفاده شود، ممکن است فیفا مانند درخواست ایران برای برگزاری بازی‌های سه هفته پایانی با VAR، با این درخواست هم مخالفت کند.
  • گولسیانی؛ فیکس در یورو؟

    دنياي اقتصاد: گرجستان در سال ۲۰۲۴ اتفاق تاریخی را با صعود به رقابت‌های یورو رقم زد. نمایش خوب گئورگی گولسیانی با پیراهن پرسپولیس در لیگ ایران سبب شد تا این مدافع بلندقامت هم به لیست نهایی گرجستان برای رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ راه پیدا کند. این مدافع یک رکورد جالب دارد و طی دو فصل، توانسته به بهترین گلزن خارجی تاریخ سرخ‌پوشان تبدیل شود و البته که گل قهرمانی امسال در لیگ را هم به ثمر برساند. او در نخستین تجربه بازی فیکس خود برای تیم ملی کشورش، یکشنبه شب برابر مونته‌نگرو پاس گل داد و ۹۰ دقیقه در ترکیب حضور داشت تا احتمال حضور فیکس وی در یورو ۲۰۲۴ زیاد شود. گرجستان هفته آینده در نخستین دیدار خود به مصاف ترکیه خواهد رفت.
  • رئال، فیفا را تهدید کرد

    دنياي اقتصاد: جام باشگاه‌های جهان قرار است سال آینده با ۳۲ تیم و در یک فرمت جدید برگزار شود، اما تا به حال تیم‌های بزرگ اروپایی تمایل چندانی به شرکت در آن نشان نداده‌اند. کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید هم موضع خودش و باشگاه را در مورد جام‌جهانی باشگاه‌ها به صراحت اعلام کرد: «انگار فیفا فراموش کرده اما بازیکنان و باشگاه‌ها در آن تورنمنت شرکت نخواهند کرد. یک بازی رئال مادرید ۲۰ میلیون ارزش دارد، ولی فیفا می‌خواهد برای کل جام همین مقدار به ما بدهد. این منطقی نیست. مانند ما، باشگاه‌های دیگر هم این دعوت را رد خواهند کرد.» ‌یکی از دلایل احتمالی این صحبت‌ها می‌تواند این باشد که اتحادیه باشگاه‌های اروپا مسوول مذاکره با فیفا در مورد حق و حقوق و پولی است که تیم‌ها برای شرکت در جام جهانی باشگاه‌ها دریافت می‌کنند و رئال مادرید در این میز مذاکره حضور ندارد چون پس از اختلافات بر سر سوپرلیگ، دیگر عضوی از اتحادیه نیست.
  • نیمکت‌های بدون صاحب

    درست است که قیاس فوتبال ایران با سطح اول اروپا مثل خیلی چیزهای دیگر امکان‌پذیر نیست، اما از چه زمانی باید متوجه شد که برای پیشرفت، باید از نمونه‌های موفق الگو گرفت؟ بحث بر سر این است که دو هفته از پایان لیگ برتر سپری شده و خیلی‌ها فکر می‌کنند که هنوز زمان هست تا برای فصل آینده برنامه‌ریزی کرد. برای همین هم باشگاه‌های وطنی باید با نمونه‌هایی مثل لیورپول، چلسی، یوونتوس و بایرن‌مونیخ متفاوت باشند که خیلی زود تکلیف سرمربی تیمشان را مشخص کردند؛ وگرنه که الان حول‌وحوش ۱۳ نیمکت بدون صاحب نداشتیم!
  • کارم ناجوانمردانه نبود!

    دنياي اقتصاد: در روز دوم رقابت‌های کشتی رتبه‌بندی مجارستان، نتایج متفاوتی توسط نمایندگان کشورمان به دست آمد که مهم‌ترین آن را می‌توان شکست محمدرضا گرایی در نیمه‌نهایی و باخت عجیب سعید اسماعیلی در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم برابر اورتا سانچس، قهرمان کوبایی المپیک توکیو دانست.
  • آخرین میراث دایی!

    دنياي اقتصاد: دقیقا تابستان ۱۰ سال پیش بود که دو بازیکن جوان با جسارت و اعتماد علی دایی از لیگ یک به پرسپولیس پیوستند و پیراهن سرخ‌پوشان را به تن کردند. احمد نوراللهی از فولاد یزد به پرسپولیس آمد و مهدی طارمی از ایرانجوان بوشهر. هر دو در فاصله کوتاهی فیکس شدند و کادرفنی به خاطر این اطمینان زودهنگام، فشار زیادی را تحمل کرد؛ مخصوصا وقتی پرسپولیس هفته چهارم همان فصل با نمایش ضعیف و یک نیمه‌ای نوراللهی کم‌تجربه با نتیجه ۲بریک برابر ملوان انزلی شکست خورد. با این حال آن صبوری در نهایت نتیجه داد و حالا احوالات دو کشف گمنام شهریار، درست یک دهه بعد تماشا دارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر