شماره روزنامه ۶۰۲۹
|

  • کدام حرفتان را باور کنیم؟

    دنیای اقتصاد: پرونده لیگ بیست و سوم به بایگانی تاریخ فوتبال ایران رفت، اما هنوز درباره اتفاقات و حواشی آن بحث می‌شود. همه قبول دارند که اوضاع داوری‌ها امسال هم مثل فصول گذشته چنگی به دل نمی‌زد و اشتباهات تاثیرگذار زیادی وجود داشت.
  • فقط به چشم‌هایت اعتماد کن!

    دنیای اقتصاد: پرونده برخورد با فساد در فوتبال همچنان در جریان است و هر روز اخبار جدیدتری در مورد آن به گوش می‌رسد. تقریبا شرایط طوری است که با هر رفرش، خبر بازداشت یا احضار یک چهره شناخته‌شده فوتبالی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد!
  • نشان بده بهتری!

    دنياي اقتصاد: از ساعت ۲۰:۳۰ امشب تیم ملی ایران در آخرین بازی مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف ازبکستان خواهد رفت. این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که هر دو تیم با ۱۳ امتیاز از ۵ بازی صعودشان به مرحله بعد را قطعی کرده‌اند، هرچند ایران با تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد. طبیعتا بازی از نظر جدولی ارزشی ندارد و ایران و ازبکستان باید منتظر شروع دور بعدی و حساس مسابقات انتخابی جام‌جهانی باشند. با این حال نبرد این دو تیم به نوعی جنبه حیثیتی دارد. البته ایران معمولا در تقابل با ازبکستان مشکل خاصی نداشته است. آمار می‌گوید در ۱۳ رویارویی تاریخ دو تیم، ایران ۱۰ بار برده، ۲ بازی به تساوی کشیده شده و سهم ازبکستان فقط یک برد بوده است.
  • چه خبر از VAR؟

    دنياي اقتصاد: فروردین‌ سال جاری بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از ورود دو دستگاه VAR به ایران خبر داد و قول ۵ دستگاه دیگر در آینده‌ای نزدیک هم داده شد. با این حال از ابتدای سال تاکنون فرآیند ورود این ۵ دستگاه به بن‌بست خورده که گویا پای اختلاف فدراسیون با شرکت توسعه و تجهیز در میان است. مشخصا اگر قرار بر استفاده از فناوری کمک‌داور ویدئویی باشد، هم داوران باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند و هم ورزشگاه‌ها تجهیز شوند. اما تاج اخیرا در گفت‌وگویی درباره زمان ورود آن به ایران با شک و تردید پاسخ داد و استفاده از VAR را منوط به همه بازی‌ها یا شاید مسابقات مهم دانست. همین جملات نشان می‌دهد که احتمال برگزار نشدن لیگ بیست و چهارم بدون VAR وجود دارد؛ چون اگر قرار باشد فقط در بازی‌های مهم از این تکنولوژی استفاده شود، ممکن است فیفا مانند درخواست ایران برای برگزاری بازی‌های سه هفته پایانی با VAR، با این درخواست هم مخالفت کند.
  • گولسیانی؛ فیکس در یورو؟

    دنياي اقتصاد: گرجستان در سال ۲۰۲۴ اتفاق تاریخی را با صعود به رقابت‌های یورو رقم زد. نمایش خوب گئورگی گولسیانی با پیراهن پرسپولیس در لیگ ایران سبب شد تا این مدافع بلندقامت هم به لیست نهایی گرجستان برای رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ راه پیدا کند. این مدافع یک رکورد جالب دارد و طی دو فصل، توانسته به بهترین گلزن خارجی تاریخ سرخ‌پوشان تبدیل شود و البته که گل قهرمانی امسال در لیگ را هم به ثمر برساند. او در نخستین تجربه بازی فیکس خود برای تیم ملی کشورش، یکشنبه شب برابر مونته‌نگرو پاس گل داد و ۹۰ دقیقه در ترکیب حضور داشت تا احتمال حضور فیکس وی در یورو ۲۰۲۴ زیاد شود. گرجستان هفته آینده در نخستین دیدار خود به مصاف ترکیه خواهد رفت.
  • رئال، فیفا را تهدید کرد

    دنياي اقتصاد: جام باشگاه‌های جهان قرار است سال آینده با ۳۲ تیم و در یک فرمت جدید برگزار شود، اما تا به حال تیم‌های بزرگ اروپایی تمایل چندانی به شرکت در آن نشان نداده‌اند. کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید هم موضع خودش و باشگاه را در مورد جام‌جهانی باشگاه‌ها به صراحت اعلام کرد: «انگار فیفا فراموش کرده اما بازیکنان و باشگاه‌ها در آن تورنمنت شرکت نخواهند کرد. یک بازی رئال مادرید ۲۰ میلیون ارزش دارد، ولی فیفا می‌خواهد برای کل جام همین مقدار به ما بدهد. این منطقی نیست. مانند ما، باشگاه‌های دیگر هم این دعوت را رد خواهند کرد.» ‌یکی از دلایل احتمالی این صحبت‌ها می‌تواند این باشد که اتحادیه باشگاه‌های اروپا مسوول مذاکره با فیفا در مورد حق و حقوق و پولی است که تیم‌ها برای شرکت در جام جهانی باشگاه‌ها دریافت می‌کنند و رئال مادرید در این میز مذاکره حضور ندارد چون پس از اختلافات بر سر سوپرلیگ، دیگر عضوی از اتحادیه نیست.
  • نیمکت‌های بدون صاحب

    درست است که قیاس فوتبال ایران با سطح اول اروپا مثل خیلی چیزهای دیگر امکان‌پذیر نیست، اما از چه زمانی باید متوجه شد که برای پیشرفت، باید از نمونه‌های موفق الگو گرفت؟ بحث بر سر این است که دو هفته از پایان لیگ برتر سپری شده و خیلی‌ها فکر می‌کنند که هنوز زمان هست تا برای فصل آینده برنامه‌ریزی کرد. برای همین هم باشگاه‌های وطنی باید با نمونه‌هایی مثل لیورپول، چلسی، یوونتوس و بایرن‌مونیخ متفاوت باشند که خیلی زود تکلیف سرمربی تیمشان را مشخص کردند؛ وگرنه که الان حول‌وحوش ۱۳ نیمکت بدون صاحب نداشتیم!
  • کارم ناجوانمردانه نبود!

    دنياي اقتصاد: در روز دوم رقابت‌های کشتی رتبه‌بندی مجارستان، نتایج متفاوتی توسط نمایندگان کشورمان به دست آمد که مهم‌ترین آن را می‌توان شکست محمدرضا گرایی در نیمه‌نهایی و باخت عجیب سعید اسماعیلی در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم برابر اورتا سانچس، قهرمان کوبایی المپیک توکیو دانست.
  • آخرین میراث دایی!

    دنياي اقتصاد: دقیقا تابستان ۱۰ سال پیش بود که دو بازیکن جوان با جسارت و اعتماد علی دایی از لیگ یک به پرسپولیس پیوستند و پیراهن سرخ‌پوشان را به تن کردند. احمد نوراللهی از فولاد یزد به پرسپولیس آمد و مهدی طارمی از ایرانجوان بوشهر. هر دو در فاصله کوتاهی فیکس شدند و کادرفنی به خاطر این اطمینان زودهنگام، فشار زیادی را تحمل کرد؛ مخصوصا وقتی پرسپولیس هفته چهارم همان فصل با نمایش ضعیف و یک نیمه‌ای نوراللهی کم‌تجربه با نتیجه ۲بریک برابر ملوان انزلی شکست خورد. با این حال آن صبوری در نهایت نتیجه داد و حالا احوالات دو کشف گمنام شهریار، درست یک دهه بعد تماشا دارد.
  • ۱۵ تبانی در لیگ برتر فوتبال؟

    دنياي اقتصاد: این روزها پرونده فساد در فوتبال از سوی مقامات قضایی در حال پیگیری است و اخبار و شایعات درست و غلط با سرعت در رسانه‌ها بازتاب داده می‌شود. در همین حال و در شرایطی که خداداد افشاریان، رئیس پیشین کمیته داوران هم در بازداشت به سر می‌برد، گزارشی تکان‌دهنده در مورد اعترافات او منتشر شده است. از جمله دیروز گزارشی به نقل از روزنامه جام‌جم در بسیاری از سایت‌ها و صفحات دست به دست شد که حاکی از اعتراف افشاریان به وقوع ۱۵ فقره تبانی در لیگ برتر بود. در بخشی از این گزارش آمده است: «خداداد افشاریان که زندانی شده نیز در طول اعترافات خود پای تعدادی از داوران و کمک‌داوران لیگ برتر را به پرونده فساد و تبانی باز کرده است. منابع مطلع می‌گویند این داوران باید در دادگاه حاضر شده و از خود دفاع کنند. افشاریان گویا اعتراف کرده این تبانی‌ها معادلات لیگ برتر و لیگ دسته اول را در سال‌های اخیر به‌هم زده‌اند. قوه‌قضائیه به‌شدت پیگیر تبانی در جامعه داوری است.»
  • لیست خروجی استقلال

    ايسنا: اگر جواد نکونام ماندنی شود، برای فصل جدید قصد دارد تیمش را نوسازی کند. در همین زمینه گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست خروجی و ورودی استقلال کم نیست. به نظر می‌رسد محمدحسین زواری، پیمان بابایی، جعفر سلمانی، امید حامدی‌فر، میلاد فخرالدینی، آرمان رمضانی و رضا میرزایی در لیست خروجی آبی‌ها جای گرفتند. نفراتی که بیشتر آنها فرصت بازی کمی در فصل بیست و سوم لیگ داشتند و حضورشان در این لیست جای تعجب ندارد. در این میان فخرالدینی که در نیم فصل گذشته با توجه به مصدومیت یامگا به تیم آمد نتوانست نظر کادر فنی استقلال را جلب کند. رضا میرزایی هم بعد از مصدومیت رباط صلیبی با وجود طی شدن دوره درمانی نتوانست خودش را به ترکیب تحمیل کند. مهدی‌پور هم که فصل گذشته با مصدومیت رباط صلیبی مواجه شد با توجه به روند درمان مصدومیتش حداقل تا نیم فصل از لیست استقلال خارج شد.
  • لژیونر سرشناس به ایران نمی‌آید

    دنياي اقتصاد: گویا یک لژیونر سرشناس به پیشنهاد حضور در لیگ برتر ایران و توپ زدن برای استقلال پاسخ منفی داده است. آن‌طور که خبرگزاری تسنیم نوشته، سامان قدوس هافبک تیم ملی فوتبال کشورمان که فصل گذشته در برنتفورد انگلیس حضور داشت یکی از گزینه‌های جواد نکونام برای پیوستن به تیم فوتبال استقلال بود. قدوس اما در مذاکراتش اعلام کرد قصد حضور در ایران را ندارد و به همین دلیل به درخواست باشگاه استقلال برای پیوستن به این تیم پاسخ منفی داد. در فهرست زمستان گذشته جواد نکونام هم نام بازیکنانی مثل علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی به چشم می‌خورد که آنها تمایلی برای بازی در ایران نشان ندادند.
  • پاتک لالیگایی

    دنياي اقتصاد: اگر خبر عدم تمدید قرارداد اوسمار با پرسپولیس همه جا پخش شده، وضعیت نیمکت استقلال هم هنوز به‌طور کامل مشخص نیست. جواد نکونام با آبی‌ها قرارداد دارد، اما باشگاهی که هنوز مدیرعامل ندارد، قاعدتا برنامه‌های فصل آینده‌اش را هم نمی‌داند. به خصوص که الان هم جامعه هواداری در حمایت و انتقاد از نکو دو پاره شده‌اند و هم پیشکسوتان باشگاه. حالا حق با کدام جبهه است؟
  • آقای فوق برنامه!

    دنياي اقتصاد: تنها یک هفته پس از پایان مسابقات لیگ بیست‌‌‌وسوم، بار دیگر اسم علیرضا بیرانوند با یک خبر حاشیه‌‌‌‎ای تکراری سر زبان‌‌‌ها افتاده است؛ احتمال فسخ قرارداد او با پرسپولیس! داستان دقیقا مثل تابستان قبل است.
  • فقط می‌بازیم؛ با مربی یا بی‌مربی!

    دنياي اقتصاد: آخرین بازی تیم ملی والیبال در هفته دوم لیگ ملت‌ها هم با شکست همراه بود تا ایران تنها تیمی باشد که در مقابل تعداد بردهایش عدد صفر ثبت شود! حتی شوک برکناری پائز و حضور دستیارش پیمان اکبری هم کارساز نبود و روز گذشته تیم ملی با نتایج ۲۵بر۲۲، ۲۳بر۲۵، ۲۳بر۲۵ و ۲۵بر۲۷ در مجموع ۳بریک به ترکیه هم باخت؛ کشوری که برای نخستین بار حضور در لیگ ملت‌های والیبال را تجربه می‌کند. این شکست که با نخستین برد تاریخ ترکیه در لیگ ملت‌ها همراه شد، نه تنها ایران را دوباره به قعر جدول دور گروهی برد، بلکه با کسر شش امتیاز در رنکینگ فدراسیون جهانی باعث شد ایران رتبه شانزدهمی خود را از دست بدهد و تیم ملی بلژیک جایگزینش شود. با این روند، هیچ بعید نیست که سقوط آزاد رنکینگ تیم ملی سبب شود تا جمهوری چک هم بالای سر والیبال ایران ظاهر شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر