پروازهای شهری، پرنده‌های رویایی

رویای پرواز از گذشته‌های دور همواره همراه انسان بوده است. با گسترش فناوری و رشد صنعت این رویای دیرینه برآورده شد و به اشکال مختلف با ساخت هواپیماها و وسایل پرنده جدید محقق شده است.

با ساخت هواپیماها و ابزارهای نوین پروازی فاصله‌ها کاهش یافته است و این روند پیشرفت همچنان ادامه دارد تا جایی که موضوع استفاده از تاکسی‌های هوایی، یا وسایل پرنده بدون سرنشین برای تحویل محموله‌ها و بسته‌های پستی در شهرها توسط سایت بزرگ Amazon در حال پیگیری برای اجرایی شدن است. استفاده از خودروها برای جابه‌جا‌یی و دور زدن ترافیک شهری مدت‌ها پیش و قبل از توسعه وسایل پرنده سبک با قدرت بالا موضوعی تخیلی به نظر می‌رسید. با ساخت وسایل پرنده مانند کوادکوپترها امروزه این امکان موضوعی خیالی و دور از ذهن نیست. در حال حاضر وسیله‌ای پرنده که امکان حمل یک نفر را با سرعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به مدت ۲۳ دقیقه دارد در حال گذراندن مراحل آزمایشی است. این وسیله که شبیه کوادکوپترهای فیلمبرداری است توسط شرکتی چینی با نام Ehang ۱۸۴ ساخته شده است و در نمایشگاه CES ۲۰۱۶ در لس آنجلس رونمایی شد. در این وسیله، مسافر با استفاده از یک تبلت مقصد را به دستگاه می‌دهد و دستگاه بر‌اساس مختصات داده شده به‌طور خودکار او را به محل مورد نظرش می‌برد.

سازندگان ایهانگ امیدوارند که اختراعشان بتواند در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شود و در حجم انبوهی به‌فروش برسد. استفاده از این نوع پرنده‌ها علاوه بر کاربرد حمل نفرات و بسته‌های پستی می‌تواند در بخش‌های مورد نظر جای خودروها را بگیرد. یکی از موارد استفاده حمل مجروحان در ارتش یا حمل بیماران به بیمارستان است. با توجه به حل شدن مساله اصلی یعنی امکان حمل وزنی معادل وزن انسان کاربرد‌های متنوعی می‌توان برای آن تعریف کرد. با توجه به کاملا خودکار بودن این وسیله امکان استفاده از آن برای تمام افراد فراهم است و نیاز به گذراندن دوره‌های پروازی نیست که مزیتی مهم و رقابتی برای این دستگاه فراهم کرده است. موارد زیادی بر سر راه استفاده از این ابزارها وجود دارند و شرکت‌های سازنده باید چالش‌های زیادی را برای حذف خودروهای خدماتی و افرادی که در حال حاضر این وظایف را انجام می‌دهند پشت سر بگذارند. مهم‌ترین چالش رعایت نکات ایمنی و کم خطر بودن استفاده از این نوع ابزارها و پرنده‌هاست. شرکت‌های سازنده باید سیستم‌های پشتیبانی کاربردی و عملیاتی را برای این پرنده‌ها در نظر بگیرند.

البته ایده خودروهای پرنده‌ای که کاملا خودکار عمل کند، طرفداران بیشتری دارد؛ چرا‌که در صورت عدم نیاز به پرواز می‌توان از خودرو برای تردد استفاده کرد؛ اما موارد استفاده پر هیجانی که برای ایهانگ و وسایل پرنده شبیه به آن تعریف شده است توان حل بسیاری از مشکلات در بخش‌های گوناگون نظامی، صنعتی، شهری، خدماتی و حمل و نقل را در خود دارد. در حال حاضر فناوری علاقه زیادی به خودکار کردن وسایل نقلیه و کاهش نقش انسان در هدایت و کنترل آنها دارد. در حال حاضر تیم‌های زیادی روی روش‌های حمل و نقل هوایی انفرادی کار می‌کنند که اکثر آنها جنبه دانشگاهی و تحقیقاتی دارد.