شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • افغانستان؛ شریک تجاری مهم خراسان

    دنیای اقتصاد،سپهر استیری- طی چندماهه گذشته دیگر نه تنها دولت بلکه بسیاری از مراکز تحقیقاتی درصدد تبیین راهکاری برای خروج از وضعیت رکود تورمی بودند که شاید مهم‌ترین دستاورد این تلاش‌ها را بتوان در بسته خروج از رکود دولت یازدهم خلاصه کرد . از آنجایی که رکود تورمی ناشی از مشکلات طرف عرضه اقتصاد کشور است در نتیجه با نگاه صرف به طرف تقاضا نمی‌توان رکود تورمی را تحلیل، تبیین و چاره‌جویی کرد. اما برای رفع مشکلات طرف عرضه نیز نمی‌توان به سیاست‌هایی که منجر به تزریق نقدینگی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود، مبادرت ورزید.
  • دستیابی به الگوی توسعه پایدار؛ رویکرد اصلی فناوری نوین ساختمانی

    دنیای اقتصاد-مدیرعامل منطقه نمونه گردشگری سپاد خراسان گفت: فناوری‌های نوین در اندیشه برطرف کردن مشکلات و چالش‌های فعلی صنعت ساختمان است و می‌تواند با استفاده از مواد و مصالح جدید، راه حل مناسبی برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور باشد. به گزارش دبیرخانه دائمی همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، دکتر سید مهدی درهمی اظهار کرد: با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های رشد اقتصادی می‌توان درجهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و همچنین تامین عدالت اجتماعی تلاش کرد. وی افزود: این رویکرد در فناوری‌های نوین ساختمان مزیت‌هایی همچون صرفه اقتصادی، کاهش ضایعات و هدر رفت مواد و مصالح را نسبت به روش سنتی دارد و در آن دقت کارخانه‌ای جایگزین دقت کارگاهی می‌شود و ارتقای شاخص کیفی ساختمان را در پی دارد.
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان با حذف موانع

    دنیای اقتصاد-گروه صنعت-نایب رییس اول و دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور در شهرک صنعتی توس از بزرگ‌ترین واحد تولید و بسته‌بندی چای در شرق کشور بازدید کردند. در این بازدید که با حضور مدیران گروه تولیدی شاهسوند انجام شد، هیاتی از اتاق بازرگانی ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف و خطوط تولید و بسته‌بندی این واحد صنعتی، به گفتگو و تبادل نظر با دست اندرکاران مجموعه پرداختند.
    نایب رییس اول اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این بازدید با تاکید بر اهمیت حمایت از تولیدکنندگان به عنوان موتورهای محرک اقتصاد کشور گفت: امروز از مجموعه‌ای بازدید کردیم که به‌صورت سنتی در چند نسل در واردات، بسته‌بندی و توزیع چای فعالیت داشته‌اند و نسل اخیر توانسته با یک توسعه سریع و همه جانبه، به نوعی زحمات بیش از یکصد ساله خانواده خودش را در این حوزه متبلور کند و به‌صورت یک برند معتبر در جامعه مطرح شوند.
  • شناسایی بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ فقره تخلف ساختمانی در شرق مشهد

    دنیای اقتصاد- شهردار منطقه پنج مشهد از شناسایی چهار هزار و ۷۰۰فقره تخلف در حوزه خدماتی این شهرداری خبرداد . حسن هدایتی گفت : این میزان تخلف ساختمانی شناسایی شده در مقایسه با سال گذشته رشد دو و نیم درصدی داشته است . وی با بیان اینکه عمده مشکلات موجود در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه به حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در این مکان‌ها مربوط می‌شود، افزود: اهمیت و تأثیرگذاری سوء این تخلفات در کیفیت و کمیت زندگی شهری و توسعه شهر می‌طلبد تا نگاه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشیم و بی‌تفاوتی امروز و عدم توجه به چنین مواردی در واقع تظلم و اجحاف در حق آینده شهر و نسل آتی ساکنان شهر مشهد خواهد بود.
  • نقش مدیریت شهری در تحقق توسعه فرهنگی

    سمانه شهرکی امروزه فرهنگ مقوله‌ای اجتناب‌ناپذیر در زندگی اجتماعی و فردی افراد جامعه محسوب می‌شود و یکی از ارکان اصلی تشکیل حکومت‌ها به شمار می‌آید. درواقع جمله معروف «کشوری که دارای فرهنگی عمیق‌تر است، از رشد و غنای بیشتری در عرصه بین‌المللی بر خوردار است. » جمله‌ای است که بسیاری از نظریه‌پردازان حوزه سیاست برآن تاکید دارند. اما در این خصوص با توجه به اهمیت این موضوع و نقش آن در رشد و توسعه جوامع این سوال مطرح می‌شود که مجموعه‌های مختلف حاکمیتی، مدیریتی و اجتماعی تا چه حد از این ظرفیت برای پیش‌برد اهداف خود و جامعه استفاده کرده‌اند؟
    در همین‌باره نگاهی به سیر تحول فرهنگ در کشورهای مختلف به ویژه در کشور خودمان نشان می‌دهد که آنچه به عنوان فرهنگ از آن یاد می‌شود، مجموعه‌ای از باورهای دینی، ملی و تاریخی است که امروزه آن را در جهان با عنوان «فرهنگ ایرانی- اسلامی» می‌شناسند و براساس همین نگاه بود که مقام معظم رهبری درسخنان خود بارها بر تقویت سبک زندگی ایرانی- اسلامی و توجه نخبگان حوزه و دانشگاه به آن تاکید داشته‌اند و شاید برای عملی شدن این نگاه است که در سال‌های اخیر مدیریت شهری وارد این عرصه شده و با افزایش توجه به فرهنگ اسلامی- ایرانی سعی در تغییر و تثبیت آن در زوایای مختلف زندگی شهروندان دارد .
  • تاجیکستان؛ آغاز مسیر صادرات به آسیای میانه

    دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات فنی، مهندسی ایران اظهار کرد: تاجیکستان با توجه به عضویت در CIS و همکاری خوب اقتصادی با کشورهای همسایه خود، می‌تواند دروازه صادرات مجدد ایران باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری نمایشگاه های ایران، رحمان پورقربان درباره برنامه‌ریزی بخش خصوصی کشور در برگزاری نمایشگاه ایران در تاجیکستان، گفت: تاجیکستان فرصت‌های همکاری بی‌شماری با کشورهای همجوار خود دارد و برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند به گسترش صادرات ایران به سایر کشورهایی که در بازار تاجیکستان حضور دارند، کمک کند.
  • موفقیت توان‌یاب مشهدی در مسابقات ملی مهارت

    دنیای اقتصاد- توان‌یاب مشهدی موفق به کسب دیپلم افتخار اولین دوره مسابقات ملی مهارت ویژه افراد معلول شد. محمد صاحبی که از کارآموزان مجتمع آموزشی نیکوکاری توان‌یابان مشهد است توانست در رشته طراحی گرافیک رایانه‌ای به این مهم دست یابد. مسابقات ملی مهارت هر ساله توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود. .
  • درس‌های جنگ برای اقتصاد

    مرتضی مرتضوی کاخکی یکی از اصول مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی، مردمی شدن اقتصاد است. ولی راهکارهای مردمی شدن اقتصاد چیست؟ و آیا تجربه‌ای در این زمینه وجود دارد که به کمک سیاست گذاران بیاید؟ نگاهی به تجارب انقلاب اسلامی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. انقلابی مردمی که در هنگامه رشد و نمو خود و برای غلبه بر مشکلات پیش رو هر روز نهادی متناسب با نیازهایش را ایجاد می‌نمود. از کمیته‌های مردمی برای حفظ امنیت محلات و شهرها گرفته تا بسیج و سپاه برای رویارویی با مخاطرات داخلی و خارجی یا کمیته امدادی که از رسیدگی به نیاز خانواده‌های مبارزان شکل گرفته و پس از پیروزی انقلاب فعالیت خود را گسترش می‌دهد.
  • رشد اقتصادی؛ مطلوب اما ناکافی

    دنیای اقتصاد-جلسه شورای استانی برنامه ریزی و توسعه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد و علیرضا رشیدیان در این جلسه به تشریح دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان پرداخت. ارائه آمارهایی از آمادگی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح های کلان اقتصادی در استان،تامین اعتبار طرح های عمرانی دارای اولویت در سال های ۹۳ و ۹۴، کاهش تورم خراسان در مقایسه با تورم کشور، اعلام خبر آغاز طرح سرشماری عمومی کشاورزی و همچنین غیررضایت‌بخش خواندن حرکت اقتصادی استان از جمله محورهای صحبت های استاندار خراسان رضوی در این نشست بود.
  • انتخاب قند چناران به عنوان«واحد نمونه سبز»

    دنیای اقتصاد- شرکت قند چناران به عنوان واحد نمونه سبز خراسان رضوی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۳ معرفی شد. مدیرعامل کارخانه قند چناران با اعلام این خبر گفت: با توجه به اقدامات مناسبی که این شرکت در راستای حفاظت از محیط زیست انجام داده، شرکت قند چناران توانست در سال ۹۳ به عنوان«واحد نمونه سبز» برگزیده شود.
    علی ناظران عنوان کرد:‌ خریداری ماشین‌آلات جدید برای کاهش ضایعات، تنظیم دور موتور به منظور کاهش مصرف انرژی، کاشت ۳ هزار اصله نهال و تصیفه آب حاصل از شستن چغندرقند برخی از اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ محیط زیست است.
  • مشکلات و جاذبه‌ها صادرات به افغانستان

    محمد مهدی جوانمرد قصاب* بازار افغانستان دارای جاذبه‌های بسیاری است که می‌تواند صادرکنندگان خراسان رضوی را به خود جلب نماید. همچنین کالایی که در خراسان رضوی تولید می‌شود نیز برای افغان‌ها دارای جاذبه است. صادرات به افغانستان به دو بخش صادرات کالا و صادرات خدمات فنی- مهندسی تقسیم می‌شود. در بحث کالایی، قدرت خرید افغان‌ها تعیین می‌کند که توان صادرات چه کالاهایی را دارا هستیم، از آنجایی که قدرت خرید در افغانستان پایین است به طور معمول کالاهایی ارزان قیمت به این کشور صادر می‌شوند.
    نکته مهم این است که ما در خراسان رضوی یک تیم منسجم و یک برنامه‌ریزی کامل برای صادرات به افغانستان نداریم و بعضا تلاش‌ها در این راستا به سمینارهایی که در این زمینه برگزار می‌شود، خلاصه شده است.
  • عکس‌هایی که تا به حال دیده نشده‌اند

    دنیای اقتصاد-نخستین نمایشگاه الکترونیکی عکس، ویژه هفته دفاع مقدس با نمایش بیش از ۴۰۰ قطعه عکس از مناطق مختلف عملیاتی هشت سال دفاع مقدس در وبسایت منطقه تجاری گردشگری سپاد گشایش یافت. به گزارش روابط عمومی شرکت سپاد با گشایش این نمایشگاه عکس، علاوه بر نمایش عکس‌هایی از دوران دفاع مقدس که تا به حال دیده نشده است، خاطره‌ها و اشعار سروده شده آن نیز به‌صورت الکترونیکی قابل نمایش برای بازدید عموم است. عکس‌های این نمایشگاه از طرف ده هزار سهام‌دار ایثارگر منطقه تجاری گردشگری سپاد از سطح کشور در طی ۲ دوره فراخوان، جمع‌آوری و به نمایش درآمده است.
  • مشکلات بازار اجاره مسکن

    هومن افشار با پایین آمدن قدرت خرید مردم، میزان اجاره‌نشینی در کشور افزایش قابل توجهی داشته است. به نحوی‌که تورم، مسکن اجاره‌ای را تشدید نموده و سیر معکوسی را نسبت به بازار خرید و فروش در پیش گرفته است. اشکال اساسی در طرح‌های اجرا شده در حوزه مسکن را می‌توان در برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و ضربتی برای حل این معضل جستجو کرد. آنچنان که هم‌اکنون نیز با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن تنها برای یک سوم متقاضیان امکان پرداخت تسهیلات فراهم خواهد شد و همچون گذشته تنها نیاز بخشی از جامعه مرتفع می‌شود.
    بازار اجاره مسکن در مشهد نیز سیر صعودی داشته و حداقل بودجه مورد نیاز برای اجاره یک واحد آپارتمان سوئیت، ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  • تقدیر معاون رئیس جمهوری از معاونت فرهنگی شهرداری مشهد

    دنیای اقتصاد-معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با ارسال لوح تقدیر و پیام، از فعالیت‌های شهرداری مشهد در گرامیداشت مقام فردوسی تقدیر کرد . به گزارش روابط‌عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، مسعود سلطانی‌فر طی نامه‌ای از حسین شادکام، معاون فرهنگی و اجتماعی و احسان ثانوی، مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد تقدیر کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «شایسته دانسته از مساعی و تلاش مبرهن جناب‌عالی در خلال برگزاری بزرگداشت خجسته حکیم توس تقدیر و سپاسگذاری نموده و توفیق و سرافرازی‌تان را در پناه توجهات حضرت ثامن‌الحجج(ع) مسئلت نماییم.
  • تکمیل پارک موضوعی بهار تا دو سال آینده

    دنیای اقتصاد- شهردار مشهد در بازدید از مراحل احداث بوستان موضوعی بهار اظهار کرد: این پروژه زمانی اثربخشی لازم را خواهد داشت که در بازه زمانی مناسب به بهره ‌برداری برسد و اگر عزم جدی داشته باشیم می‌توان این پارک را ظرف ۲ سال به بهره‌برداری رساند. سید صولت مرتضوی افزود: تصمیم هیات اجرایی جهت تحویل فاز به فاز این پروژه تدبیر خوبی است اما از آنجا که سرنوشت این پارک با دو قسمت آب‌راهه تاریخی و مسیر شادی گره خورده است، باید تصمیم لازم در این زمینه اتخاذ شود.
    شهردار مشهد تصریح کرد: مسیر شادی، قابلیت واگذاری به بخش خصوص را دارد که می‌توان آن را به سازه‌های سبک نیز اجرا نمود تا کار سرعت یابد و سپس در خلال بهره‌برداری به تغییرات در آن پرداخت.
  • افتتاح نمایشگاه «ایران کام ۲۰۱۴»

    دنیای اقتصاد-مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی «ایران کام ۲۰۱۴» در مشهد گفت: نمایشگاه بین‌ا‌لمللی کامپیوتر و مخابرات « ایران کام ۲۰۱۴» در فضایی بالغ بر ۱۸ هزارمتر مربع و باحضور ۱۴۰ شرکت داخلی و خارجی، سوم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد گشایش می‌یابد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری نمایشگاه‌های ایران، عباس‌علی خاکسار با اشاره به جزئیات پایانی اقدامات انجام شده برای بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات شرق کشور، اظهار کرد: پس از برنامه‌ریزی برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران کام در مشهد در شش ماه فعالیت مدیران نمایشگاهی کشور،این نمایشگاه با حضور ۱۱۰ شرکت داخلی و ۳۰ نمایندگی خارجی از ۳ تا ۷ مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با محوریت دولت الکترونیک و هوشمندسازی مدارس و حضور فعال شرکت‌های داده‌پردازی اینترنت برگزار می‌شود.
  • برگزاری اولین همایش راهبردی توسعه گردشگری در مشهد

    ایسنا-رییس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: اولین همایش بین‌المللی علمی و راهبردی « توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش‌ها و چشم‌اندازها»، ۲۶ الی ۲۸ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود. دکتر مژگان عظیمی هاشمی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این همایش که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، با مشارکت دانشگاه‌ها، وزارت‌خانه‌های مربوط، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراه است.
    وی ادامه داد: وبسایت این همایش تا به حال ۴۰۰ مقاله و ۱۴۰ هزار بازدیدکننده را دارا بوده‌ است و امیدواریم در قالب دو روز برگزاری این همایش، سند راهبردی چالش‌ها و توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران آماده شود.
بیشتر