شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه

  • قیمت فولاد، روی مدار نزولی

    احمد صراف کارشناس بورس کالا فولاد و محصولات فولادی در سال ۹۳ روزهای پر پیچ و خمی را پشت سر‌گذاشتند. در شرایطی که بازار فولادهای وارداتی به کشور تحت تاثیر نوسانات مثبت نرخ ارز، از مدار کاهشی گذشته تاحدودی فاصله گرفته ، اما بازار دیگر مصنوعات فولادی تولید داخل به خصوص میلگرد کماکان با کاهش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. هم‌ اکنون بازار فولاد عاری از هرگونه تحرک و جنب و جوش، روزهای معاملاتی خود را یکی پس از دیگری پشت سر‌گذاشته و با نزدیک‌تر شدن به تعطیلات روزهای پایانی ماه صفر، بیش از پیش در لاک احتیاط و بی‌رونقی فرو رفته است.
  • تقاضا برای شمش کاهش یافته است

    مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: شمش با میلگرد فرق دارد و نباید آن را برای انباشت در انبار تولید کرد بلکه باید آن را به مرحله فروش رساند، زیرا شمش بر مبنای سفارش تولید می‌شود. اما به دلیل مشکلات رکود و بر اساس مشتریان فرضی، شمش تولید کرده و در انبار نگه می‌داریم. عبدالمجید شریفی، در خصوص اینکه آیا شمش فولاد خوزستان غیر از بورس جای دیگری نیز عرضه می‌شود یا نه، اظهار کرد: صددرصد شمش تولیدی ما در بورس عرضه می‌شود، با این تفکیک که ۴۰ درصد مستقیم و ۶۰ درصد بر اساس مصوبات کارگروه فولاد به کارخانه ها عرضه و سپس به بورس می رود.
  • آخرین وضعیت طرح‌های نیمه تمام، کنسانتره و گندله آهن بررسی شد

    در جلسه ای با حضور وزیر صنعت، معدن وتجارت، معاونین و مدیران عامل شرکت‌های کنسانتره وگندله سنگ آهن، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این طرح ها بررسی شد. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده در این جلسه گفت: شخصا موانع موجود در تکمیل زنجیره تولید فولاد و رفع مشکلات پیش‌روی طرح‌های نیمه‌تمام کنسانتره و گندله آهن را پروژه به پروژه پیگیری می کنم.
    وزیر صنعت، معدن وتجارت تاکید کرد : ساماندهی در حلقه های زنجیره تولید نهایی فولاد از مراحل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و ذوب باید با سرعت بیشتری دنبال شود.
    وی تصریح کرد : برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در چشم انداز ۱۴۰۴ نیاز به حرکت جهشی در تک تک بخشهای زنجیره‌ فولاد وجود دارد.
  • واردات ارزان فولاد چین، مشکل تازه تولیدکنندگان

    رییس انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان اینکه واردات ارزان فولاد از چین به مشکلات قبلی تولیدکنندگان از جمله کمبود منابع مالی آنها اضافه شد،گفت: این در حالی است که سیستم بانکی، پرداخت سرمایه در گردش را به تولیدکنندگان وعده داده است. بهرام سبحانی، با اشاره به اینکه افزایش حجم واردات ارزان فولاد چین به کشور نگرانی زیادی را برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است، اظهار کرد: قیمت سنگ آهن و هزینه‌های تولید در کشور چین بسیار پایین است به همین دلیل با افزایش حجم صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف از جمله ایران، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی این کشورها به وجود می‌آورند.
  • لزوم تقویت امکانات زیربنایی تولید فولاد و سنگ آهن

    محمدجعفر کرمپور، کارگزار، موسس بورس و مدیرعامل شرکت "همگامان فلز کاوه" از سال ۱۳۵۰ در ذوب آهن اصفهان مشغول به فعالیت شد و در بخش‌های مختلف مالی و بازرگانی ذوب آهن حضور داشت. وی در سال ۱۳۶۲ به شرکت فولاد اصفهان پیوست و در سال ۱۳۶۵ در واحد مرکزی شرکت فولاد با عنوان مدیر نظارت بر بررسی‌های مالی و اقتصادی در تهران مستقر شد. در همین حوزه، متعاقبا سمت هایی همچون قائم مقام مالی و بازرگانی شرکت فولاد را برعهده داشت و در سال ۱۳۷۹ در صندوق بازنشستگی شرکت فولاد به عنوان عضو هیأت مدیره مشغول به کار شد. وی همزمان مدیریت شرکت "سیولکس کالا" را برعهده گرفت.
  • افت قیمت در بازار صادرات ورق چین

    به رغم بهبود قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین به دلیل کاهش عرضه، قیمت‌های صادراتی برای دومین هفته متوالی کاهش یافت. آخرین قیمت پیشنهادی در بازار صادرات ورق گرم این کشور با ٣ دلار کاهش، ٤٥٥ تا ٤٦٠ دلار هر تن فوب ثبت شد و برخی کارخانه‌های کوچک ٤٥٠ دلار نیز پیشنهاد می‌دادند. اخیرا افت ارزش لیر ژاپن و وون کره، قیمت‌های صادراتی این دو کشور را رقابتی کرده و محصولات ارزان قیمت روسیه و اوکراین نیز با چین رقابت می‌کنند. همچنین آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین ٣ دلار در هر تن بهبود داشته و به ٤٩٨ تا ٥٠٣ دلار در هر تن، با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.
  • قیمت سنگ آهن به یکصد دلار باز نمی‌گردد

    با رسیدن قیمت سنگ‌آهن به پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته، بی اچ پی هشدار داد که این کالا ممکن است هرگز مجددا به سطح یکصد دلار در هر تن بازنگردد. امسال سنگ آهن چندبار صعود قیمت کوتاهی را تجربه کرد، اما نتوانست از روند نزولی خارج شود و تقریبا ۵۰ درصد از ارزش خود را از سطح ۱۳۵ دلار در هر تن که ابتدای سال ۲۰۱۴ داشت، از دست داد.
    افت شدید قیمت سنگ آهن به معدنکاران کوچک استرالیایی ضربه شدیدی زده و شرکت‌هایی مانند اطلس آیرون، بی سی آیرون و مونت گیبسون آیرون به سختی در تلاش هستند تا ورشکسته نشوند.
  • افزایش ۸۵ درصدی صادرات فولاد چین به ایران

    گمرک چین اعلام کرد که صادرات آهن و فولاد این کشور به ایران در دهمین ماه سال ۲۰۱۴ با رشد قابل توجه ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۷۵ میلیون دلار رسید. بر اساس این گزارش، چین در ده ماه نخست سال جاری میلادی ۶۳۸ میلیون دلار آهن و فولاد به ایران صادر کرده است. صادرات آهن و فولاد چین به ایران در ماه های ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۴ با رشد قابل توجه ۵۱ درصدی(به لحاظ ارزش) نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ده ماهه نخست سال میلادی گذشته ۴۲۱ میلیون دلار آهن و فولاد به ایران صادر کرده بود.
بیشتر