شماره روزنامه ۵۹۹۵
|

ویژه نامه

  • تشکیل ستاد ملی باز آفرینی شهری گامی بنیادین در ایجاد و تقویت شبکه‌های همکاری کنشگران

    دنیای اقتصاد: نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری به منظور تحقق اهداف «سند ملی راهبری احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمند سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری» با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهوری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اصغر میرمحمد صادقی معاون رئیس کل بانک مرکزی، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی و نمایندگان ۱۶ وزارتخانه، در وزارت راه و شهر سازی برگزار شد.
  • به سوی دستور کار شهری جدید

    نابسامانی شهرها زندگی شهروندان را دچار مخاطرات و اختلالات فراوان و کیفیت سکونت را به نازل‌ترین سطح خود رسانده است. نمودهای این نابسامانی در پهنه‌های مختلف شهری به شکل عرصه‌های ناکارآمد، بخش‌های وسیعی از شهرها را در بر گرفته و جمعیت قابل توجهی از ساکنان شهر مستقیم و یا غیرمستقیم از مسائل و مشکلات آن رنج می‌برند. مهمترین مسائل مبتلا به شهرها به ویژه کلان‌شهرهای کشور عبارتند از:
    - فقر شهری، مشتمل بر فقر درآمدی، فقر بهداشتی- آموزشی و خدمات اجتماعی، فقر خدمات پایه (زیربنایی و روبنایی) از قبیل شبکه آب سالم، توزیع برق و سایر خدمات زیربنایی و خدمات درمانی، فقر امنیت و بسیاری محرومیت‌های دیگر

    - ناکارآمدی نظام جابه‌جایی، تحرک، جنبش و پویایی شهری در یک نظام ساختاری و یکپارچه شهری
    - نابرابری‌های فضایی- کارکردی، توسعه نامتعادل و ناهماهنگ و توزیع نابرابر خدمات
    - بحران هویت، تنزل ارزش‌ها، افت منزلت اجتماعی- مکانی و بی‌توجهی به حفاظت و حراست از میراث معنوی- طبیعی و ملموس
    - تاب آوری پایین شهرها در مواجهه با بلایا و مخاطرات، کاهش ایمنی، خطرپذیری و ریسک
    - تنزل کیفی محیط‌زیست، آلودگی‌ها، بحران آب، تخریب زیست‌بوم‌ها، کمبودها و توزیع نامناسب فضای سبز
    ناکارآمدی نظام طرح‌ریزی و برنامه‌های توسعه شهری در مواجهه با مسائل فوق، برضرورت توجه و تدوین یک دستور کار شهری جدید می‌‌افزاید.
  • مدیریت برنامه ها و اقدامات سخت افزاری با رویکرد محرک برنامه های بازآفرینی شهری

  • تقویت حرفه‏گرایی و اخلاق عمومی

    دکتر عباس آخوندی
    دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی ۱۲تشکل حرفه‏ای برای راه‏اندازی خانه گفتمان شهر و معماری در ۲۱مردادماه ۹۴ بر نکات ارزشمندی در باب حرفه گرایی و اخلاق عمومی تاکید کرد. وی معماری را بزرگترین نشان میراث معنوی ملت‏ها دانست که یک جنبه واقعی از سبک زندگی هر دوره را نشان می‏دهد و گفت: برای آنکه بتوان بر آشفتگی هویتی موجود در شهرها غلبه یافت، بزرگترین و محکمترین تکیه گاه می‏تواند حرفه باشد.

    جلای هویت به عنوان محصول مجموعه دانش، علم و فرهنگ و حل مشکلات آن در حوزه‏های مختلف توسط حرفه‏ورزان امکانپذیر است.
  • مدیریت برنامه ها و اقدامات نرم افزاری با رویکرد ظرفیت سازی و توانمندسازی

  • اساس کار در بافت‌های ناکارآمد انضباط اجتماعی باشد

    دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه رویکرد هایمان و جنس کار در موضوع بازآفرینی شهری باید نرم‌تر باشد گفت: در واقع برای این‌که وارد محیط‌های آسیب پذیر شویم و از منظر اقتصادی، فنی، حقوقی و غیره مبحث بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار دهیم، باید به این آسیب‌ها به عنوان یک پدیده‌ای اجتماعی بنگریم. زمانی که موضوع را از منظر اجتماعی بررسی می‌نماییم باید با بستر اقتصادی این پدیده اجتماعی را مهار کنیم و این روند باید روح حاکم بر آئین نامه ای باشد که در حال نگارش آن هستیم و هر جا بندی است که با آن مغایرت دارد باید اصلاح شود.
  • تقویت نهادی توسعه محلی از طریق خانه محلات و دفاتر تسهیل‌گری

    مهندس مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نشست ستاد ملی بازآفرینی گفت: در حال حاضر اتفاقات خوبی در مناطق حاشیه‌ای رخ داده است؛‌ همچنین تلاش‌هایی که برای ساماندهی محله‌های هدف بازآفرینی صورت گرفته، جالب توجه است.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی به اهالی خود محله‌ها واگذار شود، ادامه داد: از دیگر اتفاقات خوب در این راه، محله‌محور بودن برنامه‌های ساماندهی محلات هدف احیا و بهسازی شهری است.
بیشتر