شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه

  • استقبال گرم از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

    «هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور»، «دومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی» و «نخستین همایش اقتصاد ایران در پساتحریم» به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم، به‌ صورت رسمی با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور‌خارجه و حسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در تاریخ دوشنبه ۱۸ آبانماه در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی کیش افتتاح شد.
  • چشم‌انداز روشن اقتصاد - ۴ آذر ۹۴

    حسن رضا دلیری
    حضور چشمگیر فعالان صنعت بورس، بانک و بیمه در کنار بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور در دومین دوره نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی جزیره کیش در مقایسه با برگزاری اولین دوره این نمایشگاه بیانگر چشم‌اندازی روشن و امیدوارکننده پیش روی اقتصاد کشور است.
    از طرفی دیگر با توجه به مسئله رفع تحریم‌ها و گسترش روابط بین‌الملل با سایر کشورها در مانیفست روابط خارجی کشور مسئله بهره‌گیری از ابزارها و نهادها و خدمات نوین پولی و مالی در سطح بین‌الملل در کنار بومی‌سازی این ابزارها، یکی از نیازهای اساسی در حوزه بازار پول و سرمایه است.
  • لزوم افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه

    ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزارت امور خارجه با حضور در هفتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور گفت: شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که باید از فرصت‌های موجود در زمینه اقتصادی به‌طور مناسب استفاده کرد.

    وی با اشاره به اینکه هم‌زمان با رفع تحریم‌ها باید در داخل کشور هم آمادگی بیشتری داشته باشیم، تشریح کرد: خصوصی‌سازی یکی از مباحث مهم در هر دولت است و عملکرد ما در این دوران باید به گونه‌ای باشد که به سمت خصوصی‌سازی بیشتر حرکت کرده و سهم دولت را از اقتصاد به رقم‌های کمتر کاهش دهیم. در حال حاضر از ۱۵ کشور حوزه خلیج فارس، ۱۱ کشور دارای منابع نفت و گاز هستند و ۴ کشور دیگر فاقد این منابع هستند.
  • سرمایه‌گذاری انتخاب نیست، ضرورت است

    در نشست تخصصی بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع چالش‌های حقوقی و سیاسی در عصر پساتحریم که در سالن خلیج‌فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، دکتر محمد خزاعی، معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به تبیین ضرورت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت.

    خزاعی با تاکید بر این که همایش اقتصاد ایران در پساتحریم: کیش دروازه ورود یک رویداد مهم و پایه‌ای است، گفت: سرمایه‌گذاری به معنای اعم (چه داخلی و چه خارجی) نوعی انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.
  • آغاز به کار دبیرخانه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۶

    به دنبال استقبال فعالان اقتصادی، مدیران و سیاست‌گذاران حوزه‌های بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی از هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و دومین نمایشگاه بین‌المللی، بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و با توجه به برنامه‌ریزی‌های گسترده ستاد برگزاری نمایشگاه، دبیرخانه نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۶ با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش آغاز به کار کرد.

    مدیر برگزاری نمایشگاه با اشاره به حضور ۲۱۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۵ گفت: با رفع کامل تحریم‌ها و رونق اقتصاد ایران امیدواریم همچون گذشته با تعامل سازنده و ارزشمند با سازمان منطقه آزاد کیش، اینوکس ۲۰۱۶ را در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ با حضور بسیار گسترده‌تر بازار پول و سرمایه ایران در کیش برگزار شود.
  • جذب سرمایه‌ خارجی،باید تسهیل ‌شود

    مهندس مهرعلیزاده، عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش از ایجاد یک منطقه آزاد مالی در کیش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دولت مصوبه ایجاد این منطقه را داده که در صورت اجرایی شدن می‌توان با روش‌های بسیار نوین و با اتکا به ابزارهای مالی که امروزه تحت عنوان مهندسی مالی در دنیا رواج پیدا کرده است به جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت.
    وی گفت: ایجاد این منطقه، جذب سرمایه‌گذار خارجی را تسهیل کرده و برخی مشکلات مربوط به مسائل بانکی، مالی، تضامینی و سرمایه‌گذاری را رفع خواهد کرد. مهرعلیزاده با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور گفت: با این که هنوز برجام به طورکامل اجرا نشده است، اما در کیش نمایشگاه بزرگی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و همایش بزرگی نظیر اقتصاد ایران در پساتحریم در زمینه‌های مالی و بازرگانی داخلی و خارجی برگزار شد.
  • دیدار چهره های شاخص اقتصادی از غرفه سازمان رسانه ای دنیای اقتصاد

    برخی از چهره ها و مسئولان شاخص اقتصادی کشور از جمله رییس سازمان بورس و اوراق بهاداراز غرفه سازمان رسانه ای دنیای اقتصاد در همایش کیش اینوکس ۲۰۱۵ بازدید کردند.

    محمد فطانت در بازدید از نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در ایران در دوران پساتحریم که در کیش برگزار شد، با اشاره به افزایش حضور شرکتهای ایرانی و خارجی در نمایشگاه امسال در مقایسه با سال گذشته، از بهبود فضای کسب وکار در ایران خبر داد. وی در بازدید از غرفه سازمان رسانه ای دنیای اقتصاد در این نمایشگاه گفت: با ایجاد فرصت های جدید برای بازار سرمایه کشور ، باید با مدیریت مناسب، زمینه های عملیاتی سرمایه گذاری و تولید در راستای بهبود فضای کسب وکار در ایران فراهم شود.
  • شرکت‌های کوچک می‌توانند نقش بزرگی در رشد اقتصادی داشته باشند

    به گزارش عصر بازار رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پنل نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در توسعه اقتصاد پساتحریم بیان کرد: تنها با آوردن پول نمی‌توان به رشد اقتصادی دست یافت و این مهم نیاز به موارد دیگری مانند ایجاد مؤسسات رتبه‌بندی و استانداردسازی بین‌المللی دارد.

    در این میان نقش اصلی را شرکت‌ها ایفا می‌کنند. البته وضعیت شرکت‌های داخلی نسبت به همتایان خارجی خود این است که داخلی‌ها می‌توانند سرمایه را در داخل کشور حفظ کنند. بهزاد سلطانی به دسته‌بندی شرکت‌های موجود در ایران اشاره و تشریح کرد: شرکت‌ها در ایران یا نوپا و کوچک هستند، یا متوسط و بزرگ.
  • باید هرچه زودتر به زبان مشترک برسیم

    نایب رییس هیات مدیره نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در پنل تخصصی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، به لزوم فراهم کردن پیش‌نیازهای حضور سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: صورت‌های مالی باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی تدوین شود. همچنین با حضور مؤسسات بین‌المللی می‌توان زبان مشترکی با خارجی‌ها داشته باشیم.
    هم‌اکنون بسیاری از قوانین ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور باید بازنگری شود و نیاز به بازنگری جامع احساس می‌شود تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی بلندمدت کنند و بدانند در چند سال آتی چه اتفاقی برای سرمایه‌هایشان خواهد افتاد.
  • ظرفیت پتروشیمی ۶۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

    حسن پیوندی، قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین گشایش هفتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی به ارایه گزارشی از شرایط فعلی کشور و چالش‌های پتروشیمی در دنیا پرداخت و افزود: پتروشیمی صنعتی است که بعد از انقلاب اسلامی شروع به فعالیت کرده است، همچنین ایران اولین کشور صاحب صنعت پتروشیمی در خاورمیانه است.

    وی ادامه داد: امروز در ایران ۶۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی داریم که از این میزان ۴۵ میلیون تن برداشت می‌شود، همچنین ۶۰ میلیون تن ظرفیت دیگر در حال اجرا است که تا سال ۹۷ یا ۹۸ به این ظرفیت خواهیم رسید.
  • بخش خصوصی در برگزاری این همایش هوشمندانه عمل کرده است

    رییس سازمان خصوصی‌سازی به انجام اقداماتی برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد بخش خصوصی بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: برخلاف کسانی که تصور می‌کنند اقتصاد را با دستور و تکلیف باید به جلو برد معتقدیم در صورت واگذاری امور به متخصصان، امکان دستیابی به توسعه وجود دارد.


    وی اضافه کرد: خصوصی‌سازی را باید به عنوان یک درمان برای دردهای اقتصادی کشور پیشنهاد دهیم.
  • زیرساخت‌های بورس انرژی برای ورود خارجی‌ها آماده است

    علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی، در حاشیه دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی گفت: با توجه به پیش‌بینی و دوراندیشی انجام شده بستر بورس انرژی به ویژه در زمینه الکترونیکی و تسویه پایاپای برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی کاملاً فراهم است.

    مدیرعامل بورس انرژی اضافه کرد: با توجه به وجود بازار فیزیکی برای معاملات فرآورده‌های نفتی به دلیل تنوع و کیفیت محصولات کشور در این زمینه، بورس انرژی محل خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد کشور است. وی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت ملی نفت می‌تواند منطقه آزاد کیش را به عنوان محلی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب کند و از پتانسیل‌های بورس انرژی در این زمینه بهره‌مند شود.
  • حامی رسمی پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

    ایران کشوری پهناور با تنوع زیستی غنی است ولی در دهه‌های اخیر تعدادی از گونه ‌های زیستی آن دچار انقراض شده‌اند. یوزپلنگ آسیایی، که به عنوان یوزپلنگ ایرانی نیز شناخته می‌شود، زمانی از شبه قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران تا شبه جزیره عربستان و سوریه پراکنده بوده است. امروزه این گونه در تمام گستره آسیایی خود به جز یک جمعیت کوچک و به شدت در خطر انقراض (بین ۵۰ تا ۱۰۰ قلاده) در ایران، از بین رفته است. حفاظت از این گربه‌سان که به استناد فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت (IUCN) به عنوان گونه‌های به شدت در معرض خطر معرفی شده از سال ۱۳۸۰ تحت عنوان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی (CACP) آغاز شد.
  • مناطق آزاد؛ فرصت‌هایی بی‌نظیر برای صادرات مجدد

    علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ابتدای این همایش در خصوص لغو تحریم‌های هسته‌ای و مذاکرات موفقیت‌آمیز ایران با کشورهای غربی بیان کرد: در تمام سال‌هایی که ایران درگیر مذاکرات هسته‌ای بود، تلاش بسیار زیادی شد تا از حقوق مسلم و استفاده از دانش و تکنولوژی ایران دفاع شود. سرانجام تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تلاشی خستگی‌ناپذیر و تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری توافقی عزتمندانه با در نظر گرفتن حقوق ملت ایران را به وجود آورد.

    وی در خصوص تلاش دولت در این سال‌ها به رغم تمام مشکلات بیان کرد: دولت اقدامات بسیار سازنده اقتصادی طی سال‌های اخیر داشته است که از آن جمله می‌توان به عزم دولت یازدهم در خصوص مهار تورم و کاهش آن به ۱۳.
  • اعلام غرفه‌های برتر

    به دنبال حضور و حمایت گسترده بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در دومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور در تاریخ ۱۸ لغایت ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۴ در جزیره کیش، از متخصصین، بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه ارزیابی‌هایی پیرامون غرفه برتر انجام گرفت.

    بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده و با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر متراژ غرفه، طرح غرفه، حضور مدیران و مسئولین غرفه مربوطه در طی روزهای برگزاری نمایشگاه، برنامه‌های غرفه و خلاقیت در ارائه خدمات مرتبط با موضوع نمایشگاه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مشارکت در برنامه‌های جانبی نمایشگاه، نشست‌های تخصصی و همکاری با ستاد برگزاری نمایشگاه و رعایت قوانین و مقررات اجرایی نمایشگاه، ستاد برگزاری نمایشگاه ضمن تشکر از حضور همه مشارکت‌کنندگان و حامیان، غرفه شرکت‌های گسترش فناوری‌های نوین کشاورز، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه‌گذاران فناوری تک‌وست و پارس میکای کیش را به عنوان غرفه‌های برتر نمایشگاه اعلام کرد.
  • قوانین مزاحم سرمایه‌گذاری را معرفی کنید

    در نخستین نشست تخصصی همایش اقتصاد ایران در پساتحریم که تحت عنوان «بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع چالش‌های حقوقی و سیاسی در عصر پساتحریم» برگزار شد، تنی چند از مقام‌های رسمی به بیان مشکلات پیش رو پرداختند. نخستین سخنران این نشست تخصصی خانم الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور بود.

    الهام امین‌زاده به بایدها و نبایدهای چند موضوع مهم از جمله اقتصاد مقاومتی، توسعه سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد از منظر حقوقی پرداخت و گفت: سیاست‌های کلی نظام، قانون اساسی، قانون برنامه و. . . یک هرم قانونی را تشکیل می‌دهند، باید دید هر یک از این قوانین چه الزامات حقوقی را برای توسعه سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.
  • پیشنهاد معافیت مالیاتی ۵۰ درصدی ایران به سرمایه‌گذاران خارجی

    معاون وزیر اقتصاد در مراسم افتتاحیه «همایش اقتصاد ایران در پساتحریم، کیش دروازه ورود» ضمن تقدیر و تشکر از دکتر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به دلیل فراهم آوردن این فرصت مناسب در دوران پساتحریم با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران در دوران تحریم و پساتحریم، اولویت‌های سرمایه‌گذاری در دوره پساتحریم را مورد توجه قرار داد و افزود: در دوران تحریم، اقتصاد ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. تحریم‌ها دستیابی به بازارهای خارجی، سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌المللی را محدود کردند. با این حال ایران در ۲ سال اخیر توانست تورم را کنترل و نرخ رشد اقتصادی را مثبت کند و این در حالی بود که قیمت نفت و فلزات اساسی به شدت کاهش یافته بودند.
  • شفافیت اقتصادی  با انجام معاملات در بازار سرمایه و بورس محقق می‌شود

    دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در کیش گفت: بورس کالا در شکل‌گیری واقعی قیمت‌ها نقش دارد و بهترین راهکار خروج از بازار سیاه از جمله مواد پتروشیمی است.

    محسن رضایی در حاشیه نمایشگاه بورس و بانک و بیمه در جزیره کیش گفت: بورس کالا می‌تواند دسترسی تولیدکنندگان واقعی را به بازار فراهم کند و موجب واقعی‌تر شدن قیمت‌ها و دسترسی بهتر آنان به منافع حاصل از تولید شود. وی با تاکید بر این نکته که یکی از شرایط اصلی توسعه، شفافیت اقتصادی است، گفت: این شفافیت با ارزش‌گذاری واقعی کالاها در بورس بهتر از هر جای دیگری محقق می‌شود.
  • بین بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد ارتباط برقرار شود

    دکتر حامد سلطانی نژاد در همایش «اقتصاد ایران در پساتحریم؛ کیش دروازه ورود» و در پنل اختصاصی بازار سرمایه کشور که با حضور مقامات ارشد بازار سرمایه ایران در سالن خلیج‌فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، گفت: شناسایی مشتریان و سرمایه‌گذاران خارجی کار مهمی است لیکن در تمام کشورهای دنیا، سرمایه‌گذاران عموماً از طریق نهادهایی به صورت مالکیت نیابتی همانند بورس‌ها به بازارهای سرمایه ورود می‌کنند.

    وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران خارجی این است که کشور سرمایه‌پذیر چه فکری برای پوشش ریسک نرخ ارز کرده است.
  • توکافولاد و حوزه های کسب و کار جدید

    مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد، نمایشگاه کیش را بسیار مثبت دانست و افزود: با توجه به اینکه مشکلاتی از قبیل ترافیک، پارکینگ و اقامت میهمانان که از معضلات نمایشگاه‌های مشابه کشور است، در کیش وجود نداشت، فضای صمیمی و آرام نمایشگاه کیش باعث شده بود، شرکت‌کنندگان، بازدیدکنندگان و مدیران بخش دولتی و خصوصی بتوانند از تمامی زمان خود برای حضور در نمایشگاه و پنل‌های تخصصی آن استفاده کنند.

    او با بیان این مطلب به خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: اگر اصناف و گروه‌های شرکت‌کننده به‌صورت هدفمند تقسیم‌بندی شوند، به گونه‌ای که در زمان مشخصی بتوان در فضایی کاملاً تخصصی به برگزاری نشست و مسائل حرفه‌ای بپردازند، طبعاً بازخورد بهتر و موثرتری را شاهد خواهیم بود.
  • بسترها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات در اقتصاد پساتحریم

    پنل تخصصی «بسترها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات در اقتصاد پساتحریم» در همایش «اقتصاد ایران در دوران پساتحریم: کیش دروازه ورود» برگزار و با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد.
    سخنران اول پنل مهندس رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان نکات اصلی و کلیدی برنامه‌های دولت در توسعه فناوری اطلاعات کشور که به زعم بسیاری زیرساخت تحول و توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، به تحقق ۶۰ درصدی اهداف برنامه پنجم از ابتدای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: هر چند پیش از سال ۱۳۹۲ تنها ۱۵درصد اهداف برنامه پنجم تحقق یافته بود.
  • نقش سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در اقتصاد پساتحریم

    یکی از پنل‌های ارائه شده در این همایش، پنل نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در توسعه اقتصاد پساتحریم بود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

    در این پنل، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع، معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: تجربه صندوق‌های مخاطره‌آمیز در دنیا نشان داده که این صندوق‌ها درصد بالایی را از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در کشور امریکا ۱۱ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز تشکیل می‌دهند. این مسئله در قوانین کشور ما نیز آمده است و اکنون دولت به مبحث سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز ورود کرده است.
  • اجازه تأسیس شعبه‌ بانک‌های بین المللی در کیش

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، جزیره کیش را منطقه‌ای برای محک سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح، کیش به منطقه آزاد مالی تبدیل می‌شود و اجازه تأسیس شعبه‌ بانک‌های بین المللی به آن داده خواهد شد.

    اکبر ترکان در مراسم گشایش هفتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی، به ویژگی‌های مثبت مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت مناطق آزاد می‌تواند مکان تست و آزمایش خارجی‌ها باشد تا بتوانند ابتدا در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده و پس از آن به کشور بیایند.
بیشتر