تارنمای تلویزیون بین المللی میانمار روز جمعه به نقل از پلیس این کشور اعلام کرد که در قبال معترضانی که بر اساس قانون تجمعات مسالمت آمیز مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده اند، اقدام جدی انجام می دهد.
به گزارش ایرنا، پلیس این کشور مدعی شده است معترضان دستورات مقامات مبنی بر برگزارکردن این تجمعات در محلی به نام 'تاموی تاونشیپ' را مورد بی توجهی قرار داده اند و به جای آن مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند.
سفارت آمریکا به تازگی گزارشی در خصوص قایق میانماری که اخیرا در آب های این کشور غرق شد و بر اثر آن دستکم ۲۰ نفر از مسلمانان روهینگیا جان خود را از دست دادند، از کلمه 'روهینگیا' استفاده کرده بود.
در بیانیه یک گروه معترض به نام 'شبکه ملی میانمار' ادعا شده است که استفاده از این کلمه اقدامی برای برانگیختن عمدی منازعات مذهبی و اجتماعی و برپا کردن شورش در این کشور است.
بودائیان تندرو میانماری از اینکه سفارت آمریکا از این واژه استفاده کرده انتقاد کرده و معتقدند باید از واژه 'بنگالی' به جای 'روهینگیایی' در این بیانیه استفاده می شده، زیرا که هیچ چیزی به نام 'روهینگیا' در میانمار وجود ندارد.
گروه های معترضی که مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده بودند بر این باورند که 'روهینگیا' جزء 135 نژاد این کشور نیست، اگرچه جامعه بین الملل و از جمله سازمان ملل از دولت این کشور خواسته با تغییر موضع خود، قوانین را به گونه ای اصلاح کند که بتواند به این گروه نژادی حق شهروندی تعلق گیرد.
دولت میانمار بر اساس قانون شهروندی مصوب سال ۱۹۸۲ مسلمانان روهینگیا را جز جمعیت بومی این کشور محسوب نمی کند و با 'بنگالی' خواندن آنها بر این باور است که این قوم به صورت غیرقانونی از بنگلادش به این کشور سفر کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.