علی جنتی ظهر جمعه در همایش پژوهشگران و محققین خلیج فارس که در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد جزیره هرمز برگزار شد با بیان اینکه ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس می تواند در برگزاری غنی تر جشنواره های این روز نقش به سزایی داشته باشد، افزود: ایجاد بنیاد ملی خلیج فارس با محوریت هرمزگان و همکاری استان های همجوار خلیج فارس از مهمترین امور برای برگزاری جشنواره های روز ملی خلیج فارس در آینده است زیرا به انسجام بیشتر جشنواره های آینده کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با بیان اینکه با راه اندازی این بنیاد ملی خلیج فارس تمام اسناد و مدارک می تواند در یک جا جمع آوری شوند، افزود: با استانهای بوشهر و خوزستان در این زمینه صحبت و همکاری آنها جلب شده است. به منظور راه اندازی بنیاد ملی خلیج فارس ابتدا نیازمند زیر ساختها مانند ساختمان مناسب هستیم که با فراهم شدن آن بنیاد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: به واسطه سرمایه های معنوی، انسانی و فرهنگی حوزه خلیج فارس، امروز بسیاری از مردم این مناطق ایرانی تبار هستند که لازم است با برنامه های فرهنگی برای معرفی خلیج فارس در این مناطق اقدام کرد. وزارت امور خارجه کشورمان در چند سال اخیر به طور گسترده اقدام به جمع آوری اسناد مربوط به خلیج فارس به ویژه جزایر سه گانه کرده که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

جنتی یادآور شد: از گذشته دور در همه نقشه ها از این آبراه به عنوان خلیج فارس یاد شده و حتی جزایر سه گانه با رنگ سرزمین اصلی نشان داده شده اند.

وی با بیان اینکه هر سال باید روز ملی خلیج فارس را گرامی داشت و این هویت تاریخی را به ملت ایران و جهانیان یادآور شد ادامه داد: در نقشه هایی که توسط اروپایی ها از ۵۰۰ سال قبل به این سو کشیده شده نام خلیج فارس ذکر شده که همزمان با روز ملی خلیج فارس تعدادی از این نقشه ها در موزه نقشه خلیج فارس جزیره هرمز رونمایی شد. در این موزه ۳۲ نقشه تاریخی بسیار معتبر در معرض دید علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار گرفته و افزون بر نقشه های خلیج فارس آثار شهدای خلیج فارس نیز در این موزه قرار دارد.

وی گفت: بخشی از میراث ما در حاشیه جنوبی خلیج فارس که اکثرا ایرانی تبار هستند قرار دارد و نیاز است در این حوزه فعالیت های فرهنگی بیشتری صورت گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به فعالیت های وزارت امور خارجه در حوزه خلیج فارس، بیان کرد: وزارت امور خارجه در حوزه خلیج فارس گامهای موثری برداشته و تا حد ممکن اسناد و مدارک در خصوص تمدن خلیج فارس به ویژه در مورد جزایر سه گانه را از سایر کشورها جمع آوری کرده است.

جنتی افزود: پژوهشگران می توانند از اسناد و مدارک جمع آوری شده توسط وزارت خارجه برای پروهش در حوزه خلیج فارس استفاده کنند زیرا این اسناد در خصوص پژوهش در حوزه خلیج فارس بسیار مفید هستند.

وی با بیان اینکه موسسه میراث مکتوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه هایی برای فعالان حوزه خلیج فارس دارد، گفت: موسسه میراث مکتوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده است تا آثار مرتبط با خلیج فارس را به چاپ برساند و محققان می توانند آثار خود را به این موسسه ارائه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.