تجارت ایران و پاکستان با وجود همه فراز و نشیب‌ها در یک دهه اخیر روندی افزایشی داشته است.

مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان که در ادامه رایزنی‌ها برای ارتقای سطح روابط تجاری-اقتصادی دو کشور به کراچی پایتخت تجاری پاکستان سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان، تاکید کرد که ایران می‌تواند فرصت‌های فراوانی را برای بخش تجارت و اقتصاد پاکستان از جمله در حوزه انرژی ایجاد کند. آن طور که ایرنا گزارش داده، رئیس سازمان توسعه تجاری پاکستان نیز در این دیدار اعلام کرد که هیات بزرگی از این سازمان به ریاست وی در تابستان سال جاری (ماه آگوست) با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و صنعتی با ایران، به این کشور سفر خواهد کرد. او همچنین گفت: سازمان توسعه تجارت پاکستان قصد دارد در تابستان سال جاری نمایشگاهی از محصولات تولید پاکستان را در ایران دایر کند.

به گزارش اقتصادنیوز، اما در حال حاضر تجارت ایران و پاکستان در چه وضعیتی است؟ در یک دهه اخیر روابط تجاری دو کشور چه فراز و فرودهایی داشته است؟ عمده اقلامی که ایران و پاکستان با هم مبادله می‌کنند چیست؟

بررسی آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به پاکستان در یک دهه اخیر دو برابر شده و از ۳۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سال ۸۵ به ۶۳۵ میلیون دلار در سال ۹۴ رسیده است. البته اگرچه صادرات ایران به پاکستان در روندی تدریجی دو برابر شده، اما با نوسان‌هایی هم همراه بوده است. در سال ۹۳ ارزش صادرات ایران به پاکستان به ۹۷۰ میلیون دلار هم رسیده، اما در سال ۹۴ کاهش یافته است.

واردات ایران از پاکستان نیز در دهه اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده است. در سال ۸۵ ایران معادل ۱۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالا از این کشور وارد کرده است. پس از آن واردات ایران از پاکستان با طی روندی صعودی به میزانی معادل ۳۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۸۸ و ۳۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۸۹ رسیده است. پس از آن واردات ارزش ایران از پاکستان دچار افت شده و به میزانی معادل ۲۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در سال ۹۰ و ۱۸۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۹۱ رسیده است. پس از آن مجددا واردات ایران از پاکستان افزایش یافته؛ در سال ۹۲ ایران معادل ۳۲۰ میلیون دلار کالا از پاکستان وارد کرده است. در سال ۹۳ واردات ایران از این کشور باز هم کاهش یافته و به میزانی معادل ۲۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در سال ۹۳ و ۲۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در سال ۹۴ رسیده است.


ایران و پاکستان چه مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیور، «محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی»، «پوست خام حیوانات»، «کاشی»، «نخود» و «تخم گشنیز» اقلام عمده صادرات غیرنفتی ایران به پاکستان هستند. اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور نیز عبارتند از: برنج، دانه «کنجد»، «نخود»، «گلابی هندی، انبه و منگوتین» و «قوطی و جعبه چندلایه برای بسته‌بندی».

مبادله نخود با برنج

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.