با امضای یادداشت تفاهم فدراسیون سوارکاری ایران با آکادمی اسبدوانی انگلستان در امروز،‌ اولین همکاری ایران و انگلیس در دوره اجرای برجام رسما کلید خورد.

به گزارش اقتصادنیوز، اولین روز شهریور ماه سال گذشته پس از گذشت چهار سال سفارت انگلیس در ایران با حضور فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در ایران بازگشایی شد.


در آن روز فعالان اقتصادی ایران به آغاز دور جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و انگلیس در زمینه‌های مختلف امیدوار بودند. محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیات‌ مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس با اشاره به این‌که ایران و انگلیس با بهبود بخشیدن به روابط سیاسی خود می‌توانند در آینده در زمینه‌های دانش و تکنولوژی، نساجی، صنعت شیشه و بلور، حمل‌ونقل و صنایع کوچک و متوسط همکاری‌های خود را توسعه دهند، خاطرنشان‌ کرده بود: همچنین یکی از زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور می‌تواند در زمینه نفت و گاز باشد. شرکت نفت و گاز BP می‌تواند با لغو تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری در عسلویه و نفت پارس حضور پیدا کند ودر حال حاضر نیز یکی از اولویت‌های انگلیسی‌ها در ایران همکاری در زمینه نفت و گاز است. متن کامل آن گزارش را در اینجا می‌توانید بخوانید.

پس از آن آبان ماه سال گذشته اولین هیات تجاری انگلیسی به ایران آمدند که دیدار و مذاکره‌ای با فعالان بخش خصوصی ایران هم داشتند. پس از آن دیدار محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در شرح این مذاکرات گفته بود: «لرد فرانسیس ماد، معاون وزیر خارجه انگلیس در ابتدای صحبت‌هایش اشاره کرد که انگلیسی‌ها منتظر اجرایی شدن برجام هستند.اما بعد از صحبت‌های من به این موضوع که باید قبل از روز اجرای برجام ، مقدمات کار را فراهم کنیم تکیه داشت. اشاره کردم که زمینه برای فعالیت بانک‌های سرمایه‌گذاری انگلیس فراهم است و پیشنهادم این بود که پیام سرمایه‌گذاری در ایران را از بانک‌های سرمایه‌گذاری خود بگیرند. همچنین پیشنهاد کردم هیأت‌های تخصصی وبرنامه‌ریزی شده را به ایران اعزام کنند.» متن جزئیات آن دیدار را هم در اینجا می‌توانید بخوانید.

همچنین علاء میرمحمد صادقی، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس در خصوص این دیدار به اقتصادنیوز گفته بود: انگلیسی‌ها مثل سایر هیأت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری آمدند، آمادگی دارند که تجارت با ایران را ادامه دهند و زمینه افزایش صادرات و واردات تا ماه‌های آینده فراهم خواهد شد.

سه ماه بعد نیز همین مقام بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اجرایی شدن برجام، آیا قرار نیست هیأتی از ایران به انگلیس سفر کند یا هیأتی از این کشور به ایران بیاید، به اقتصادنیوز گفت: هم قرار است هیأتی از ایران به انگلیس برود و هم قرار است هیأتی از آنها به ایران بیاید. به احتمال قوی، ابتدا هیأت انگلیسی به ایران می‌آیند. اتاق مشترک انگلیس و ایران در آنجا متصدی این کار است و پیگیری می‌کند که هیأتی را که تقاضا کرده‌اند از ایران بازدید کنند، تدارک ببینند و همچنین زمینه پذیرایی از آنها در اینجا و بازدیدشان از بعضی پیشرفت‌های ایران فراهم شود.

او در پاسخ به این پرسش که همکاری‌های اقتصادی ایران و انگلیس بیشتر می‌تواند در چه زمینه‌ای باشد، گفت: انگلیس‌ها در صنایع نساجی نسبتا پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. صنایع دیگر هم کمابیش هست. در عین حال این کشور برای بعضی از کالاهای ایران و به‌خصوص مواد غذایی ایران نیز بازار نسبتا خوبی دارد. بنابراین ما می‌توانیم از بازار انگلیس برای صادرات مواد غذایی و بعضی کالاهای دیگری که داریم، استفاده کنیم. آنها هم اگر سعی‌شان فقط فروش نباشد می‌توانند بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند. سیاست اتاق ایران و انگلیس این است که ترتیبی بدهیم تا انشاءالله سرمایه‌گذاری مشترک انجام شود. متن کامل آن گفت‌وگو را در اینجا بخوانید.

حال در روزهایی که فعالان اقتصادی ایران منتظر مذاکره با هیات‌های اقتصادی انگلیسی و افزایش مبادلات با این کشور هستند اعلام شده که اولین همکاری ایران و انگلیس در دوره اجرای برجام در زمینه صنعت اسب رسما کلید خورده است.

آکادمی اسبدوانی انگلستان (نیومارکت)

طبق اعلام فدراسیون سوارکاری ایران، برای ایجاد اولین آکادمی اسبدوانی در ایران، یادداشت تفاهمی بین فدراسیون سوارکاری ایران و نمایندگان آکادمی اسبدوانی انگلستان (نیومارکت) و شرکت ایران توسعه به امضاء رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، در این یادداشت تفاهم مقرر شده است طی دو ماه آینده قرارداد سه جانبه‌ای تنظیم و به امضاء طرفین برسد و براساس این تفاهمات قرار شده است اولین آکادمی اسبدوانی ایران زیر نظر آکادمی اسبدوانی انگلستان و در محل باشگاه ایران توسعه فعالیتش را آغاز کند.

آغاز همکاری‌های ایران و انگلیس در حالیست که بررسی‌های آمارهای تجاری این دو کشور با هم نشان می‌دهد در سال‌های اخیر حجم مبادلات تجاری این دو کشور با هم در آمارهای سالانه به یک میلیارد دلار هم نمی‌رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.