به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، کامرزبانک، بی‌ان‌پی، و بانک UBS احساس وقوع یک دژاوو در خصوص قیمت نفت را دارند. این شرکت‌ها اعلام کردند که رشد ۷۰ درصدی نفت نسبت به پایین‌ترین سطح ۱۲ سال اخیر یادآور بهبودی مشابه در همین زمان در سال گذشته است و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به زیر بشکه‌ای ۳۰ دلار بازخواهد گشت.

اوگن وینبرگ، رئیس مرکز تحقیقات کالای کامرزبانک در فرانکفورت اعلام کرد: «‌شرایط به صورت خطرناکی به موازات سال 2015 در حال حرکت است. بازار در حال حاضر بیش از حد گرم شده و زمان اصلاح قیمت‌ها سر رسیده است.»

سال گذشته، قیمت نفت از ماه ژانویه تا ماه می با رشدی ۴۵ درصدی به ۶۸ دلار برای هر بشکه رسید. اما زمانی که میزان تولید به روند رو به رشد خود ادامه داد و در ماه ژوئن به نقطه اوج خود رسید، این روند برعکس شد. در حالی که کاهش حفاری به تدریج باعث شده تا میزان تولید آمریکا به ۸.۹ میلیون بشکه در روز در هفته گذشته برسد، این بهبود اخیر می‌تواند فعالیت صنعتی را تقویت کرده و کاهش قیمت را آهسته کند.

رشد قیمت اخیر، ناشی از اختلالات ناخواسته در تولید نفت برخی از تولیدکنندگان نظیر نیجریه، عراق و کویت بوده است. حتی شکست مذاکرات اوپک و روسیه در دوحه نیز نتوانسته که از صعود ماه جاری کم کند؛ به طوری که نفت برنت در ماه جاری بیشترین افزایش ماهانه خود را در 7 سال اخیر به ثبت رسانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی که در ماه فوریه پیش‌بینی خود را از عرضه مازاد جهانی افزایش داده بود، در ماه جاری اعلام کرد که بازارها در نیمه دوم سال جاری به سمت تعادل پیش‌ خواهند رفت. باب دادلی،‌ مدیر اجرای بی‌پی نیز که در فوریه به شوخی اعلام کرده بود که استخرهای شنا نیاز به نگهداری مقداری از نفت مازاد جهانی را دارند، در هفته گذشته نسبت به تعادل در بازار نفت ابراز خوش‌بینی کرد.

بی‌ان‌پی اعلام کرد: «اما در حال حاضر میزان عرضه همچنان بیش از تقاضاست و اگر قیمت‌ها برای مدت زیادی پایین‌ باقی نمانند تا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شیل را متوقف کنند، همچنان ادامه خواهد داشت.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.