به گزارش همشهری آنلاین، پیک باید از ایستگاه فضایی به روباتی روی زمین دستور می‌داد تا روی تپه شنی بزرگی در استیونیج، در نزدیکی لندن، که سطح مریخ را شبیه‌سازی می‌کرد حرکت کند.

اگرچه پیک در این آزمایش با چندین مشکل و نقص نرم‌افزاری مواجه شد اما در نهایت توانست با موفقیت آن را به پایان برساند. بخشی از این مشکلات مربوط به یافتن مجموعه‌ای از هدف‌های رنگ‌آمیزی شده در اتاقی تاریک بود که قرار بود غارهای مریخی را شبیه‌سازی کنند.

این آزمایش بخشی از برنامه آژانس فضایی اروپا است که هدف آن بررسی توانایی فضانوردان در کنترل از راه دور سیستم‌های مختلف روی سیاره‌های دیگر بوده‌است.

این برنامه که مترون (Meteron) نام دارد، پیش از این نیز آزمایشی مشابه را توسط فضانورد دانمارکی ایستگاه فضایی،‌آندریاس موژنسن برای کنترل از راه دور روباتی که باید تعدادی گیره را درون حفره‌هایی قرار می‌داد، اجرا کرده‌است. اما آزمایشی که توسط تیم پیک انجام شد از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار بود.


یکی از بزرگترین موانع در این آزمایش زمان بود، زیرا ارتباط کنترلی وی باید از مسیر گره‌های ارتباطاتی فراوانی عبور کرده و به زمین و در نهایت به روبات حاضر در حیاط مریخی در شرکت دفاعی هوا و فضا می‌رسید. این به آن معنی است که هر دستور و تمامی واکنش‌ها به آن دستور، با چند ثانیه ارسال و دریافت می‌شدند،‌ جدا از اینکه مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعددی نیز در این آزمایش به وجود آمد. از جمله اینکه پیک یک‌بار روبات را به یک تکه سنگ کوباند و مهندسان مجبور شدند مانع را به صورت دستی برطرف سازند. در موارد دیگر چندین نقص نرم‌افزاری روند آزمایش را به تاخیر انداخت. اما در نهایت پیک توانست هر پنج هدف تعیین شده را درون غارها شناسایی کند. این هدف‌ها تکه‌های سنگی بودند که به مواد حساس به فرابنفش آغشته شده‌بودند تا دوربین روبات بتواند آنها را در تاریکی تشخیص دهد.

انجام این آزمایش که از مرکز کنترل عملیات آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان کنترل می‌شد، دو ساعت به طول انجامید. کاوشگرهای ناسا و اسا، چه آنهایی که روی مریخ حضور دارند و چه آنهایی که قرار است به مریخ سفر کنند،‌از سطح بالایی از استقلال عمل برخوردارند و به محض اینکه به نقطه تعیین شده برسند، اطراف خود را احساس کرده و بهترین مسیر ممکن را محاسبه می‌کنند، اما این فرایند به شدت کند ست.

اما با ایجاد توانایی کنترل از راه دور یک روبات روی سیاره‌ای دیگر می‌توان امیدوار بود از فضانوردان برای کنترل از راه دور روبات‌ها برای اکتشاف سیاره‌های جدید استفاده کرد. چنین رویکردی به ویژه در عملیاتی که حضور مستقیم انسان می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد، کاربردی خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.