به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، زنگنه روز یکشنبه پس از دیدار با «کانگ هو این»، وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی درباره حجم فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی پس از لغو تحریم ها، گفت: این صادرات پیش از لغو تحریم ها یکصد هزار بشکه در روز بود.
وزیر نفت با بیان اینکه هنوز مشکل بانکی با کره جنوبی حل نشده است، اضافه کرد: این موضوع در حال پیگیری است.
زنگنه ادامه داد: همزمان با سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران، یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی این کشور امضا می شود.
وی درباره علاقمندی شرکت های کره ای ها برای سرمایه گذاری در ایران، گفت: طرح های «ایران ال ان جی»، توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی (که اتان و مولکول های سنگین تر را به عنوان خوراک پتروشیمی جدا می کند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، «ان جی ال» و همچنین پالایشگاه «بهمن گنو» در جاسک از طرح های مورد علاقه کره ای ها هستند.
وی با بیان اینکه شرکت های دو کشور درباره برخی پروژه ها با هم گفتگو کرده اند و تعدادی از آنها به نتیجه رسیده است، افزود: در پروژه هایی مانند ال ان جی، ایران ادامه مذاکره با شرکت های کره ای را مشروط به خرید ال ان جی از سوی آنها عنوان کرد که موافقت کردند؛ بنابراین مذاکرات در این زمینه نیز ادامه می یابد.
زنگنه فروش نفت به کره جنوبی را باب نخست همکاری میان دو کشور عنوان و اظهارکرد: مرحله بعدی این همکاری مربوط به تامین مالی پروژه هاست که فکر می کنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.
به گزارش ایرنا و به نقل از آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۲۰۱۵ حجم کل مبادلات تجاری دو کشور پس از کاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلار رسید که حجم واردات ایران از کره جنوبی چهار میلیارد و ۳۵ میلیون دلار و صادرات به آن کشور ۲۵۰ میلیون دلار بود.
پلاسما، محصولات آهنی و فولادی و ابزارهای ممزوج با آهن یا فولاد، گوشی تلفن همراه، اجزا و قطعات یخچال، لاستیک، قطعات ترمز خودرو، کاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشین های رختشویی مهمترین کالاهای وارداتی ایران از کره جنوبی به شمار می رود.
بوتان، پروپان، هیدروکربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدهید پلی اتیلن مهمترین محصولات صادراتی ایران به این کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.