به گزارش فارس دو روز مانده به برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز حزب جمهوری‌خواه در ایالت «ایندیانا» ورق به نفع «دونالد ترامپ» برگشته و حالا نظرسنجی‌ها او را پیشتاز رقابت در این ایالت نشان می‌دهد.

در تمامی نظرسنجی‌هایی که پیش از این در ایندیانا انجام شده بود، تد کروز دیگر نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری، از ترامپ پیش بود.

در هفته‌های گذشته ترامپ به مرور فاصله خود را با کروز کم کرد و حالا نظرسنجی مشترک روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و شبکه ان‌بی‌سی نشان می‌دهد که این سرمایه‌دار جنجالی با فاصله‌ای قابل توجه از کروز پیش افتاده است.

در این نظرسنجی، ۴۹% از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که به ترامپ رأی می‌دهند و تنها ۳۴% از کروز حمایت کرده‌اند. «جان کیسیک» سومین نامزد حزب‌ جمهوری‌خواه هم از حمایت ۱۳ درصدی برخوردار است.

بر اساس قواعد انتخاباتی در آمریکا، در جریان رقابت‌های درون حزبی که به صورت ایالت به ایالت برگزار می‌شود، هر ایالت بر اساس میزان جمعیت دارای امتیاز مشخصی در فرآیند انتخاب نامزد نهایی حزب است. در حزب جمهوری‌خواه، هر نامزدی که بتواند امتیازات خود را به ۱۲۳۷، یعنی نصف به علاوه یک مجموع امتیازات، برساند، کاندید نهایی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

با وجود مخالفت تقریبا تمام اعضای ارشد حزب‌جمهوری‌خواه با ترامپ، او با اختلاف زیاد از رقبای خود پیش است. کروز امیدوار بود که با پیروزی در ایندیانا، اوضاع را به نفع خود تغییر دهد، اما حالا به نظر می‌رسد وضعیت او در «آخرین سنگر برای شکست ترامپ» هم چندان رو به راه نیست.

نظرسنجی وال استریت ژورنال همچنین نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز حزب دموکرات، با اختلاف ۴% از تنها رقیبش یعنی برنی سندرز پیش است. در حزب دموکرات وضعیت تا حد زیادی روشن شده و کارشناسان شانس چندانی برای سندرز سوسیال دموکرات قائل نیستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.