برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و نتایج آن، طی روزهای گذشته از جمله رخدادهای مورد توجه رسانه های غربی بود. این رسانه ها با تحلیل نتایج انتخابات، آن را نشانه اعتماد و حمایت مردم از دولت دانستند و پیش بینی کردند مسیر تعامل دولت و مجلس از این پس هموارتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه (دهم اردیبهشت ماه) در 21 استان برگزار شد. همانند دور نخست، بسیاری رسانه های انگلیسی زبان بین المللی، انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی را به صورت ویژه رصد کردند و به ارزیابی نتایج و تاثیرهای آن بر روابط میان دولت و مجلس آتی پرداختند. ارزیابی این رسانه ها، از تعامل بیشتر میان مجلس آینده و دولت یازدهم در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های ملی حکایت دارد. همچنین، اشاره به پیروزی حامیان دولت از دیگر محورهای مشترک رسانه های انگلیسی زبان در تحلیل نتایج دور دوم انتخابات مجلس بود.

در این پیوند، این گزارش به بررسی تحلیل خبرگزاری های «رویترز» و «فرانس 24»، روزنامه های «دیلی میل» و «دیلی تلگراف»، و تارنمای «المانیتور» از انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی و نتایج آن پرداخته است.

***رای اعتماد دوباره مردم به روحانی

تارنمای روزنامه دیلی میل انگلیس روز شنبه (یازدهم اردیبهشت ماه) از پیروزی دوباره حامیان دولت در انتخابات مجلس خبر داد و نوشت: در انتخابات مجلس، سیاستمداران اصلاح طلب و میانه رویِ ایران زیر عنوان حامیان رییس جمهوری متحد شدند و پیروزی بزرگی را در دور دوم انتخابات رقم زدند و پس از چند سال بازگشت قابل توجهی به عرصه سیاست داشتند. برای نخستین بار پس از سال 2004 گروه های سیاسی رقیب، آرایش تازه ای را برگزیدند و توانستند به حاکمیت مطلق اصولگرایان در مجلس پایان دهند.

در ادامه می خوانیم: کسب این نتیجه در انتخابات رای اعتماد عمومی به «حسن روحانی» را نشان داد. وی پس از پیروزی سراسری در انتخابات سال 2013 (1392)، از طریق توافق هسته ای با قدرت های جهانی تلاش کرد تا تحریم ها برداشته شود. بر پایه اطلاعات رسمی، 17 زن توانستند وارد مجلس شوند. این آمار به میزان هشت نفر از بالاترین آمار حضور زنان در مجلس پس از انقلاب اسلامی، بیشتر است. با توجه به نقش مجلس در نظام ایران، نتایج انتخابات می تواند به دولت در اجرای پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی همچون امضای قراردادهای نفتی تازه کمک کند.

دیلی میل همچنین در بررسی آماری سهم جریان های سیاسی از دور دوم انتخابات مجلس نوشت: از 68 کرسی دور دوم انتخابات 38 کرسی به فهرست امید، 18 کرسی به اصولگرایان و 12 کرسی به نامزدهای مستقل رسید. این روزنامه، مجلس دهم را مجلسی متفاوت توصیف کرد و نوشت: در این حالت، حامیان دولت 133 کرسی را کسب کرده اند. اگرچه آنان 13 کرسی تا کسب اکثریت مجلس فاصله داشتند، اما از محافظه کاران که 125 کرسی را به دست آوردند پیش افتاده اند.

*** موازنه قدرت در مجلس دهم به دست مستقل ها است

تارنمای خبرگزاری رویترز روز شنبه در بررسی نتیجه دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی آورد: میانه روهای ایران در دور دوم انتخابات نیز برتری نسبی به دست آوردند. حامیان سیاسی رییس جمهوری ایران با قدرت در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کردند. نتایج این انتخابات نشان می دهد اگر چه اصولگرایان نیروی قدرتمندی را در مجلس تشکیل می دهند، اما مجلس آتی ایران بیشتر از گذشته پشتیبان اصلاحات اقتصادی مورد نظر حسن روحانی خواهد بود.

این خبرگزاری افزود: در دور نخست رای گیری که در ماه فوریه (اسفند ماه گذشته) برگزار شد، حامیان روحانی پیروزی مهمی به دست آوردند و به حاکمیت اصولگرایان بر 290 کرسی مجلس پایان دادند. با توجه به نتایج اعلام شده، هیچ یک از گروه های میانه رو و محافظه کار اکثریت مجلس آینده را به دست نیاوردند و افراد مستقل موازنه قدرت را برقرار خواهند ساخت.

بررسی غیررسمی رویترز نشان می دهد، در دور نخست انتخابات، میانه روها 90 و اصولگرایان 112 کرسی را به دست آوردند و 29 نفر نیز به صورت مستقل وارد مجلس شدند. به نوشته این خبرگزاری، هرچه مجلس ایران متوازن تر باشد، رییس جمهوری آزادی عمل بیشتری برای اجرای اصلاحات اقتصادی مورد نظرش خواهد داشت. نوسان قدرت نمایندگان مستقل مجلس می تواند به سیاست رقابتی منجر شود و بر توان دولت روحانی در موضوع های سیاسی و اقتصادی تاثیر گذارد.

***تحول در آرایش سیاسی مجلس

تارنمای خبرگزاری فرانس 24 یک روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نوشت: حامیان روحانی برای بار دوم توانستند پیروزی مهمی به دست آورند. فهرست اصلاح طلبی امید توانست در دور دوم 38 کرسی را کسب کند.

«آرتور مک میلان» معاون خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این زمینه به فرانس24گفت: انتخابات، فهرست امید را وارد (مجلس) کرد و بسیاری از رقیبان را کنار زد. نتایج انتخابات برای روحانی خبر خوبی بود زیرا در 2 سال و نیمی که از دوره ریاست جمهوری روحانی گذشت، با مخالفت ها و مقاومت هایی جدی در مجلس روبرو بود.

تارنمای خبری المانیتور نتایج دور دوم انتخابات ایران را از دیدگاه اقتصادی تحلیل کرد و نوشت: اگرچه رقابت بر سر 68 کرسی مجلس به میزان دور نخست توجه رسانه ها را به خود جلب نکرد اما نتایج آن می تواند تاثیر مهمی در تعیین خط مشی های داخلی و اقتصادی حسن روحانی داشته باشد. در مجلس کنونی تعداد زیادی از نمایندگان حضور دارند که وزیران روحانی را به چالش کشیده اند و یک وزیر را با استیضاح بدرقه کردند. سیاستگذاری مجلس (نهم) در زمینه آینده یارانه ها یکی از تازه ترین تفاوت نظرهای دولت و مجلس است.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز در تحلیل خود نوشت: سیاستمداران اصلاح طلب و میانه رو حامی حسن روحانی توانستند بیشترِ کرسی ها در دور دوم انتخابات را به دست آورند. آنان توانسته بودند در دور نخست انتخابات نیز پیروزی بزرگی را کسب کنند و بسیاری از رقیبان را از مجلس کنار بگذارند.

این روزنامه ضمن پرداختن به حاشیه های انتخابات در برخی شهرها عنوان کرد: 17 میلیون شهروند ایرانی واجد شرایط برای حضور در انتخابات بودند. دور دوم در شهر تهران برگزار نشد چراکه فهرست امید در دور نخست توانست همه 30 کرسی مجلس را به دست بیاورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.