به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از لایوساینس، مشاهده این خطوط و خراشها بر بستر دریای خزر پرسشهای زیادی را مطرح کرد اما در نهایت دانشمندان ناسا پاسخ این پرسشها را اعلام کردند؛ خراشهای مرموز دراثر جریان یخهای بستر دریا ایجاد شده اند.

دانشمندان در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا پس از آنکه این تصویر توسط ماهواره لندست 8 متعلق به رصدخانه زمین به ثبت رسید متوجه خراشهای عجیب و مرموزی شدند، از این رو تصویر را روی توییتر قرار دادند و از مخاطبان علت وقوع این رویداد را جویا شدند.

اکنون پاسخ آشکار شدهاست، استانیسلاف اوگورودوف دانشمند زمینشناس در دانشگاه لومونوسوف مسکو به رصدخانه زمین پاسخ داد که این پدیده کاملا طبیعی است و بدون شک بیشتر این خطوط به واسطه پدیدهای به نام شیارزنی یخی (ایجاد شیار روی بستر دریا توسط تکههای یخی) ایجاد شدهاند.

به گفته وی عمق آب در این بخش از دریا تنها سه متر است و ضخامت لایههای یخی که در این بخش تشکیل میشوند تنها نیممتر است. اما جریانهای بادی و آبی این یخ را به شکل تپههای کوچکی روهم تلنبار میکنند به شکلی که پایینترین نقطه این تپه به بستر دریا میرسد. زمانی که باد یا آب این تودههای یخی را به اطراف حرکت میدهند، بخشهای برجسته روی بستر دریا شیارهایی را ایجاد کرده و الگویی پرخراش را از خود به جا میگذارند.

اگرچه انسانها نیز میتوانند به واسطه حرکت دادن قایقهای ماهیگیری خود در دریا بستر خزهای را به واسطه تورهای ماهیگیری خراش بدهند، اما به نظر میآید اصلیترین عامل چهره پرخراش شمال خزر تودههای یخی باشند. با مقایسه تصاویری که در ماه ژانویه از این منطقه به ثبت رسیدهاست با تصویر جدیدی که در ماه آوریل ثبت شده میتوان تودههای ضخیم یخی را در انتهای رده های خراش مانند مشاهده کرد.

در این تصاویر همچنان میتوان تکههای سبز تیرهای را مشاهده کرد که ظاهرا خزه یا جلبک هستند.

دریای خزر بزرگترین دریای درون خشکی در جهان است که بخشی از آن در ایران و بخشی دیگر از آن در روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان قرار گرفتهاست. این دریا هیچ اتصالی به اقیانوس ندارد و سطح آب آن پایینتر از سطح آب دریاها است.

افشای راز خراش های مرموز دریای خزر

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.