به گزارش ایسنا، «پارک گون هی»، رییس جمهور ۶۴ ساله کره جنوبی، فرزند بزرگ خانواده سه فرزندی «پارک چونگ هی» ژنرال ارتش و رییس جمهور کره جنوبی است، پدرش از ۱۹۶۳ تا هنگام مرگش در ۱۹۸۰ رییس جمهور بود، او محدودیت های زیادی بر آزادی های مدنی اعمال کرد اما در دوران او کشورش رشد اقتصادی چشم گیری را هم تجربه کرد.

«پارک» یک ساله بود که خانواده اش به پایتخت مهاجرت کردند؛ جایی که او در آن ماند و تحصیلاتش را تمام کرد، بعد هم لیسانس مهندسی برق‌ گرفت‌، و این زمانی بود که به فرانسه رفت تا زندگی در کشوری دیگر را تجربه کند و در دانشگاه گروبل درس بخواند اما زمانی که درگیری های سیاسی در کشورش بالا گرفت و به ترور مادرش انجامید، دختر بزرگ خانواده ناچار شد به خانه برگردد. کسی که این ترور را انجام داده بود،‌ یک مرد متولد ژاپن بود که در توضیح هدفش از این کار گفته بود به دنبال وحدت دو کره بوده است!

بعد از این اتفاق بود که دختر بزرگ خانواده در نبود مادرش،‌ بانوی اول کره جنوبی شد، و تا زمانی که پدرش توسط رییس سازمان اطلاعات خودش ترور شد در این سمت باقی ماند.

در ۱۹۹۸ او در یک انتخاب سراسری به عنوان رییس مجمع عمومی حزب ملی که بزرگترین حزب کره جنوبی است انتخاب شد،‌ اما در انتخابات سال ۲۰۰۲ به دلیل مجموعه ای از بحران های سیاسی و اقتصادی که دولت کره را درگیر کرده بود،‌ حزب او دراین انتخابات اکثریت خود را در مجلس از دست داد، اما او باز هم توانست ۱۲۱ کرسی از مجموع ۲۳۱ کرسی را به دست بیاورد و با همکاری های اقتصادی با دولت باعث شد که حزبش در انتخابات بعدی هم به پیروزی دست پیدا کند. در نتیجه او عملا در سه دوره انتخاباتی که در طول ریاستش به این حزب برگزار شد همواره با بالاترین میزان رای توانست جایگاه خودش را حفظ کند؛ اما در ۲۰۱۲ اعلام کرد که دیگر قصد ندارد به عنوان نماینده مجلس فعالیت کند و در نتیجه تنها به هدایت مبارزات انتخاباتی حزبش پرداخت.

در ۲۰۰۷ در سفرش به آمریکا که با هدف بازدید از هاروارد و ام.آی.تی انجام شد،‌ به طور بسیار آشکار اعلام کرد که امیدوار است آمریکا بتواند روابطش با کره را قوی تر کند و در راستای نجات این منطقه گام بردارد.

او که از ۲۰۰۸ به بعد به گفته نظرسنجی های منظم محبوبیتی رو به افزایش داشت و نفوذش در مجلس هم بسیار زیاد بود سرانجام در انتخابات سراسری ریاست جمهوری توانست با اختلافی بسیار زیاد رقیب خود را پشت سر بگذارد و به عنوان اولین رییس جمهور زن کره جنوبی که اتفاقا در زمان حیات این رژیم سیاسی هم به دنیا آمده است سوگند یاد کند.

با این حال او که در سال های قبل از سیاست های پدرش در برخورد با مخالفان و سرکوب فعالان اجتماعی ابراز تاسف کرده بود در ۲۰۱۲ در نظرسنجی ها به عنوان یک سیاست مدار محافظه کار شناخته می شد.

محبوبیت رییس جمهور مجرد کره در دوره های مختلف فراز و فرودهایی داشته است اما روابط او با آمریکا، به عنوان یک همراه قدرتمند رو به پیشرفت بوده است. آمریکا پایگاههای متعدد نظامی در کره جنوبی دارد که این مساله باعث می شود تقریبا تمامی روسای جمهور این کشور با ایالات متحده رابطه حسنه ای داشته باشند. خانم رییس جمهور هم از این قاعده جدا نبوده است، در اولین سفرش در سمت رییس جمهور به ایالات متحده در ۲۰۱۳ دو طرف در بیانیه ای مبتنی بر همکاری مشترک برای حفظ صلح در شبهه جزیره کره تاکید کردند.

مساله کره شمالی که از زمان تشکیل دو کره موجب نگرانی کره جنوبی بوده است،‌ هنوز هم بحث اصلی بین رهبران کره جنوبی،‌ چین به عنوان قدرتمند ترین حامی کره شمالی و البته روسیه به عنوان متحد نزدیک چین است با این حال به نظر می رسد کره جنوبی با پشت گرمی که به پایگاه های نظامی آمریکا دارد،‌ بیشتر ترجیح می دهد به سیاست های اقتصادی که خانم رییس جمهور آن را «اقتصاد خلاق» توصیف می کند بپردازد.

استقبال رسمی از رئیس جمهوری کره جنوبی

از او تا به حال ۷ کتاب منتشر شده است،‌ که حداقل دو تای آنها در مورد سابقه خانوادگی اش است،‌ با این که به نظر می رسد «پارک جونگ هی» هنوز هم خودش را موظف می داند که درمورد خانواده اش و « دختر دیکتاتور» بودن پاسخ دهد،‌ اما نظرسنجی یکی از روزنامه های محافظه کار کره جنوبی مدعی است که تقریبا ۶۰ درصد مردم این کشور سابقه خانوادگی او را فراموش کرده اند و دیگر او را «دختر دیکتاتور» نمی دانند.

گفته می شود هدف از این اولین سفر رییس جمهور کره جنوبی به ایران، که از زمان تشکیل این کشور بی سابقه بوده است مذاکرات تجاری،‌ هماهنگی برای همکاری های بیشتر در حوزه های فرهنگی و صنعتی است؛‌ اما تحلیل گران،‌ می گویند به نظر می رسد حالا،‌علاوه بر آمریکا،‌چین،‌و روسیه؛‌ایران هم به مجموع کشورهایی که باید در مورد مساله کره شمالی مورد مذاکره قرار بگیرد اضافه شده است؛ تمام رفت و آمدهای خارجی رییس جمهور کره جنوبی در سال های اخیر گوشه چشمی هم به مساله کره شمالی داشته است و بعید است که سفر اخیر به تهران خالی از این توجه باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.