به گزارش اقتصادنیوز علی‌ طیب‌نیا روز سه شنبه در هشتمین کنفرانس بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی، استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی و رشد اقتصادی را از برنامه‌های اصلی دولت ایران اعلام کرد. به گفته طیب‌نیا یکی از مهمترین مشکلات دولت ایران، کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی است و به همین دلیل دولت در نظر دارد از طریق اوراق خزانه اسلامی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی بخشی از منابع لازم را تامین کند.


آنچه در جدول زیر آمده گزینه‌ای از اظهارات طیب‌نیا در تشریح عملکرد و اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌گذاران به بازار صکوک است.

گزیده سخنان وزیر اقتصاد در کنفرانس بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی

حجم بالایی از اوراق صکوک اسلامی در سال 95 با پشتوانه و ضمانت دولتی منتشر خواهد شد و یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری خارجی خرید اوراق صکوک اسلامی دولت ایران خواهد بود که هم ریسک پایینی دارد و هم از بازدهی کم‌نظیری برخوردار است.

در چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد مسیر پرشتابی برای توسعه بازارهای سرمایه اسلامی طی شده به گونه‌ای که امروز بانک‌های ایرانی در میان بزرگ‌ترین بانک‌های جهان اسلام قرار گرفته‌اند.

ایران از معدود کشورهایی است که تمامی بازارهای پولی، بیمه‌ای و سرمایه‌ای آن براساس عقود و ضوابط اسلامی طراحی شده است.

بحران مالی سال 2008 در غرب، مهر تاییدی بر کارآمدی ابزارهای مالی اسلامی بود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده از این ابزارها به‌صورت گسترده در کشور‌های اسلامی و غیراسلامی استفاده شود.

ایران که برای مدتی طولانی با فشار تحریم اقتصادی مواجه بود اکنون برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد برنامه‌ریزی کرده است.

از زمان توافق هسته‌ای ایران با 1+5 بازار سرمایه، شاهد افزایش حضور سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌، به گونه‌ای که اشخاص حقیقی و حقوقی به طور روزانه در بورس خرید و فروش می‌کنند.

حجم بازار سرمایه ایران 500 هزار میلیارد تومان است و از زمان اجرایی شدن برجام شاخص بورس حدود 21 درصد رشد کرده و میانگین معاملات روزانه با افزایش 183 درصدی به 273 میلیون دلار رسیده است.

مشکل کمبود منابع مالی در اجرای طرح‌های عمرانی وجود دارد که استفاده از روش استقراض از بانک مرکزی مشکل ساز بوده و حجم نقدینگی و تورم را افزایش می‌دهد. بر این اساس دولت به سراغ راهکارهای جدید رفته و مجوز قانونی انتشار اوراق خزانه اسلامی را اخذ کرد.

ارزش کل اوراق منتشر شده در سال 94 هشت میلیارد دلار است که افزایش 340 درصدی نسبت به سال 93 داشته است.

برای سرمایه‌گذاران فرآیندهای مالی از جمله انتقال پول و افتتاح حساب را تسهیل و نهادهای مالی جدید ایجاد کرده‌ایم.

شفافیت و دسترسی به اطلاعات، ارایه ابزار مشتقه و انواع اوراق و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تقویت نظارت از جمله برنامه‌هایی است که دولت ایران آنها را برای جلب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اجرا می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.