به گزارش «انتخاب»؛ سرکیس نعوم در ادامه می گوید: اردوغان نفهمید چگونه گام های مهم خود را بردارد، برای همین نزد اعراب سنی در سوریه و خارج از این کشور اعتبار خود را از دست داد. او به شورشیان سوری و دشمنان اسد در کشورهای عربی و بطور کلی به اعراب سنی این وعده را داد که با تمام وجود، آن ها را یاری خواهد کرد، اما به قول خود عمل نکرد. حتی مصر و عربستان سعودی(دو کشوری که هرگز تمایل و دوستی نسبت به ترکیه نداشتند) آن موقع روی اردوغان حساب کرده بودند، اما اردوغان همه را ناکام گذاشت و چیزی انجام نداد.

این مقام سابق در دولت آمریکا در مورد عربستان می گوید: عربستان کشوری وهابی و مخالف اخوان المسلمین است".

سرکیس نعوم اظهارات مقام سابق آمریکایی را تایید می کند اما می افزاید: هنگامی که "اخوان المسلمین" به خاطر توطئه علیه جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر، بدست او در معرض سرکوب قرار گرفتند، به عربستان پناه آوردند و عربستان سعودی، اشتغال و امنیت را برای آن ها فراهم کرد. اما زمانی که رسما شروع به فعالیت و انتشار دعوت و افکار خود در میان سعودی ها کردند، مقامات سعودی رفتار خوب با آن ها را متوقف کردند.

مقام سابق دولت آمریکا می گوید: "اردوغان اخوان المسلمین را دوست دارد، وقبل از اختلاف با بشار اسد، آنها را دوست می داشت، او چندین بار آن را به من گفته بود". اما به نظر سرکیس نعوم این تظاهری بیش نبوده تا از بشار امتیاز بگیرد.

این مقام سابق آمریکا می گوید: "اردوغان در مورد مرسی و "اخوان المسلمین" به من گفت: شما (آمریکا) باید مرسی را به حکومت برگردانید و از ورود "اخوان المسلمین" به حکومت در جهان عرب حمایت کنید".

نعوم در مورد ترکیه و اردوغان می گوید: اوضاع ترکیه دشوار است. ممکن است مشکلات زیادی در آن رخ دهد. اردوغان باید پس از انتخابات پارلمانی و نهاینا پس از کسب رای اکثریت، با "حزب دموکراتیک خلق" کردی، که دمیرتاش آن را بوجود آورد، و در صفوف حامیان و نمایندگان منتخب خود، غیر کردها را آورده بود، همکاری می کرد. این چنین اکثریت دو سوم را تضمین می کرد، و قانون اساسی را برای تبدیل حکومت به ریاست جمهوری اصلاح می کرد.

نعوم از مقام سابق آمریکایی می پرسد: آیا آمریکا آنطور که علنا می گوید، مخالف "داعش" است؟ و او در جواب می گوید: "آمریکا مخالف "داعش" و مخالف "اسد" است اما در حال حاضر اولویت، نابودی "داعش" است.

وی افزود: در منطقه گفته می شود که دیگر خاورمیانه برای آمریکا مهم نیست ولی این صحت ندارد. منطقه شما برای ما مهم است زیرا ما آن را بعنوان مکان و مجرای تجارت آزاد و برای انرژی می خواهیم، همچنین برای اینکه منطقه ای ضعیف است، و بدلیل اینکه ما اسرائیل را رها نمی کنیم و نخواهیم کرد البته این بدان معنا نیست که در جنگ هایش درگیر شویم.

وی افزود: عربستان و کشورهای خلیج فارس تاکنون صریحا و روشن "داعش" و اقدامات تروریستی آن را محکوم نکرده اند. آن ها از داعش می ترسند. اما از شیعه و ایران بیشتر می ترسند.

نعوم از مقام آمریکایی در مورد ایران می پرسد. مقام آمریکایی در پاسخ می گوید: "ایران همچنان امپراتوری پارس است و اینچنین باقی خواهد ماند".

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.