به گزارش ایرنا، معصومه صالحی روز جمعه افزود: آلزایمر، رایج‌ترین شکل زوال عقل و نوعی اختلال عملکردی مغز است که در آن فرد دچار فراموشی می شود.
وی همچنین تصریح کرد: آلزایمر، یک بیماری پیش رونده و تحلیل برنده ویژه سالمندان بالای 60 سال است. در این بیماری مواد ترشح شده ناشی از فعل و انفعالات مغز، تجزیه نشده و سلول ها را به مرور تخریب می کنند و بیماری آلزایمر پیشرفت خواهد کرد.
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: افرادی که در خویشاوندان نزدیک، بیمار آلزایمری دارند، ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؛ همچنین افسردگی، ضربه مغزی، مصرف زیاد چربی و فست فودها از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به آلزایمر به شمار می روند.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از این بیماری باید ذخائز مغزی خود را با راهکارهایی مانند حل جدول، حفظ کردن شماره تماس ها و نیم ساعت ورزش مانند پیاده روی یا آیروبیک در روز افزایش دهیم.
صالحی همچنین گفت: افراد برای پیشگیری از آلزایمر، ارتباطات اجتماعی، رفت و آمد با آشنایان و کارهای خیر داشته باشند.
به گفته وی، 40 درصد موارد زوال عقل(دمانس) که ناشی از عواملی مانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و کمبود ویتامین «دی» بوده، در صورت درمان قابل برگشت هستند اما متاسفانه 60 درصد موارد آن غیر قابل برگشت است.
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران افزود: البته هر یک سال تشخیص بهنگام در بیماری آلزایمر، پنج سال معلولیت ناشی از این بیماری را به تعویق می اندازد، بنابراین تشخیص و مداخلات بهنگام در این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

** شیوع آلزایمر در زنان بیش از مردان است
صالحی گفت: معمولا زن ها بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند شاید به این علت باشد که سن امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است و بیشتر عمر می کنند و سن، یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر به شمار می رود؛ پنج درصد افراد بالای 65 سال به آلزایمر مبتلا می شوند که هر پنج سال این میزان دو برابر شده و 40 تا 45 درصد افراد 80 تا 85 سال آلزایمر می گیرند.
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: از دیگر دلایلی که زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند شاید به این علت باشد که زنان در مقایسه با مردان بطور کلی کمتر تحصیل کرده، کمتر در فعالیت های اجتماعی شرکت می کنند و کمتر به فکر تغذیه و ورزش هستند.
صالحی افزود: هرچند آلزایمر بیشتر در افراد دارای ذخایر فکری کمتر بروز می کند اما افراد تحصیل کرده و مشهور نیز به این بیماری مبتلا شده اند.
به گفته مسئولان نظام سلامت، اکنون حدود ۸۰۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور زندگی می کنند.
مبتلایان به آلزایمر دچار مشکلاتی همچون اختلال در درک و بیان مطالب، از دست دادن حافظه، حواس پرتی، نشناختن اشیا و ناتوانی در انجام کارهای ظریف و ساده هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.