به گزارش ایرنا، سیدحسن هاشمی پنجشنبه شب در نهمین جشنواره شهید مطهری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: انتظار می رود مجلس دهم در تدوین برنامه ششم توسعه در زمینه بیمه ها و نظام سلامت درست عمل و نظارت کند.
وی گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت از 15 شهریور 1393 در کشور آغاز شد و اکنون دو سال و یک روز از شروع آن می گذرد و عوامل این وزارتخانه بار اصلی این زحمت را به دوش کشیده اند.
وزیر بهداشت اظهار کرد: قبل از این دولت دستگاه سلامت بعد از دو دستگاه دیگر جزو پراعتراض ترین نهادها از سوی مردم بود اما امروز براساس نظرسنجی های انجام گرفته از سوی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیما و... دستگاه سلامت در صدر رضایتمندی مردم قرار دارد.
وی بیان کرد: تاکنون به رغم همه مشکلات زیرساختی و سلیقه پردازیهای گذشته، وزارت بهداشت موفق شده طرح تحول نظام سلامت را به مرحله اجرا درآورد اما همه بخشهای این طرح به اجرا درنیامده است که تحقق این مهم حمایت های جدی تر و ماندگارتر دولت و مجلس شورای اسلامی را می طلبد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به ثمرات مثبت طرح تحول نظام سلامت گفت: در ابتدای کار نزدیک به ۳۰۰ قلم دارو در کشور وجود نداشت اما این وزارتخانه موفق شد بحران موجود در بخش دارو را برطرف کند.
وی اظهار کرد: در حوزه درمان نیز مردم در دو سال گذشته شاهد کاهش جدی در پرداخت هزینه های درمانی بوده اند به طوری سهم آنان از هزینه درمان در شهرها به 6 درصد و در روستاها به سه درصد رسیده است.
وزیر بهداشت گفت: این وزارتخانه در دو سال گذشته موفق شد حدود ۱۱ میلیون نفر از مردم نیازمند کشور را بیمه کند و بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع نوسازی و بازسازی مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور انجام دهد.

*تداوم پرداخت یارانه های نقدی، مشکلی در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت
وزیر بهداشت تداوم پرداخت یارانه های نقدی به مردم را مشکلی در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش هزینه های دولت ذکر کرد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به پرداخت ۴۲۰ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی غیرهدفمند در ابتدای دولت یازدهم ادامه داد: آغاز اجرای طرح تحول سلامت زمانی بود که رئیس جمهوری مصمم به قطع یارانه های نقدی، به جز سهم اقشار نیازمند جامعه، بود.
وی با بیان اینکه از محل هدفمندی پرداخت یارانه های نقدی 250 هزار میلیارد ریال در اختیار دولت قرار می گرفت، افزود: در هیات دولت هم اختلاف نظر درباره قطع یا تداوم پرداخت یارانه نقدی به اقشار غیرنیازمند وجود داشت و همچنین در بین سیاسیون کشور هم عده ای موافق و برخی مخالف بودند.
وی اظهار کرد: در آن زمان رئیس جمهوری گفت که دولت از طرحهای دستگاه هایی که بتواند جایگزین پرداخت یارانه نقدی باشد، استقبال می کند لذا وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را برای اصلاح امور در حوزه سلامت تدوین و به دولت ارائه کرد.
وی گفت: رقم اعتباری که در آن زمان برای طرح تحول نظام سلامت پیشنهاد دادیم حدود 70 تا 80 هزار میلیارد ریال بود که از محل 250 هزار میلیارد ریال بخش یارانه های نقدی تامین می شد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در کش و قوس تصمیم گیری برای قطع یارانه های نقدی، افرادی که در تصمیم گیری دولت تردید ایجاد می کردند، موفق شدند و رئیس جمهوری قطع یارانه نقدی اقشار غیرنیازمند را به رای مردم گذاشت که در این نظرسنجی ۹۰ درصد مردم خواهان تداوم پرداخت یارانه نقدی شدند.
وی افزود: این در حالی بود که اجرای طرح نظام سلامت هم آغاز شده و وزارت بهداشت وعده هایی را از سوی دولت به مردم داده بود و در این زمان نه تنها پرداخت یارانه نقدی کاهش نیافت بلکه یک یارانه جدیدی هم به نام طرح تحول سلامت بر هزینه های دولت اضافه شد.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه این وزارتخانه را در آغاز کار دولت یازدهم با بدهی هنگفتی تحویل گرفتیم، افزود: از کل این بدهی ۱۸ هزار میلیارد ریال به وزارتخانه دادند و از محل مصوبه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده برای بخش سلامت هم حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه برخی به صورت غیرمنصفانه از تریبون های مختلف ارقام مختلفی را برای طرح نظام سلامت اعلام و علیه جامعه پزشکی تبلیغ کردند، افزود، این در حالی است که کل اعتبار طرح تحول نظام سلامت یک مبلغ 48 هزار میلیارد ریال از محل 10 درصد هدفمندی یارانه ها مربوط به دولت گذشته و یک مبلغ 27 هزار میلیارد ریال است.
وزیر بهداشت ادامه داد: در سال دوم اجرای طرح تحول نظام سلامت ۵۰ درصد از اعتبار این طرح محقق نشد اما اجرای آن ادامه پیدا کرد، این در حالی بود که درآمد دولت از موضوع نفت به یک سوم کاهش پیدا کرد و پرداخت یارانه نقدی قطع نشد و یارانه سلامت نیز به هزینه های دولت اضافه شد.
قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: از سوی دیگر مذاکرات هسته ای نیز به طول انجامید و مانع از این شد که درآمدهای دولت بهتر شود، حتی اکنون فروش نفت به بیش از دو برابر نسبت به قبل از توافق هسته ای افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت چهار دهک اول جامعه شامل حدود پنج میلیون نفر بیمه می شدند و حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بیمه شدن این جمعیت پیش بینی کرده بودیم اما در عمل ارقام تغییر یافت.
وی با بیان اینکه ارزش دفترچه بیمه شدگان مزبور صرفا برای بخش بستری بود و شامل بخش درمان سرپایی نمی شد، افزود: براساس محاسبات انجام گرفته سرانه هر ایرانی نیازمند برای بستری در بیمارستان 160 هزار ریال شد اما این سرانه برای بخش درمان سرپایی 340 هزار ریال بود.
وی بیان کرد: پس از آن به هر دلیلی در اجرای طرح تحول نظام سلامت شمار بیمه شدگان نیازمند از پنج میلیون نفر پیش بینی شده به ۱۱ میلیون نفر افزایش یافت.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این مساله باعث شد که بیمه ها به رغم اینکه در شروع طرح قول داده بودند حداکثر اختلافشان با وزارت بهداشت از زمانی که خدمت را می خرند تا زمانی که پول آن را به وزارتخانه پرداخت می کنند 11 ماه باشد، این زمان بیشتر شد و بیمه ها بدهکار شدند.

*لزوم ساماندهی و یکپارچه سازی بیمه ها / بیمه ها به وزارت بهداشت بدهکارند
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ساماندهی بیمه ها و یکپارچه سازی آنها گفت: بیمه اساس کار در پیشگیری از تخلفات، ارائه خدمات بهتر، قطع رابطه مالی پزشک و بیمار، مراقبت از بیماران و ارتقای کیفیت خدمات است.
وی با بیان اینکه بیمه در جامعه پزشکی رفتارسازی می کند و در برخی مواقع می تواند مجازات کند به شرط اینکه از حالت صندوق درآید، افزود: اکنون بیمه ها رفتارهای متفاوتی در حمایت های درمانی و دارویی از خود نشان می دهند.
قاضی زاده هاشمی گفت: چندین مورد از قوانین مربوط به برنامه پنجم توسعه اجرا نشد و این مساله باعث بروز مشکلاتی بین بخش بیمه ها و وزارت بهداشت شده است.
وی افزود: بیمه ها موظف هستند به فاصله دو هفته 60 درصد از مبلغ خدمتی را که خریده اند، پرداخت و در مدت سه ماه تسویه کنند و به این صورت دخل و خرج بیمارستانها رعایت می شود، اما این مهم تحقق نیافته است.
وی با تاکید بر لزوم تجمیع بیمه ها گفت: بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از پول کشور تحت عنوان بیمه تکمیلی برای بیمه های مختلف هزینه می شود و این موارد باید اصلاح شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه کار ما در وزارت بهداشت سیاستگذاری و نظارت است، افزود: به آقای طیب نیا گفتم شما به سازمان خصوصی سازی دستور بدهید همه 570 بیمارستان دولتی را به دست گرفته و مدیریت آنها را واگذار کنند، زیرا کار وزارت بهداشت تصدی گری نیست.
قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: البته با نرخی که وزارت بهداشت بیمارستان ها را مدیریت می کند، به نظر می رسد پس از واگذاری با هزینه کمتری مدیریت بهتری بتوان اعمال کرد، اما چون قیمت واقعی نیست این اتفاق نمی افتد زیرا قیمتی که بیمه ها از وزارت بهداشت خرید می کنند ۴۰ درصد زیر قیمت تمام شده است.

* جدا کردن بیمه ها از وزارت بهداشت، ظلم به سلامت مردم
وزیر بهداشت گفت: معتقدم که در جدا کردن بیمه از وزارت بهداشت، به بخش سلامت مردم ظلم شد، زیرا سلامت مهمترین نیاز مردم است و امنیت، توسعه رشد اقتصادی و... در سایه تامین سلامت جامعه محقق می شود.
قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: زمانی گفتند بیمه باید خارج از وزارت بهداشت باشد و به این بهانه که فروشنده و خریدار خدمت هر دو یکی هستند و اینجا از حقوق مصرف کننده حمایت نمی شود، بیمه را جدا کردند و به وزارتخانه دیگری بردند.
وی افزود: اکنون آن وزارتخانه ای که بیمه ها را به دست گرفته بیش از 40 درصد داروی کشور را تامین می کند یعنی خودش فروشنده است و هر چه قیمت دارو بیشتر شود، طبیعی است که درآمدش بیشتر می شود.
وی بیان کرد: وزارتخانه مزبور بعد از وزارت بهداشت بیشترین مراکز ارائه خدمت را در کشور دارد، بیمارستان و تجهیزات دارد، دارو تولید می کند، هم فروشنده و هم خریدار خدمت است.
وی گفت: وزارتخانه های زیادی در این کشور مانند وزارت نیرو، نفت و... هم تولید کننده هستند و هم تولیدات خود را می فروشند اما چرا باید این مساله تنها در مورد وزارت بهداشت، تضییع حقوق مصرف کننده تلقی شود.
قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: برای تامین سلامت مردم باید نظام سلامت مقتدر و تولیت آن چند تکه نباشد، سلامت مردم فقط توسط وزارت بهداشت تامین نمی شود بلکه رفتار همه دستگاه ها و وزارتخانه ها روی سلامت مردم تاثیرگذار است.

*وضع عوارض بر کالاها یا اقدامات آسیب رسان یک منبع مالی پایدار برای وزارت بهداشت است
وزیر بهداشت گفت: این وزارتخانه نیاز به یک ریال از بودجه عمومی یا پول نفت ندارد، در زمانی که وضع عوارض بر کالاها یا اقدامات آسیب رسان می تواند بهترین منبع به منظور تامین منابع مالی پایدار برای آن باشد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به موفقیت های این وزارتخانه در حوزه مالی افزود: هنرمندی عوامل این وزارتخانه باعث شد برای نخستین بار تراز مالی وزارت بهداشت مثبت شود.
وی افزود: باید در پایدار شدن منابع مالی به تجربه دنیا، علم و به تجربیات گذشته کشور رجوع کرد و مدیریت بیمه ها یکپارچه شود.
وی مدل وزارت بهداشت و هیات امنایی بودن دانشگاه ها را بهترین مدل ذکر و بیان کرد: وقتی بیمه فراگیر و یکپارچه شود، بیمارستان ها به صورت بنگاه اقتصادی عمل می کنند و سازمان بیمه گر به عنوان خریدار خدمت می تواند با هر بیمارستانی که دوست داشت قرارداد منعقد کند.

*عملکرد مطلوب دولت یازدهم در حوزه بهداشت با هیچ دولتی قابل قیاس نیست
وزیر بهداشت گفت: کاری که در این دولت در حوزه بهداشت شد، قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست، کسانی که پیشتر در این حوزه مدعی بودند اکنون شاهد ناکارآمدی سیستم خود هستند.
قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: این همه بیماری قلبی و سکته مغزی ناشی از مصرف نمک و روغن و اینکه علل ۵۰ درصد از مرگ ایرانیان ناشی از گرفتگی عروق و فشار خون است، ناکارآمدی سیستم های پیشین در مدیریت این بخش را نشان می دهد.
وی بیان کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت تا امروز ادامه پیدا کرده و تا زمانی که آقای روحانی در جایگاه رئیس جمهوری باشند، ادامه خواهد یافت، البته از مجلس آینده شورای اسلامی انتظار می رود به موضوع سلامت متفاوت فکر کرده و متفاوت از دوره های قبل عمل کند.
وی بیان کرد: سر سلامت مردم نمی شود سیاسی کاری، معامله یا سلیقه پردازی کرد و تحت تاثیر قرار گرفت.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیش از هشت ماه از اجرای بسته آموزشی طرح تحول نظام سلامت می گذرد، افزود: آموزش یک کار بنیادین است که نتیجه اش در درازمدت بروز می یابد.
وی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: یکی از بهترین اقدامات این دانشگاه استقرار شبکه بهداشتی برای حاشیه شهر مشهد بوده که یکی از معضلات و مخاطرات جدی این شهر است.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اساس کار باید در دانشگاه علم، شایسته سالاری و پرهیز از سیاسی کاری در حوزه مدیریت باشد.
وی افزود: در طول دهه های گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مسائل سیاسی بری نبوده است اما باید از این پس برای رسیدن به موفقیت از ورود به عرصه سیاست و قدرت به معنای امروزی خودداری کند.

*مشکلات کشور به دلیل فاصله گرفتن از اخلاقیات است/ شهید مطهری تکرار نشدنی است
وزیر بهداشت گفت: امروز کمتر از گذشته اخلاقیات در کشور حاکم است در حالی که جمهوری اسلامی بدون اخلاق معنایی ندارد زیرا اساس این نظام انسانیت و اخلاق مداری است.
قاضی زاده هاشمی افزود: مشکلات امروز کشور بویژه در حوزه آسیب های اجتماعی به دلیل فاصله گرفتن از اخلاقیات است و در این بخش رفتار مسئولان اهمیت دارد.
وی با گرامیداشت هفته معلم گفت: سخن گفتن از ویژگی های شهید مطهری خوب است اما باید از این بزرگمرد الگو گرفت.
وی اظهار کرد: عده ای به نام دین و اسلام و به نام حرکت انقلابی متاثر از برداشت های یکجانبه و تندروی های خود مطهری را به شهادت رساندند، آن هم فردی که تکرارنشدنی است.
وزیر بهداشت گفت: بزرگترین درسی که می توان از زندگی شهید مطهری گرفت، این است که برداشت درستی از دین داشت و قربانی برداشت ها و تحلیل های سطحی و تندگرایانه نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.