به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکونومیست، در طی تاریخ ۱۶۰ساله آمریکا، حزب جمهوریخواه قانون برده‌داری را لغو کرده، تصویب قانون حقوق مدنی را در کنگره به رای گذاشته و باعث به پایان رسیدن جنگ سرد شده است. شش ماه آینده اما برای این حزب زیاد باشکوه نخواهد بود. پس از رای‌گیری اولیه ایندیانا، مشخص شده که جمهوریخواهان کاندیدایی را معرفی خواهند کرد که اعلام کرده‌ است خانواده تروریست‌ها را خواهد کشت، از طرف حامیانش به خشونت تشویق می‌شود، به دلیل حمایت از تئوری‌ توطئه دارای ضعف بوده و از دلیل سیاست‌های اقتصادی و حمایتی نابخردانه‌ای حمایت می‌کند که به نوعی خودزنی محسوب می شود.

نتیجه می‌تواند برای حزب جمهوریخواه و مهمتر از آن برای آمریکا فاجعه‌بار باشد. همین حالا هم آقای ترامپ آسیب‌های واقعی از خود به جای گذشته و در ماه‌های آینده بیشتر از این فاجعه به بار خواهد آورد. بدتر از همه اینکه در رقابت دوجانبه ریاست‌جمهوری شانس پیروزی وی بسیار بیشتر از صفر خواهد بود.

فراتر از خودستایی

بخشی از نگاه ترامپ به زندگی در سایت‌های ساخت و ساز پدرش در نیویورک و در دهه ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت. آقای ترامپ این گونه شرح می‌دهد که زمانی او در تابستان در چنین مکان‌هایی در کنار لوله‌کشان، نجاران و کارکنان داربست به کار مشغول بوده است. این تجربه، باعث شده تا او نسبت به نگرانی‌های مردان یقه آبی سخت کوش درک داشته باشد، افرادی که سیاست‌های آمریکا آنها را فراموش کرده است. این موضوع نگرش اقتصادی ملی‌گرایانه عمیق او را نشان می‌دهد.

آقای ترامپ برای دهه‌ها مخالف معاملات تجاری بود. به طوری که در اوایل دهه ۹۰ در برابر قرارداد «نفتا» موضع گرفته بود. ترامپ از نفتا به عنوان بدترین قرارداد تاریخ جهان یاد می‌کند. به طور مشابه وی همیشه بر این باور است که کسری معاملات آمریکا گواهی بر مهارت‌های مذاکراتی ضعیف این کشور است. برای مردی با چنین اعتقاداتی، مشخص است که قراردادهای تجاری بیشتر یک فاجعه خواهد بود و شرکت‌های آمریکایی باید به تولید در داخل روی آورند یا تعرفه بیشتری را پرداخت کنند. به هر حال آقای ترامپ یک طرفدار سرسخت استفاده از تولیدات داخلی است و با توجه به نتایج اولیه انتخابات درون حزبی دست‌کم ۱۰ میلیون نفر نیز با او موافق هستند.

در مورد سیاست خارجی، ترامپ هزینه‌های متحمل شده آمریکا در خصوص نقش جهانی‌اش را نقد کرده و از سوی دیگر به دنبال تبدیل آمریکا به یک کشور قابل احترام است.ترامپ معتقد است که متحدانش به دلیل هزینه‌های تجهیز و پرداخت سربازان در خاک آنها، باید مواضع این کشور را بیشتر تقویت کنند. این درست نیست که این ایده را انزواگرایی بدانیم، چرا که ترامپ ایده‌ اشغال عراق و تصاحب میادین نفتی آن را در سر دارد.به طور کلی چشم‌انداز سیاست خارجی ترامپ همچون زمان روم باستان است، که در آن نقش بقیه جهان، ادای احترام به آمریکاست.

محاسبه زیان

برای آنهایی که به مزایای جهانی‌شدن و ایجاد نظم لیبرال به رهبری آمریکا معتقدند، این دیدگاه جهانی واقعا وحشتناک خواهد بود. خوشبختانه، آقای ترامپ احتمالا در انتخابات کلی شکست خواهد خورد. کاندیدایی که مورد علاقه دوسوم آمریکایی‌ها نیست احتمالا برای کسب ۶۵ میلیون رای (تعداد حدودی آرای مورد نیاز برای پیروزی یک کاندیدا) با شکست مواجه خواهد شد. سهم زنی که ترامپ او را رد می‌کند (کلینتون) بسیار بیشتر است.

حتی بدون پیروزی در انتخابات ماه نوامبر، آقای ترامپ باز هم مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. این آسیب ممکن است خشونت در کنوانسیون جمهوریخواهان در کلیولند باشد، جایی که هواداران و حامیان ترامپ ممکن است با معترضان درگیر شوند. رای دهندگان شش ماه آینده را با کلاه‌بردار و دروغگو خواندن کلینتون از سوی ترامپ پشت‌سر خواهند گذاشت. متحدان آمریکا با ترس بسیاری به انتخابات نگاه می‌کنند. چه در شورای امنیت سازمان ملل باشد یا مذاکرات دو جانبه در پکن، شبح آقای ترامپ تمامی نشست‌های میان آمریکا و قدرت‌های خارجی را از حالا تا ۸ نوامبر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حزب جمهوریخواه، ممکن است واقعا شکست بخورد. حتی اگر ترامپ برنده انتخابات نباشد، او نشان داده که با حس بومی‌گرایی و پوپولیسم اقتصادی می‌توان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. کوهنوردان می‌دانند که مطمئن‌ترین مسیر برای رسیدن به قله مسیری است که از قبل روی آن کار شده باشد. برخی جمهوریخواهان خواهند گفت که پیام آقای ترامپ، می‌تواند دفعه بعد پیروزی را برای آنها به ارمغان بیاورد. دیگر جمهوریخواهان معتقدند او شکست خواهد خورد چرا که یک محافظه‌کار واقعی نبوده است.

و البته احتمالی نیز وجود دارد که ترامپ برنده انتخابات شود. خانم کلینتون برای بسیاری از آمریکایی‌ها به اندازه ترامپ نفرت برانگیز نیست، اما سهم افرادی که او را برای تصدی ریاست جمهوری مطلوب نمی‌دانند بیشتر از حد معمول یک نامزد ریاست‌جمهوری است. همان‌طور که حملات و کشتار پاریس موجب پیشی‌گرفتن کمپین آقای ترامپ شد، یک حمله تروریستی یا هر رویداد وحشتناک دیگر می‌تواند آرای آمریکایی‌ها را به ترامپ نزدیک‌تر کند. با وجود اینکه تعادلی در احتمالات بالا وجود دارد ولی هیچ‌کدام غیرممکن نیستند. به همین دلیل است که پیروزی ترامپ یک تراژدی را برای جمهوریخواهان، مردم آمریکا و دیگر نقاط دنیا رقم خواهد زد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.